یک محموله 20 تنی ماهی غیرقابل مصرف در قم ضبط شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی قم، مهدی رفیعی درگفت وگویی افزود: کارشناسان دامپزشکی پس از نمونه برداری و آزمایش هایی، ماهی های این محموله را مبتلا به بیماری سالمونلا تشخیص دادند.
سالمونلا باکتری گرم منفی است که معمولا در جوجه ‌ها و تخم ‌مرغ ‌ها وجود دارد؛ سالمونلا عامل یکی از شایع‌ ترین مسمومیت‌ های غذایی می ‌باشد. سالمونلا می‌ تواند تخمدان‌ های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا این که به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌ رود، ولی غذاهایی که حاوی تخم ‌مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل ‌ساز خواهند بود.
این بیماری از طریق تماس با پوست برخی از خزندگان مثل لاک‌پشت نیز قابل انتقال است.
وی با اشاره به ضبط این محموله از سوی کارشناسان دامپزشکی، اضافه کرد: محموله 20 تنی ماهی به کارخانه های صنعتی منتقل شد و برای خوراک دام و طیور استفاده خواهد شد.
وی از همه همشهریان تقاضا کرد: هرگونه فرآورده خام دامی و آلایش های آن (ماهی، مرغ، جگر، دل و قلوه) را از مراکز مجاز تهیه و هرگز این فرآورده ها را از بازارهای روز و خودروهای سیار خریداری ننمایند.
طرح نوروزی نظارت بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی از روز 25 اسفندماه جاری در این استان آغاز شده است و تا 13 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
در این راستا 11 کارشناس و دامپزشک در قالب هشت اکیپ بهداشتی سیار و ثابت نسبت به کنترل مسائل بهداشتی در زمینه فرآورده های خام دامی اقدام می نمایند.
/2085/ 6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا