تخم ماهی آزاد و سفید می تواند جایگزینی برای خاویار مصرفی باشد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا از سازمان مزبور، حسن صالحی در کمیسیون عالی مدیریت ذخایر آبهای شمال (ماهیان خاویاری، استخوانی) و آب های جنوب و مدیریت آبزی پروری افزود: استحصال تخم این گونه از ماهیان باید مورد توجه استان های شمالی کشور قرار گیرد.
وی اظهارداشت: موافقت نامه حفاظت و بهره برداری از ذخایر آبزیان آبهای شمال در مهرماه 1393 با حضور رییسان جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر از موضوع های جدی شیلات ایران است که با توجه به تدوین آیین نامه مربوطه، این موافقت نامه در سال 1396 نیز اجرایی خواهد شد.
به گفته صالحی، کشش بازار و تقاضای مصرف و خرید خاویار در داخل و خارج کشور بالاست و موضوع مهم دیگر بحث ارزیابی ذخایر ارزشمند دریای خزر است که نیاز به ارایه آمار و اطلاعات لازم به ویژه از سوی دیگر کشورهای این حوزه دارد.
وی اضافه کرد: بهینه سازی صید ماهیان استخوانی، پره های صیادی، جهت گیری و ساماندهی پره های صیادی به سوی آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس نیز از دیگر نکات مهم در این حوزه است.
رییس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: موضوع تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری از اهمیت قابل توجهی در این حوزه برخوردار است و پرورش ماهی خاویاری در دریای شمال و اراضی ساحلی در قالب مزارع تکثیر و پرورش ماهیان ارزشمند خاویاری از اولویت های مهم سازمان شیلات ایران است.
وی اضافه کرد: صید ماهیان کیلکا بیشترین سهم در حوزه آب های نزدیک به ساحل را دارد و در فاصله 25 مایلی کشورهای دیگر و 10 مایلی آب های سرزمینی برابر با توجه به توافق های انجام شده صورت می گیرد.
صالحی گفت: کیلکا ماهیان با وجود آنکه مصرف انسانی هم دارند، کار تحقیقاتی جدی در این حوزه انجام نشده و بخش دولتی و خصوصی، استان های ساحلی، بخش تحقیقات و سایر حوزه های مرتبط باید کار جدی را در ارتقای سهم مصرف انسانی کیلکا ماهیان انجام دهند که این ماهی با ارزش غذایی بالا در سبد غذایی مردم جایگاه بالاتری را به خود اختصاص دهد.
به گفته وی، اصلاح ژنتیکی ماهی قزل آلا، کپور ماهیان، گونه های گرمابی و ورود مولدین کپور ماهیان اصلاح شده هندی براساس موافقت به عمل آمده با سازمان حفاظت محیط زیست، 10 مزرعه آزمایشی پرورش ماهی تیلاپیا از موضوع های مهمی است، که باید پیگیری شود.
وی ارزش افزوده فانوس ماهیان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: برنامه دستیابی به ظرفیت 100 هزارتنی برای تولید این ماهیان هدفگذاری شده و رشد اینگونه ماهیان باید افزایش یابد.

** تولید میگو با تقاضای مصرف داخلی و خارجی همخوانی ندارد
صالحی گفت: اکنون میگو همانند خاویار از لحاظ تقاضای مصرف روند رو به رشدی به خود گرفته، به طوری که تولید میگوی فعلی کشور پاسخگوی تقاضای داخلی و خارجی نیست وباید در بحث صید و پرورش بیشتر فعالیت صورت گیرد.
به گفته وی، تولید میگو در کشور جوابگوی تقاضای داخل و خارج کشور نیست و اکنون تقاضای مصرف میگو در داخل و خارج کشور افزایش قابل توجهی پیدا کرده، که خود نشانه ضرورت فعالیت بیشتر در صید و پرورش این گونه ارزشمند آبزی است.
صالحی، ارزیابی ذخایر ارزشمند آبزیان حوزه خلیج فارس و دریای عمان، شناورهای فانوس ماهیان، ارتقاء و افزایش بهره وری، ایجاد ظرفیت حداکثری و استفاده بهینه از ظرفیت ها، قابلیت ها و امکانات بخش های دولتی و خصوصی به صورت تجمعی را خواستار شد.
کمیسیون عالی مدیریت ذخایر آبهای شمال (ماهیان خاویاری، استخوانی) و آب های جنوب و مدیریت آبزی پروری بنا بر سنوات گذشته از حدود چهار دهه قبل و پس از برگزاری کمیسیون های مقدماتی با حضور مسئولان ذیربط در کشور برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، سال 2010 براساس توافق صورت گرفته بین رییسان جمهوری کشورهای حوزه خزر مقرر شد به منظور بازسازی و حفظ ذخایر، صیدتجاری ماهیان خاویاری به مدت پنج سال در دریای خزر متوقف شود که ایران نیز تاکنون به تعهدات خود در این زمینه پایبند بوده است.
آمار سال 2010 نشان می دهد، مجموع صید و برداشت مجاز ماهیان خاویاری پنج کشور حوزه دریای خزر 989 تن ماهی خاویاری نر و ماده و حدود 86 تن سهمیه صادرات خاویار از کل دریای خزر بوده که سهم مجاز ایران در صید تجاری ماهیان خاویاری 403 تن ماهی نر و ماده (41 درصد) و 39 تن صادرات خاویار (45 درصد) بوده است.
در همین مدت ، روسیه از صید ماهیان خاویاری 268 تن و صادرات خاویار 23 تن و کشور آذربایجان نیز در صید ماهیان خاویاری 84 تن و صادرات خاویار 6 تن سهم داشته است.
ایران در سالهای 1376 یک هزا رو 300 تن، 1387 حدود 178 تن، 1388 حدود 131 تن،1389 حدود 93 تن و 1390 حدود 80 تن برداشت ماهیان خاویاری از حوزه خزر داشته است.
اکنون در ایران نزدیک یک میلیون تن انواع آبزیان از محل صید و آبزی پروری تولید و به مصرف داخلی و خارجی می رسد.
اقتصام**9186 ** 1559 ** تنظیم کننده: هما همت خواه** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا