“بفرمایید دوچرخه” به کمک “سه‌شنبه‌های بدون خودرو” آمد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

“بفرمایید دوچرخه” به کمک “سه‌شنبه‌های بدون خودرو” آمد
چهارباغ اصفهان، سه‌شنبه‌ای دیگر را بدون خودرو سپری کرد، آرامش چهارباغ این روزها مدیون شهروندانی است که دوچرخه‌سواری را به سفرهای شهری با خودروهای شخصی خود ترجیح می‌دهند.
به گزارش پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، چهارباغ همیشه دیدنی است، اما سه‌شنبه‌های حال و هوای دیگری دارد، حالا با هر شهروند اصفهانی که صحبت کنی نه تنها از آرامش چهارباغ می‌گوید که از افزایش محبوبیت دوچرخه در بین اصفهانی‌ها نیز صحبت می‌کند، چهارباغ در روزهای سه‌شنبه پاتوق آنهایی است که به دنبال گوشه‌ای دنج و خلوت، برای کسب آرامش هستند و در این میان اما افراد زیادی دوچرخه سواری در محیطی امن و دلنشین را ترجیح می‌دهند.
اگر در عصر یکی از همین روزهای سه‌شنبه راهی چهارباغ شویم افراد مختلفی را می‌بینیم که هر کدام به طریقی از سکوت دلنشین چهارباغ لذت می‌برند، یکی دوچرخه سواری می‌کند، دیگری پیاده‌روی، برخی هم مطالعه می‌کنند و عده‌ای در جمع‌های دوستانه گفت‌وگو. اما آنچه که بیشتر جلب توجه می‌کند دوچرخه سوارانی است که تعدادشان به طور چشمگیر بیشتر از قبل شده است.
ما هم در یک روز سه‌شنبه سری به چهارباغ زدیم تا با شهروندانی که نخستین سه‌شنبه خرداد را در چهارباغ بدون خودرو و با دوچرخه سواری گذراندند صحبت کنیم.
با دو جوان که در حال دوچرخه سواری در چهارباغ هستند دقایقی کوتاه صحبت کردیم، این دو دانشجو هرچند اهل اصفهان نیستند اما می‌گویند هر هفته سه‌شنبه‌ها میهمان چهارباغ هستند. پرهام نخجوانی می‌گوید: شهر اصفهان واقعا زیباست و از اینکه دوران تحصیلم را در این شهر پشت سر می‌گذارم خوشحال هستم، خوشبختانه میهمانی 4 ساله ما در اصفهان همراه شده با اجرای طرح‌های ترافیکی فرهنگی که یکی از این طرح‌ها که با استقبال خوبی مواجه شده و در کل کشور همه از آن صحبت می‌کنند سه‌شنبه‌های بدون خودرو است.
وی ادامه می‌دهد: برگزاری طرح سه‌شنبه های بدون خودرو ابتکار جالبی است که باید از اصفهان به کل کشوری تسری پیدا کند، این اتفاق می‌تواند همچنین بعد جهانی پیدا کند و قدم خوبی برای کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ باشد.
الیاس امینی جوان دیگری است که مشغول دوچرخه‌سواری است نیز با ما هم کلام شد، او می‌گوید: این روزها شاهد حضور دوچرخه سواران بیشتری در سطح شهر هستیم، قبل از این دوچرخه تا این حد مورد توجه مردم نبود اما خوشبختانه با فرهنگ سازی که صورت گرفته و همچنین انجام طرح‌های مختلف پیرامون موضوع ترافیک، تعداد دوچرخه سواران سطح شهر زیادتر شده است.
او ادامه می‌دهد: من یکی از هواداران پر و پا قرص دوچرخه سواری هستم، و هفته های زیادی را برای دوچرخه سواری به چهارباغ می‌آیم، چون چهارباغ در این روز هم امنیت بیشتری دارد و هم آرام بخش است، البته فعالیت‌های روزانه‌ام را نیز با دوچرخه انجام می‌دهم اما اگر در سطح شهر مسیرهای دوچرخه بیشتر شود آنهایی که امنیت دوچرخه سواری برایشان مهم است با خیال آسوده‌تری سفرهای شهری خود را به وسیله دوچرخه انجام می‌دهند.
این شهروند اصفهانی با اشاره به اجرای طرح بفرمایید دوچرخه می‌گوید: این روزها تب و تاب زیادی برای خرید دوچرخه در اصفهان می‌بینیم، طرح بفرمایید دوچرخه در سطح شهر افراد زیادی را به خرید دوچرخه ترغیب کرده و تصور بر این است که اجرای این طرح سبب فراهم شدن فرصت مناسبی برای خرید دوچرخه و به دنبال آن افزایش تعداد دوچرخه سواران شده است.
وی ادامه می‌دهد: مهمترین موضوع برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری ایجاد بسترهای لازم برای دسترسی شهروندان به این نوع از وسائل حمل و نقل پاک است، دوچرخه همواره به عنوان یکی از وسائل حمل و نقل پاک مورد توجه مردم بوده و ارائه تسهیلات به شهروندان برای خرید دوچرخه یکی از موثرترین راهها برای جلب نظر مردم به استفاده از دوچرخه است.
علیرضا صفازاده دوچرخه سوار دیگری است که می‌گوید: امروز برای نخستین بار با دوچرخه به چهارباغ آمده‌ام و می‌خواهم دوچرخه‌ای که در طرح بفرمایید دوچرخه را خریداری کردم در یک روز سه شنبه بدون خودرو افتتاح کنم، خوشبختانه تسهیلاتی که در این طرح به شهروندان داده می‌شود مناسب است و به دنبال آشنایی با این طرح من نیز از تسهیلات فروش دوچرخه استفاده کردم و از امروز سفرهای درون شهری‌ام را با دوچرخه انجام می‌دهم.

دکمه بازگشت به بالا