ایجاد منطقه آزاد اقتصادی با اوراسیا محور مذاکرات مقام روسی در تهران

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، خبرگزاری ایتارتاس امروز (پنجشنبه) در این باره نوشت که شووالف 21 فوریه (اول اسفند) در تهران با مقام های جمهوری اسلامی مذاکره می کند.
گفت وگو برای امضای توافق موقت در چارچوب ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از محورهای این سفر اعلام شده است.
همچنین براساس اعلام خبرگزاری روسی که در رسانه های ارمنستان از جمله پایگاه خبری نیوز. ای ام این کشور نیز انتشار یافته است، شووالُف قرار است با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری ها با روسیه نیز هست، در باره روابط دو کشور و توسعه هر چه بیشتر مناسبات در زمینه های مختلف مذاکره کند.
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز دو روز پیش اعلام کرده بود، شووالُف برای بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه و همچنین گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تهران سفر می‌کند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
هفتم دی ماه نیز در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه، رئیس جمهوری ارمنستان اعلام کرد که ایروان به روند مذاکرات این اتحادیه و تهران کمک می کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود.
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده اند تا در نخستین مرحله به یک برنامه همکاری موقت برسند.
ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که مرز زمینی با ایران دارد و از این رو می تواند، گذرگاه انحصاری ارتباط جاده ای و ریلی در همکاری های بازرگانی و ترانزیتی اعضای این اتحادیه با جمهوری اسلامی باشد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا