سفید سنگ؛ 20 روز پس از زلزله

پایگاه خبری ارک خبر-مشهد:

سفید سنگ؛ 20 روز پس از زلزله

هرچند منطقه سفید سنگ شهرستان فریمان خراسان رضوی 20 روز پس از زلزله 6 ریشتری همچنان با پس لرزه های گاه و بیگاه مواجه می شود، اما تلاش ایثارگران مردم این منطقه را به بازگشت آرامش و روال طبیعی به زندگی امیدوار کرده است.

به گزارش ارک خبربه نقل ازخبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری از مناطق زلزله زده سفید سنگ فریمان و روستاهای اطراف آن، کار آواربردای روستاهای منطقه سنگ سفید با سرعت به نسبت خوبی انجام شده و در مواردی هم از الگوهای خاص برای این کار بهره برده شده است.
گرد و خاکی که در آسمان بود نشان از فعالیت جهادگونه خودروهای سنگین راهداری داشت که از روز پس از زلزله عملیات آوار برداری را آغاز و همچنان بدون وقفه به کار خود ادامه می دادند و تا کنون با وجود وسیع بودن مناطق زلزله زده، دوری از مرکز شهر و صعب العبور بودن مسیر، این کار را به مراحل پایانی رسانده اند.
مسئولان و مدیران بازسازی با مرتفع کردن برخی از مشکلات عمده اعم از پوشش مخابراتی و تامین آب شرب بهداشتی که پیش وقوع زلزله نیز گریبان گیر مردم آن مناطق بود، گام های موثری در بهبود زندگی ساکنان برداشته بودند و نشاط وصف ناپذیری را در میان اهالی بوجود آورده بودند.
جمعیت هلال احمر نیز با همکاری نیروهای اورژانس گروههای حمایتی را برای کاهش آلام و نگرانی زلزله زدگان در مناطق مستقر کرده بودند تا با تسکین آنها در مسیر حمایت های روانی مردمان روستاها گامی برداشته باشند.
ساخت سازه های سبک ساختمانی از جمله احداث مرکز بهداشت، استقرار کانکس های حمام و سرویس بهداشتی از دیگر اقداماتی است که علاوه بر بالا بردن سطح بهداشت در مناطق زلزله زده موجب نشاط و رضایت مندی ساکنین شده بود و از طرفی بنا بر گفته مدیر شبکه بهداشت فریمان احداث این تجهیزات بهداشتی مانع از بروز بسیاری از بیماری هایی شده است که احتمال شیوع آنها پس از زلزله وجود داشته بود.

**تخریب بیش از 60 تا 80 درصد خانه بهداشت
مدیر شبکه بهداشت فریمان که در مناطق زلزله زده حضور داشت به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی خانه های بهداشت 37 روستای مناطق زلزله زده بین 60 تا 80درصد آسیب دیده و امکان استفاده از آنها وجود ندارد و امدادگران در کنار روستائیان با تلاشی مثال زدنی در حال احداث خانه های بهداشت جدید هستند.
دکتر محمدعلی پاینده با بیان اینکه بیش از هزار و صد نفر در سفید سنگ و روستاهای اطراف آن از زلزله آسیب مالی دیده اند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 24 سرویس بهداشتی و 10 حمام به صورت موقت در مناطق زلزله زده احداث شده و تا تکمیل ساخت و سازها در آن مناطق استقرار خواهند داشت.
وی با بیان اینکه پس از زلزله هر روز پزشکانی به مناطق زلزله زده اعزام می شوند، خاطر نشان کرد: تا کنون بیش از 100 میلیون ریال دارو به صورت رایگان در اختیار مردم مناطق زلزله زده قرار گرفته است و در صورتی که مشکلی خاصی برای ساکنان آن مناطق ایجاد شود، آنها با آمبولانس های مستقر در مناطق به بیمارستان انتقال خواهند یافت.
پاینده با بیان اینکه منابع آبی در روستاها مشکلی ندارد، خاطر نشان کرد: فراهم کردن آب بهداشتی سالم و واکسیناسیون به عنوان مهمترین دغدغه؛ از همان دقایق ابتدایی ملاک اقدامات شبکه بهداشت فریمان بوده است.
وی با توجه به فاصله زیاد و سخت بودن مسیر روستاهای زلزله زده عنوان کرد: در حال حاضر یک آشپزخانه صحرایی مهمترین نیاز مردمان این مناطق است چرا که به دلیل فاصله زیاد با شهر، احتمال فاسد شدن غذا وجود دارد.

***خیرین هم سوی مسئولان در مسیر خدمت رسانی
گروهی از خیرین مجمع سلامت که همزمان با هفته سلامت در منطقه حضور داشتند نیز با مشاهده وضعیت زلزله زدگان و تعامل با مسئولان حاضر در مناطق آمادگی خود را برای کمک به مردم اعلام کردند.
یکی از خیرین که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: غیرت ایرانی از دیرباز در میان جهانیان زبانزد است و ما اکنون به اینجا آمده ایم تا بتوانیم در کنار مسئولان به هموطنان خود خدمت کنیم.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستاهای خسارت دیده، اظهار کرد: امدادرسانی در حد امکانات موجود بسیار خوب بوده است و ما نیز در اینجا حضور داریم تا با نظر مسئولان مربوط به هموطنان خود کمک کنیم.
وی ادامه داد: با توافقی که با مرکز بهداشت فریمان داشته ایم قرار است زمینی در اختیار خیرین قرار گیرد تا با احداث مرکز درمان دائمی در این مناطق شاهد افزایش خدمات درمانی در این روستاها باشیم.
گروه خیران سفیران سلامت در جریان بازدید از منطقه، ‌نیم تن اقلام زیستی و بهداشتی را میان زلزله زدگان توزیع کردند.

*** مسئولان در کنار ما هستند
یکی از اهالی روستای زلزله زده دو قلعه براشک از اقدامات امدادی پس از وقوع زلزله به خوبی یاد کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان از روزهای ابتدایی در کنار ما بودند و اکنون اتفاق هولناک زلزله برای ما در حال فراموش شدن است.
محمدرضا خانی افزود: از همان روزهای نخست،‌ سرویس هایی در اختیار فرزندان ما قرار گرفت تا برای ادامه تحصیل به شهرستان فریمان بروند.
یکی دیگر از اهالی روستای قلعه براشک اظهار کر: با تلاش نیروهای امدادی بسیاری از مشکلات ما و حتی آنهایی که قبل از وقوع زلزله با آن مواجه بودیم برطرف شده است.
ایمان موسی زاده ادامه داد: ما شکر گذار خدا هستیم که زیر سایه امام هشتم (ع )‌از زلزله ای که تنها چند دهم از زلزله بم کمتر بود، جان سالم به در بردیم.
یکی از بانوان روستا که در کنار چادر امدادی ایستاده بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همسرم برای کار به فریمان رفته است و خیالش به خاطر حضور هلال احمر در منطقه راحت استو ما برای امدادگران دعا می کنیم..
نجمه زاهدی با اشاره به کوهستانی بودن مناطق زلزله زده بیان کرد: اگر خانه ما قبل از شروع سرما تکمیل شود، دیگر مشکلی نخواهیم داشت و شرایط به حالت اول باز خواهد گشت.
زلزله 6 ریشتری 16 فروردین در سفیدسنگ شهرستان فریمان واقع در 100 کیلومتری جنوب شرقی مشهد چند شهرستان استان خراسان رضوی را لرزاند و به 68 روستا خسارت زد .
این زلزله یک کشته و 40 زخمی داشت که بیشتر زخمی ها در روزهای اول پس از زلزله از بیماستان مرخص شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا