73 شهر خراسان رضوی از عدم توسعه مناسب رنج می برد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، محمد مقدوری روز چهارشنبه در نشست هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: باید از ظرفیت های موجود در بخش های مختلف سرمایه گذاری و اجرای پروژه های عمرانی بزرگ استفاده کرد.
وی با بیان اینکه صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای همسایه در سال آینده به صورت جدی دنبال می شود، اظهار کرد: نیروی انسانی بسیار پرتلاش در این استان فعالیت دارند که می توان از آنها برای اجرای پروژه های بزرگ عمرانی بهره برد.
وی گفت: در ایجاد سکونتگاه های جدید باید از فناوری های جدید دنیا استفاده کرد تا تمام موضوعاتی که در ساخت یک شهر دخیل هستند به خوبی رعایت شود.
مقدوری به آمادگی استانداری خراسان رضوی در صدور مجوزهای لازم برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: برای تحقق این موضوع بهتر است معاونت صدور خدمات فنی و مهندسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایجاد شود.
وی اظهار کرد: تلاش می شود در سال آینده مشکلات رکود ساخت و ساز در خراسان رضوی از بین رفته و شرایط مناسبی برای فعالیت مهندسان و سازندگان ساختمان در این استان فراهم شود.

* برخی ساختمان های مسکن مهر گواهی پایان کار ندارند
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهمترین مشکل شهرهای کشور در ساخت و سازهاست که باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار برای رفاه، آسایش و آرامش شهرنشینان شده است.
محمدرضا اخوان عبداللهیان به ضرورت حضور مهندسین در برنامه های شهری و شهرسازی اشاره کرد و افزود: باید در این زمینه نشست های تخصصی با حضور مسئولان شهرداری ها نیز برگزار گردد تا مشکلات شهرسازی به حداقل برسد.
وی اظهار کرد: بسیاری از ساختمان های مسکن مهر این استان گواهی پایان کار ندارند در حالی که مردم در این واحدها سکونت دارند.
وی گفت: در این زمینه باید تدابیر مناسبی توسط سازمان نظام مهندسی و دیگر دستگاه ها اتخاذ گردد.

* ضرورت نظارت بر اجرای پروژه های منطقه ثامن
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز در این نشست به اجرای ضوابط فنی و اجرایی در ساخت و سازهای شهری اشاره کرد و گفت: نقشه های ساختمانی در این سازمان طی چند مرحله با دقت بررسی و کنترل می شود.
حسین کامران افزود: بسیاری از نقشه ها به صورت صوری ارائه می شود و در مرحله اجرا، نقشه تغییر کرده و در هنگام دریافت گواهی پایان کار سازندگان با مشکل مواجه می شوند.
وی مشکل تغییر نقشه هنگام ساخت را بزرگترین آفت در چرخه کنترل ساخت و سازهای شهر مشهد عنوان کرد و گفت: باید تدبیری مناسب در این زمینه اتخاذ گردد.
وی اظهار کرد: ساختمان هایی که با تخلف ساخته می شوند با مشکلات ایمنی مواجه می شوند که اغلب غیر قابل رفع است.
کامران گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا نظارت بر اجرای پروژه های منطقه ثامن پیرامون حرم مطهر رضوی و شهرک های صنعتی استان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت پذیرد.
در این نشست چندتن از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در زمینه ساخت و سازهای ناپایدار مناطق حاشیه شهر مشهد، مشارکت مهندسین در اجرای پروژه های بهسازی و نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی، هوشمند سازی شهر برای رفاه مردم و کاهش تردد، بهینه سازی انرژی در ساختمان های قدیمی و سبک سازی سخنرانی کردند.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا