تاکسی های تبریز نو نوار شدند/طرحی که جلوه شهر را عوض کرد

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

تاکسی های تبریز نو نوار شدند/طرحی که جلوه شهر را عوض کرد

 این روزها شاهد هستیم که بیشتر تاکسی های فرسوده تبریز جای خود را به خودرهای تازه نفس داده اند اما آنطور که پیداست این طرح توانسته قیافه شهر را در بخش حمل و نقل عوض کند.

ارک خبربه نقل از مهر، گروه استان‌ها – بهنام عبداللهی: تا بوده، تاکسی‌ها به عنوان اتاق‌فکرهای متحرکی تلقی می‌شدند که در آن‌ها ز مسائل مختلف مطرح و مورد گفتگوی راننده ها و مسافران قرار می گرفت. رانندگان تاکسی‌ها نیز شاید به وسیله اینکه هر روز با افراد متعدد و مختلف هم‌کلام می‌شدند، اطلاعات زیادی از مسائل روز داشتند و به عنوان اصلی‌ترین سخنران، به اظهار نظر می پردازند.

 

شاید این که تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب‌شده، یک خبر و اتفاق خوب باشد، اما آماده سازی شهر برای این اتفاق بزرگ همان قدر که برای مسئولان سخت است، برای اقشار مختلف مردم نیز مشکلاتی به وجود آورده است.

«نوسازی تاکسی‌ها»؛ شاید از شنیدن این عبارت بسیار خرسند شوید و حتی رانندگان تاکسی‌ها از شما خرسندتر شوند. چراکه واقعا نفس خبر به خودی خود بسیار خرسندکننده برای اهالی شهر است. مخصوصا اهالی که دغدغه بیش‌تری نسبت به درخشش شهرشان در عرصه‌های بین‌المللی دارند. ایده نوسازی تاکسی‌ها سرانجام به خبری عینی تبدیل شد و تلاش مسئولان به بار نشست ولی باید مصائب رانندگان نیز با تلاش مدیران در نظر گرفته شود.

طبیعی است که هر راننده‌ای دوست دارد به جای یک آهن قراضه که با هزار زحمت آن را صبح زود روشن می‌کند و آخر شب با اعصاب‌خردی به خانه می‌رساند، یک خودروی تازه و سالم داشته باشد که حداقل درآمد اندکش را خرج قرص‌های اعصاب نکند.

یکی از رانندگان مسن تاکسی در تبریز از وضعیت خود و همکارانش با خبرنگار مهر درددل می‌کند و می‌گوید: ما از صبح زود می‌افتیم به جان این خیابان‌ها درحالی که در پایان شب کمتر از ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان برایمان می‌ماند.

وی اضافه می‌کند: قیمتی که اتحادیه‌ها برای ما تعیین کرده‌اند، در مقایسه با اتوبوس‌ها تقاوتی ندارند و همین باعث می‌شود مردم بیش‌تر از تاکسی استفاده کنند ولی پولی که دریافت می‌کنیم بسیار ناچیز است.

این راننده تاکسی تصریح می‌کند: ما نیز از اینکه شهرمان از دست تاکسی‌های کهنه و قراضه خلاص می‌شود، بسیار خوشحال می‌شویم اما به نظر می‌آید شاید اگر دستگاه‌های مربوطه خودشان برای این موضوع آستین‌شان را بالا می‌زدند و کمکی به رانندگان بیچاره می کردند این امر بسیار شیرین‌تر بود.

وی همچنین اشاره می‌کند: تبریز ۲۰۱۸ اتفاق بسیار نیکویی است و برای آمادگی برای این اتفاق خوب لازم بود تاکسی‌های تبریز دچار تغییر و تحولی شوند ولی مواردی مهم‌تر هم برای آمادگی برای این رویداد خوب وجود دارد که مسئولان باید توجه کنند.

 

 

۲۵میلیون تومان وام با سود ۱۶ درصد

فرخ جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹۰۰ دستگاه تاکسی در تبریز نو شدند، اظهار می‌کند: سال گذشته ۲۰میلیون تومان برای رانندگان دارای خودروهای اسقاطی وام توسط اتحادیه تاکسیرانی کشور با سود ۱۶درصد در نظر گرفته شد. باقی پول نیز ۵ میلیون و ۵۰۰هزارتومان به واسطه خودروهای اسقاطی و ۵ میلیون تومان نیز توسط خود رانندگان باید پرداخت می‌شد.

وی از نوآوری سازمان تاکسیرانی تبریز خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: تاکسیرانی و شهرداری تبریز طی یک ابتکار ۵میلیون تومانی را هم که باید توسط رانندگان پرداخت می‌شد به وام تبدیل کردند که در مجموع ۲۵میلیون تومان وام ارائه شد که رانندگان بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی از خودشان صاحب خودروهای تازه شوند.

جلالی خبر می‌دهد: امسال نیز در نظر داریم ۱۰۰۰دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم که با این اقدام، دیگر تقریبا تاکسی فرسوده در سطح شهر باقی نخواهد ماند.

رانندگان تاکسی‌ها هر روز چیزی حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان درآمد دارند و هرماه نیز ۵۷۰هزار تومان قسط همان وام رامی‌دهند پس اعتراض‌شان حق است و ما نیز قبول داریم.وی درباره اعتراضات رانندگان تاکسی پاسخ می‌دهد: رانندگان تاکسی‌ها هر روز چیزی حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان درآمد دارند و هرماه نیز ۵۷۰هزار تومان قسط همان وام رامی‌دهند پس اعتراض‌شان حق است و ما نیز قبول داریم.

وی خاطرنشان می‌کند: برای بهبود وضعیت تاکسی‌ها باید دستگاه‌های دیگری نیز به عرصه ورود کنند. برای مثال راهنمایی و رانندگی باید خودروهای شخصی را که مسافربری می‌کنند اعمال قانون و برخورد کند.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز درباره تقاوت‌های تاکسی‌های رسمی با خودروهای شخصی مسافربر تشریح می‌کند: تاکسی نمی‌تواند از شهر بیرون برود ولی خودروهای شخصی می‌توانند. راننده خودرو تاکسی نمی‌تواند معتاد باشد چون ما نظارت داریم. تاکسی‌ها نرخ مشخصی دارند ولی خودروهای سواری … . خدایی ناکرده اگر اتفاقی برای تاکسی بیفتد آسان‌تر و سریع‌تر از خودروی شخصی اطلاع پیدا می‌کنیم که همه این‌ها دلایلی هستند برای شهروندان تا همواره تاکسی‌ را به خودرهای شخصی مسافربر ترجیح بدهند.

وی درباره اینکه چرا خودرو ۴۰۵ بیش‌تر به عنوان تاکسی های نو به چشم می‌خورد اعلام می‌کند: طبق قرارداری که سازمان تاکسیرانی با ایران‌خودرو داشت، سه خودرو می‌توانست انتخاب شود که یکی پژو ۴۰۵، یکی آریو و دیگری سمند بود که ۴۰۵ بیش‌تر در تبریز به دلیل قیمت مناسب مورد استقبال قرار گرفت.

وی درباره فرهنگ‌سازی رانندگان و ایجاد آمادگی برای تبریز ۲۰۱۸ می‌گوید: اکنون در مرحله اول ۲۰۰نفر برای گذراندن دوره‌های آموزش نحوه برخورد با توریست‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

جلالی اظهار می‌کند: امروز ۲۸ نفر از بین رانندگان اتوبوس‌های تبریز به زبان انگلیسی به صورت کامل تسلط دارند که با تکرار ۳دوره تا ۷۰۰ نفر انتظار داریم به زبان انگلیسی بین رانندگان تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به زبان انگلیسی مسلط شوند.

وی در پایان از مردم خواستار می‌شود: اگر شهروندان تاکسی‌های رسمی و اتوبوس‌ها را به عنوان وسیله‌های نقلیه انتخاب کنند، بسیاری از مشکلات خود به خود حل خواهد شد ولی نظارت راهنمایی و رانندگی نیز ازشرایط لازم برای بهبود حال رانندگان تاکسی‌هاست.

 
ایجاد تغییر و تحول در مسائل خدمات شهری مخصوصا نوسازی تاکسی‌ها، خیز مثبتی جهت آمادگی تبریز برای پایتختی گردشگری جهان اسلام محسوب می‌شود و مشارکت دادن مردم در این اتفاق در راستای شعار «هر شهروند یک میزبان» می تواند بسیار مفید و سودمند باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا