سرمایه بانکها کم است/پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکها

پایگاه خبری ارک خبر-بابلسر:

معاون رئیس جمهور:

سرمایه بانکها کم است/پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکها

معاون رئیس جمهور و سخنگوی هیئت دولت، کم بودن سرمایه را از مشکلات بانکهای ایرانی برشمرد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازمهر، محمدباقر نوبخت صبح شنبه در گردهمایی مدیران شعب بانک کشاورزی در مرکز آموزش بانک کشاورزی بابلسر با اشاره به کم بودن سرمایه بانکهای ایرانی اظهار داشت: پس از قبول مسئولیت دولت تدبیر و امید شرایط ویژه ای در کشور وجود داشت و تیم اقتصادی برای خروج از دره رکود که با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ بود و با تب بالای ۴۰ درصد تورم مواجه بود برای رفع مشکلات برنامه ریزی کرده است.

وی گفت: دو عامل تشدید کننده این مشکلات، نخست تحریم اقتصادی از سوی آمریکا و صدور پنج قطعنامه شورای امنیت بود و روزهای سختی به دولت گذشت و دولت باید از این مشکلات عبور می کرد.

وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه مشکل اصلی ما در صادرات نفت بود که باید با یک تدبیر این مشکل حل می شد افزود: این در حالی که صنعت هواپیمایی، اتومبیل و بیمه تحریم بود و لازم بود به ظرفیت های داخلی توجه می کردیم.

نوبخت ادامه داد: همچنین کشاورزی از صنایعی است که هیچ نیازی به نگاه خارجی ندارد و دولت توجه خود را به این سمت متمرکز کرد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خرید تضمینی گندم یکی از سیاست هایی بود که در سال ۹۲ برای حمایت از کشاورزان و برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شد و در حالی که قیمت گندم در شروع کار دولت  ۴۲۰ تومان بود با تمرکز دولت به بخش کشاورزی این محصول به بیش از هزار تومان رسید و با توجه به حمایت دولت از گندمکاران این کشاورزان انگیزه خوبی برای کاشت گندم پیدا کردند.

وی گفت: سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دولت باید گندم خرید می کردیم و بانک کشاورزی با حضور فعالانه خود توانست دولت را حمایت کند و این امر به خوبی انجام شد، همچنین افزایش تولید از اقداماتی است که دولت در حال پیگیری است و بانک کشاورزی برای تحقق این امر حمایت های خوبی را به دولت و کشاورزان ارائه کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: در حالی که برخی از کشورها با رشد تورم سه رقمی روبه رو هستند اما شورای پول و اعتبار کشور ایران را یکی از باثبات ترین کشورها دانسته است اما برخی افراد با انتقادهای بدون پشتوانه در حال سیاه نمایی هستند.

وی گفت: بانک ها با دو مشکل بانکی در کشور رو به رو هستند و البته دولت با پرداخت تسهیلاتی به میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان به بنگاه های اقتصادی توانست از این مشکل عبور کند هرچند کم بودن سرمایه از مشکلات بانک های ایرانی است.

سخنگوی هیئت دولت با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها پرداخت شده است گفت: بانک کشاورزی در راس این بانک ها بوده است و ۲۹ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه از سوی دولت به بانک ها تزریق شده است که در این خصوص هم بانک کشاورزی در راس همه بانک ها بوده است.

دکمه بازگشت به بالا