سریال آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد

پایگاه خبری ارک خبر-یاسوج:

با حریق جنگل‌های مختار و کوه مور؛

سریال آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد

 در آغازین روزهای سومین ماه از فصل بهار، سریال آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و زنگ خطر مرگ بلوط ها به صدا در آمد.

ارک خبربه نقل ازمهر، صدیقه امیدی: سریال تراژیک آتش سوزی های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد که هشت درصد از جنگل‌های کشور را در مساحت یک درصدی خود جای داده، از اواسط بهار آغاز می شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

این سریال هرساله اکران می شود و عرصه های منابع طبیعی را به خاک سیاه می نشاند و مرگ تدریجی بلوط‌های دنا در مدار ۳۰درجه زمین را رقم می زند.

هنوز سبزی از برگ و ساقه علف‌های کوه‌های زاگرس مرکزی رخت بر نبسته و برگ های شاخه های جوان بلوط‌ها نروییده، آتش به میهمانی آنها آمده است و آنها را جوان مرگ می کند.

روز گذشته دو آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه رخ داد تا سریال حریق جنگل‌ها بازهم کلید بخورد و محیط زیست این استان را به کام مرگ بکشاند.

جزئیات دو آتش سوزی جنگل‌های استان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این دو آتش سوزی روز گذشته گفت: یکی از این آتش سوزی ها ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه در جنگل های مختار شهرستان بویراحمد در نزدیکی شهر یاسوج رخ داد.

محمد رحیم برزمند افزود: در این آتش سوزی کمتر از ۴۰۰۰متر مربع از جنگل و مرتع طعمه حریق شد که با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد و اداره کل استان مهار و خاموش شد.

وی بیان کرد: وزش باد و پوشش گیاهی بالا مانع کنترل زودهنگام این آتش سوزی شد.

 

وی افزود: آتش سوزی دوم در «کوه مور» شهرستان کهگیلویه رخ داد که از ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه یکشنبه شب شروع و ساعت چهار بامداد امروز بطورکامل مهار شد.

برزمند عنوان کرد: در این آتش سوزی کمتر از یک هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخت.

وی علت این دو آتش سوزی را در دست بررسی دانست و گفت: میزان خسارات وارده در این دو آتش سوزی بعداز نقشه برداری مشخص خواهد شد.

کمبود نیروی انسانی برای اطفای حریق جنگل‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته در ۷۵ فقره آتش سوزی در جنگل های استان، یکهزار و ۲۹۶ هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت.

 

عزت الله بهشتی فرد دلایل عمده این آتش سوزی‌ها در استان را شکارچیان، طبیعت گردان و کشاورزان عنوان کرد افزود: این نهاد با کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبرو است.

وی بیان کرد: به دلیل سخت گذر بودن، شیبهای تند کوه‌ها و مسافت طولانی تا محل وقوع آتش سوزی، کار اطفای حریق به سختی انجام می شود.

حاصل تراژدی تکراری و تلخ آتش سوزی جنگل‌ها، مرگ تدریجی محیط زیست و منابع طبیعی این استان است که ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و هشت درصد جنگل‌های کشور را در خود جای داده است آن هم در سال‌هایی که سوسک بلوط خوار و ریزگرد عربی جانی برای بلوط‌ها نگذاشته اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا