۲۰ یادمان شهدای گمنام تا ۲ سال آینده در اردبیل احداث می‌شود

پایگاه خبری ارک خبر-اردبیل:

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل:

۲۰ یادمان شهدای گمنام تا ۲ سال آینده در اردبیل احداث می‌شود

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: تا دو سال آینده ۲۰ یادمان شهدای گمنام در استان احداث می‌شود.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، علی واحد شامگاه چهارشنبه در مراسم تجلیل از فرماندهان سپاه در اردبیل تصریح کرد: تاکنون در استان اردبیل ۶۶ شهید گمنام در ۲۸ نقطه به خاک سپرده شده‌اند.

وی با اشاره به احداث هشت یادمان شهدا، اضافه کرد: ۱۴ مورد دیگر نیز از ۳۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته و طراحی شش یادمان دیگر نیز آغاز شده و عملیات احداث در سال جاری در دستور کار است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تأکید کرد: با توجه به حمایت مطلوب اعتباری از یادمان‌های شهدا پیش‌بینی می‌شود بتوان یادمان‌های نیمه‌تمام را تا پایان سال ۹۷ تکمیل کرد.

واحد همچنین با اشاره به احداث مرکز اسناد دفاع مقدس اضافه کرد: زمین این مرکز در ابتدای شهرک اداری اردبیل خریداری شده و تا پایان سال دو طبقه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید کرد: علاوه بر این مرکز فرهنگی دفاع مقدس یا باغ‌موزه دفاع مقدس در سه هکتار  در جنب دریاچه شورابیل در حال احداث است و زیربنای کلی آن هفت هزار و ۶۴۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  در تشریح بخش‌های مختلف این مجموعه به احداث آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۴۰۰ نفر، گالری در ۹۰۰ متر مربع، بخش فرهنگی در ۲۵۰ متر مربع، بخش روایت گری با ظرفیت ۸۰۰ تا هزار نفر و کتابخانه اشاره کرد.

واحد با اشاره به اختصاص دو میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار در سال گذشته برای این پروژه ادامه داد: در کنار پیشبرد امور عمرانی به بخش محتوایی نیز توجه شده و ۳۰۰ سوژه انتخاب شده است.

وی افزود: از جمله چهار سناریوی پیشینه تاریخ اردبیل، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ دفاع مقدس و تداوم پایداری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به تدوین دایره المعارف دفاع مقدس استان نیز اشاره کرد و گفت: ۹۳ مدخل اشخاص، ۶۴ مدخل جغرافیا و ۸۴ مدخل اجتماعی و سیاسی پیش‌بینی شده و قرار است در نوشتن مقالات هر کدام از مدخل‌ها ۳۰ نویسنده همکاری کنند.

به گفته واحد علاوه بر این کارگروه تألیف و تحقیق و نشر آثار دفاع مقدس نیز تشکیل شده و نهضت ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس آغاز به کار کرده است که تاکنون خاطرات ۷۵ رزمنده را به نگارش درآورده‌اند.

وی همچنین به چاپ ۶۰ عنوان کتاب در دو سال گذشته توسط حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا