نوری در ورای تاریکی

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، بی شک گسترش و توسعه شهرنشینی و عوامل متعدد در کنار آن، معضلات و مشکلات متعددی به ویژه آسیب های اجتماعی را به همراه دارد و در این میان زنان و دختران آسیب پذیرترین قشر جامعه به شمار می روند.
در این میان آگاهی و ارائه آموزش های مهارت های زندگی به میزان قابل توجهی می تواند از تبعات معضلات اجتماعی جلوگیری کند.
سازمان بهزیستی بر همین اساس خانه های سلامت را با هدف نگهداری و حمایت از دختران بالای 18 سال را که در معرض آسیب هستند، فراهم کرده و هم اکنون خدمات متعددی در قالب این خانه ها به دختران و زنان آسیب دیده ارائه می کند.
خانه سلامت به مراکزی اطلاق می شود که طبق وظایف قانونی محوله، دختران و زنان در معرض آسیب اجتماعی و فاقد حمایت های خانوادگی و اجتماعی را زیر پوشش قرار می دهد و با ارائه خدماتی زمینه استقلال اقتصادی، اجتماعی و توانمندسازی آنها را مهیا می کند تا بار دیگر با آسیب های جدیتری مواجه نشوند.
کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان در این ارتباط گفت: دختران در معرض آسیب در خانه های سلامت پس از قرنطینه و انجام کارهای مقدماتی برای تکمیل پرونده، مورد پذیرش قرار می گیرند.
علیرضا کاظم لو افزود: خانه های سلامت برنامه هایی را با هدف توانمند سازی دختران در معرض آسیب اجرا می کند و در این میان آموزش مهارت های زندگی در اولویت قرار دارد.
وی اظهار کرد: پس از ارائه آموزش ها و مشاوره های لازم، تلاش می شود فرد آسیب دیده، به آغوش خانواده باز گردد که البته این کار زمانی انجام می شود که تیم تخصصی تشخیص دهند در صورت بازگشت فرد در معرض آسیب به میان خانواده، آسیبی به او نمی رسد.
این کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: خانه های سلامت مامن و سرپناهی برای دختران در معرض آسیب به شمار می رود چرا که بیرون ماندن آنها در جامعه می تواند معضلات و مشکلات آنها را به مراتب افزایش دهد.
وی بیان می کند: دختران در معرض آسیب به اشکال مختلف از سوی افراد سودجو مورد اغفال و فریب قرار می گیرند که این روند به طور معمول در کلانشهرها بیشتر نمود دارد و این خانه ها می تواند مکانی مطمئن برای پذیرش آنها باشد.
کاظم لو ابراز کرد: برخی دختران تصور می کنند، با فرار خود از مشکل به وجود آمده و شرایط ناخوشایند، به وضعیتی خوب و ایده آل دست می یابند، اما از این موضوع آگاهی ندارد که ادامه این وضعیت چه عواقب ناخوشایندی را برای او رقم خواهد زد.
** شکل آسیب های اجتماعی متفاوت تر شده است
این کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان اضافه کرد: موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در گذشته آسیب های اجتماعی، به شکل امروزی وجود نداشت و تعصب و اعتقادات مذهبی عامل بسیار مهمی بود.
کاظم لو ابراز کرد: هم اکنون برخی خانواده ها ممکن است به دلایل مختلفی از اشتباه و آسیب رخ داده برای دختر خود آگاهی داشته باشند، دیگر نسبت به طرد وی اقدام نکنند و به این مراکز نیز ارجاع ندهند.
وی یادآورشد: هم اکنون شمار دختران پذیرش شده در معرض آسیب خانه های سلامت به مراتب کمتر شده و موارد موجود خانواده هایی را شامل می شود که هر 2 والدین آنها معتاد بودند یا طلاق گرفته اند.
** آموزش های تخصصی به افراد آسیب دیده ارائه می شود
این کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان ادامه می دهد: هم اکنون آموزش های در خانه های سلامت به دختران آسیب دیده ارائه می شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن برای توانمند سازی بیشتر این افراد آسیب دیده و با بهره گیری از کارشناسان و روانشناسان مجرب در این استان نیز مشاوره هایی در این خصوص ارائه می شود.
کاظم لو افزود: افراد در معرض آسیب، توان حل مساله، تفکر نقادانه و از همه مهم تر آگاهی های لازم را ندارند و این موضوع به آسیب اجتماعی منجر می شود.
وی خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از ظهور و بروز آسیب های اجتماعی، باید از همان دوران کودکی مهارت زندگی را آموزش داد تا در هنگام ورود جامعه به آسیب های اجتماعی گرفتار نشوند و این مهم اقدامی پیشگیرانه به شمار می رود.
** ایجاد خانه های سلامت امری ضروری است
یک جامعه شناس نیز با بیان اینکه ایران کشوری در حال گذر از سنتی به مدرن محسوب می شود، ادامه داد: رشد و گسترش شهر نشینی به نوبه خود تحولات و معضلاتی را به وجود آورده است.
مهدی قدیمی افزود: بی خانمانی، اعتیاد و معضلات دیگر اجتماعی موجب طرد افراد در جامعه می شود و در این میان ایجاد خانه هایی از سوی سازمان های دولتی و غیر دواتی می تواند برای حمایت از این نوع افراد آسیب دیده بسیار تاثیر گذار باشد.
وی بیان کرد: در کشورهای صنعتی و توسعه یافته برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی نسبت به ایجاد مکان یا خانه های برای حمایت از افراد آسیب دیده اقدام می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ادامه داد: وجود خانه های سلامت برای پذیرش افراد آسیب پذیر به ویژه دختران و زنان در کشور امری ضروری به شمار می رود چرا که کارکردهایی مثبتی دارد.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون وجود مناطق حاشیه نشین و گسترش مهاجرت روستایی در این استان به نوبه خود بروز فقر و نابرابری و آسیب را به همراه دارد که وجود خانه هایی می تواند اثر بهتری را به همراه داشته باشد.
7320/3001
گزارش: اعظم شامی *** انتشار دهنده: مینا افشاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا