دشت لاله‌های خراسان شمالی سربه‌زیر از بی‌مهری/خطر انقراض در کمین

پایگاه خبری ارک خبر-خراسان شمالی:

گل کمیاب نیازمند حفاظت محیطی

دشت لاله‌های خراسان شمالی سربه‌زیر از بی‌مهری/خطر انقراض در کمین

 دشت‌های خراسان شمالی در شهرستان گرمه، محل جلوه گری کمیاب‌ترین گل‌های جهان است، لاله‌هایی که سربه‌زیری امروزِ آن‌ها از بی‌مهری مسئولان و گردشگران پدید آمده است.

گزارش ارک خبربه نقل ازمهر- گروه استان‌ها، محبوبه عبدی: در اواخر فروردین و با نزدیک شدن اردیبهشت‌ماه هرسال، لاله‌های زرد و لیمویی‌رنگ دشت‌های خراسان شمالی در منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه سر از خاک بیرون آورده و با جلوه گری زیبایی، گردشگران را به‌سوی خود فرامی‌خوانند.

دشت لاله‌های واژگون، این کمیاب‌ترین گل‌های جهان که در ارتفاعات ۱۵۰۰ متری زیردریا منظره‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز را ایجاد کرده، فرصت بسیار خوبی برای رونق صنعت اکو توریسم و جذب گردشگر به این منطقه است.

فرصتی که چند سالی است متولیان امر آن را مغتنم شمرده و با برگزاری جشنواره لاله‌های واژگون، سعی در شناخت این منطقه به گردشگران دارند که البته این لاله‌های سربه‌زیر با بی‌مهری‌هایی نیز مواجه شده‌اند.

 

لاله‌های واژگون که از گونه‌های خیلی کمیاب گیاهی است، علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز زیبا، ارزش دارویی نیز دارد، این جلوه‌نمایی گل‌های زیبا در دشت‌های شهرستان گرمه عمرِ طولانی ندارد و زمان اندکی از سال را میزبان گردشگران است.

همین زمان اندک، با غفلت برخی انسان‌ها و در زیر سایه کوتاهی مسئولان، هرسال کمتر می‌شود به‌طوری‌که در سال جاری شاهد تخریب و کاهش مساحت رویش لاله‌های واژگون در دشت‌های شهرستان گرمه بودیم.

گردشگرانِ لاله‌های واژگون را دریابیم

یکی از گردشگران که برای دیدن لاله‌های واژگون در یک روز تعطیل، مسیر بیش از ۱۳۰ کیلومتری از مرکز خراسان شمالی را طی کرده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: برای نخستین سال است که به این منطقه می‌آیم و با توجه به وجود مسیر فرعی طولانی از روستای رباط قره بیل، نبود تابلوهای راهنما سبب سردرگمی شد.

اکبری می‌افزاید: در طول مسیر گردشگرانی بودند که به دلیل سردرگمی برای پیدا کردن مقصد، از ادامه مسیر منصرف شده و راه برگشت را در پیش گرفتند.

 

وی اظهار می‌کند: وجود چنین منطقه بکر و نمونه‌ای که در کشور کمیاب است، همت مسئولان را می‌طلبد تا با نصب حداقل چند تابلوی راهنمای گردشگر، آنان را به مقصد هدایت کند.

گردشگر دیگری نیز که از اسفراین به همراه خانواده خود برای دیدن این دشت زردرنگ از لاله‌های واژگون آمده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: نبود نظارت به‌منظور ورود و خروج گردشگران و رها کردن منطقه‌ای که محل رویش کمیاب‌ترین گونه گل در جهان است، بدون هیچ حفاظتی سبب  آسیب و تخریب گل‌ها شده است.

جعفری تصریح می‌کند: با اشتیاق بسیار به همراه خانواده خود برای دیدن گل‌ها به این منطقه آمدیم و باوجوداینکه هنوز در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه قرار داریم، اما بیشتر گل‌ها براثر آفت و تخریب از بین رفته است.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: در روز تعطیل برای دیدن این لاله‌ها راهی شهرستان گرمه شدیم و بااینکه در روز برگزاری جشنواره هم نبود اما گردشگران زیادی در آنجا حضور داشتند.

 

اسدی می‌افزاید: رویش لاله‌های واژگون در این منطقه فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر است، چراکه یکی از کمیاب‌ترین و زیباترین گونه‌های گل در جهان در این منطقه به‌صورت موهبت خدادادی وجود دارد.

امسال لاله‌های واژگون دچار آفت‌زدگی شده و خیلی زودتر از موعد مقرر، عمر آن‌ها تمام‌شده است. یکی از افراد محلی این منطقه که ساکن شهرستان گرمه است نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال لاله‌های واژگون دچار آفت‌زدگی شده و خیلی زودتر از موعد مقرر، عمر آن‌ها تمام‌شده است.

محمودیان می‌افزاید: عدم توجه به این‌گونه گل زیبا و از دست دادن این نعمت والا که از میلیون‌ها سال پیش به ما به ارث رسیده است، ضایعه‌ای بزرگ خواهد بود.

وی ابراز امیدواری می‌کند: خراسان شمالی همچون استان چهارمحال و بختیاری روزی به‌عنوان مشهورترین دشت لاله ایران معرفی شود.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی که در روز برگزاری جشنواره نیز به دیدن دشت لاله‌های واژگون آمده بود به خبرنگار مهر می‌گوید: در مدت کوتاهی به فاصله کمتر از یک هفته از برگزاری جشنواره مجدد به همراه خانواده راهی این منطقه شدیم که در طی مسیر، گردشگران سردرگم از پیدا کردن مقصد، جالب‌توجه بود.

صفا پور بیان می‌کند: معرفی و جذب گردشگر فقط نباید به برگزاری جشنواره ختم شود، چراکه ایجاد زیرساخت‌هایی به‌منظور رفاه گردشگران، ایجاد تابلوهای راهنمای گردشگری، فرهنگ‌سازی چگونگی استفاده از دشت، نظارت بر ورود و خروج گردشگران و حفاظت از منطقه رویشگاه لاله‌های واژگون از الزامات است تا علاوه بر جلوگیری از تخریب این گل‌های زیبا، در سال‌های آتی نیز گردشگران حفظ و بر تعداد آن‌ها افزوده شود.

حصارکشی و حفاظت از لاله‌های واژگون در صورت تأمین اعتبار

فرماندار گرمه می‌گوید: رویش لاله‌های واژگون در روستای رباط قره بیل و منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه، جلوه‌ای منحصربه‌فرد به این منطقه داده است.

علی‌محمد زاده  گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: این گل‌ها به دلیل ارتفاعی که از سطح دریادارند و سردسیری منطقه، امکان رویش پیداکرده‌اند که به خاطر تفاوت رنگ آن‌ها نسبت به لاله‌های واژگون سایر مناطق کشور، نظیر استان چهارمحال و بختیاری، فقط در شهرستان گرمه شاهد رویش آن هستیم.

تغییر در ظاهر و حجم لاله‌های واژگون در سال جاری مربوط به سرمای هوا بوده و عامل انسانی در آن دخیل نبوده است.وی می‌افزاید: هرساله در زمان رویش این گل‌های کمیاب، با برگزاری جشنواره سعی در معرفی و شناساندن این منطقه به گردشگران راداریم.

محمد زاده بابیان اینکه تغییر در ظاهر و حجم لاله‌های واژگون در سال جاری مربوط به سرمای هوا بوده و عامل انسانی در آن دخیل نبوده است، می‌گوید: به هر صورت نمی‌توان دخالت انسانی را نیز نادیده گرفت.

فرماندار گرمه تصریح می‌کند: با صحبت‌هایی که با سازمان برنامه‌وبودجه انجام‌شده، پیگیر جذب اعتباراتی به‌منظور حصارکشی در اطراف گل‌ها هستیم.

استفاده از ظرفیت محلی برای معرفی دشت لاله‌های واژگون

محمد زاده درباره تبدیل منطقه خمبی و سرای به منطقه گردشگری و رونق صنعت اکو توریسم می‌گوید: دراین‌باره باید اقدامات تبلیغی انجام گیرد.

وی می‌افزاید: با منابع طبیعی صحبت‌هایی  به‌منظور  واگذاری برخی زمین‌های این منطقه به دهیاری روستای رباط قره بیل انجام‌گرفته است.

 

فرماندار گرمه اظهار  می‌کند: باید با کمک دهیاری و با استفاده از ظرفیت‌های محلی، دشت لاله‌های واژگون را حفاظت و معرفی کرد و همچنین گردشگری را در این منطقه توسعه داد.

عوامل انسانی و محیطی از علل تخریب لاله‌های واژگون

مسئول بهره‌برداری از گیاهان دارویی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز بابیان اینکه عمر لاله‌های واژگون کوتاه است، به خبرنگار مهر  می‌گوید: تغییری در ظاهر و حجم گل‌ها نسبت به سال‌های گذشته ایجاد نشده است.

در میان لاله‌های شناخته‌شده ایرانی، لاله واژگون از شهرت و زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است که همه‌ساله تعداد زیادی از مردم را در فصل بهار برای تماشای آن به محل رویشگاه‌های این گل‌های کمیاب می‌کشاند.  

علیرضا احمدی اسکویی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی در جهت حفاظت از لاله‌ها انجام می‌شود، اظهار می‌کند: در منطقه رویش لاله‌های واژگون قرق بان وجود دارد و در حال گشت زنی است.

وی عنوان می‌کند: به دلیل نبود بهره‌برداری ازاین‌گونه گیاهی، لاله‌های واژگون شهرستان خمبی و سرای گرمه نیز کمتر دچار تخریب‌شده‌اند، اما عوامل انسانی و محیطی در آسیب رسیدن به گل‌ها بی‌تأثیر نیست.

وی می‌افزاید: در میان لاله‌های شناخته‌شده ایرانی، لاله واژگون از شهرت و زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است که همه‌ساله تعداد زیادی از مردم را در فصل بهار برای تماشای آن به محل رویشگاه‌های این گل‌های کمیاب می‌کشاند.

 مسئول بهره‌برداری از گیاهان دارویی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی  با اشاره به جنبه‌های مختلف ارزش این‌گونه گیاهی،  می‌گوید: لاله واژگون علاوه بر زیبایی طبیعی و جنبه گردشگری، خواص دارویی را نیز دارا است.

فرهنگ گردشگری و حفظ محیط‌زیست در دشت لاله‌های واژگون باید تقویت شود

معاون گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر از دلایل عدم توجه و رسیدگی به منطقه زیبای لاله‌های واژگون شهرستان گرمه از سوی مسئولان را، فرهنگ ضعیف گردشگری و حفظ محیط‌زیست از سوی گردشگران دانست.

مینا هاشمی اظهار می‌کند: بر این اساس، ورود ناهماهنگ و غیر برنامه‌ریزی‌شده گردشگران و مسافران می‌تواند به این منطقه و رویش گل‌ها آسیب وارد کند.

دشت لاله‌های واژگون منطقه خمبی و سرای، هنوز ناشناخته و جوان است و سعی داریم  فقط در قالب جشنواره، این منطقه را معرفی و گردشگران را با نظارت به دیدن این لاله‌ها دعوت کنیم. وی می‌افزاید: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم و حفاظت کامل از منطقه انجام نگیرد، نمی‌توان گردشگران را به این سمت هدایت کرد.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که بدون توجه به جنبه‌های اقتصادی، گردشگر را جذب کنیم، به‌جز تخریب محیط‌زیست و اکو توریسم طبیعی منطقه، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی می‌گوید: دشت لاله‌های واژگون منطقه خمبی و سرای، هنوز ناشناخته و جوان است و سعی داریم  فقط در قالب جشنواره، این منطقه را معرفی و گردشگران را با نظارت به دیدن این لاله‌ها دعوت کنیم.

هاشمی تصریح می‌کند: به‌طورقطع در آینده حضور گردشگران ساماندهی و برنامه‌ریزی‌هایی به‌منظور تأمین زیرساخت‌ها و همچنین حصارکشی و قرق منطقه لاله‌های واژگون گرمه انجام خواهد گرفت

لاله واژگون خراسان شمالی ازنظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد متفاوت است و عمدتاً با دورنگ زرد و بنفش کمرنگ در برخی مناطق خراسان شمالی و در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌روید، به نظر می‌رسد این ظرفیت پیش از برگزاری جشنواره و بیش از جذب گردشگر، نیازمند توجه مسئولان امر و ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر پارکینگ، آب آشامیدنی، تابلوهای راهنمای گردشگران و البته قرق و حفاظت کامل از منطقه است، در این صورت است که با جذب گردشگر و رونق صنعت اکو توریسم در خراسان شمالی، فرهنگ گردشگری و حفظ محیط‌زیست نیز تقویت و ترویج می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا