گزارشی از آخرین وضعیت بارش برف ؛ تعطیلی مدارس و راه های کشور

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

به گزارش روز شنبه ایرنا ؛ بر اساس گزارش مرکز فرماندهی کنترل ترافیک پلیس راه استان البرز ؛ جاده کرج – چالوس به علت بارش برف و کولاک شدید صبح امروز مسدود شد .
گزارش های دریافتی حاکی از این است که از بعداز ظهر جمعه اتوبان زنجان – قزوین و هشت مسیر ارتباطی دیگر زنجان نیز به دلیل وقوع کولاک بسته اعلام شد.
بر اساس این گزارش ؛ در زمان حاضر مسیر ارتباطی زنجان – دندی، زنجان -طارم، دندی – تخت سلیمان، زنجان – تهم – چورزق، زنجان – بیجار، زنجان – خدابنده، زنجان -ابهر و زنجان – سلطانیه بسته است.
** البرز
– مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرد که تمام مراکز آموزشی پیش دبستانی و دبستانی نوبت صبح شنبه این استان به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل شد.
مهدی مهرور اظهار داشت : براین اساس مدارس متوسطه اول و دوم استان البرز نوبت صبح با یک ساعت و 30 دقیقه تاخیر در کلاس های درس حضور می یابند. به گفته وی برای مدارس نوبت بعد از ظهر امروز متقاقبا' تصمیم گیری خواهد شد.
– رییس مرکز فرماندهی کنترل و ترافیک پلیس راه استان البرز اعلام کرد که جاده کرج -چالوس به علت بارش برف و کولاک شدید صبح امروزشنبه مسدود شد.سروان علی بابا زاده اظهار داشت: این انسداد به علت بارش برف سنگین در 2 استان البرز و مازندران از نیمه شب گذشته ایجاد شده و تا اطلاع بعدی مسدود است .
– به گزارش ایرنا، برف در محورهای مواصلاتی استان البرز از جمله کرج – چالوس ، آزاد راه تهران – کرج – قزوین و اشتهارد سبب کندی تردد خودروها شده است .براین اساس پلیس راه استان البرز به رانندگان توصیه کرد که ضمن رعایت سرعت مناسب با خود زنجیر چرخ و لوازم ایمنی همراه داشته باشند.
پرواز تهران- بجنورد لغو شد
مدیر فرودگاه بجنورد گفت: پرواز تهران- بجنورد شرکت هواپیمایی آسمان صبح شنبه به علت شرایط نامساعد جوی و کاهش میزان دید در آسمان بجنورد از فرودگاه مهرآباد انجام نشد.
سیدمهدی رزاز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفته گذشته هم تمامی پروازها به علت شرایط نامناسب جوی در فرودگاه بجنورد، لغو شده و هیچ پروازی در این فرودگاه انجام نشده است.
لغو پروازها به علت شرایط آب و هوایی مشکلی است که به دغدغه مردم و مسئولان بدل شده است.
رزاز گفت: شرکت هواپیمایی ماهان و هواپیمایی آسمان هر کدام سه روز در هفته در فرودگاه بجنورد نشست و برخاست دارد.
** خراسان شمالی
– بارش برف، برودت هوا، لغزندگی سطح معابر عمومی و جاده ها مدارس شهرستان های شیروان، فاروج، مانه و سملقان خراسان شمالی و جاجرم را فردا شنبه تعطیل کرد.به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، مدارس شهرستان فاروج در تمامی مقاطع تحصیلی، پیش دبستانی، ابتدایی، استثنایی و متوسطه اول و دوم و هنرستان در نوبت صبح و عصر سطح شهرستان فردا تعطیل است.برپایه این گزارش در شیروان هم مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، استثنایی و متوسطه اول در نوبت صبح سطح شهر شیروان و در مناطق روستایی تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح تعطیل است.این گزارش همچنین حاکی است که در شهرستان مانه و سملقان هم تمامی مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، استثنایی و متوسطه اول درروستاهای گرمک، چخماقلو،هاور و کاستان تعطیل است.همچنین روابط عمومی اداره کل آموزش و خراسان شمالی اعلام کرد که تمامی مقاطع تحصیلی پیش دبستانی ، ابتدایی ، استثنایی و متوسطه اول و دوم در نوبت صبح و عصر بخش های شوقان و سنخواست شهرستان جاجرم در جنوب بجنورد در روز شنبه تعطیل است.
– مرکز مدیریت راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اعلام کرد: به علت بارش شدید برف وکولاک درمحور های بجنورد –اسفراین در گردنه اسدلی و بجنورد -آشخانه در گردنه امین الله تردد فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.هم اکنون وضعیت جوی همه محورهای استان تمام ابری همراه با بارش برف خفیف تا متوسط است و در محور بجنورد – اسفراین و بجنورد به آشخانه بارش برف شدید و کولاک گزارش شده است.براساس این گزارش در محور بجنورد-آشخانه در گردنه امین الله به سمت بجنورد به علت کولاک برف تردد تریلر تا اطلاع بعدی در این محور ممنوع است.
– رییس پلیس راه خراسان شمالی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به علت بارش برف و و مه گرفتگی جاده ها ی استان لغزنده است .
سرهنگ علیرضا علیرضا حسین زاده گفت: محور ها ی بجنورد -شیروان، شیروان – فاروج و بجنورد-اسفراین بارش هم اکنون همراه با بارش برف است.وی بابیان اینکه تردد عادی در همه محورهای استان هم اکنون برقرار است افزود: محور بجنورد- اسفراین که بعدازظهر امروز به علت ترافیک سنگین بسته شده بود عصر امروز بازگشایی شد.
– اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی نسبت به وقوع سیلاب و کولاک در ارتفاعات هشدارداده و کاهش 10تا 12درجه ای دما را برای استان تا صبح روز دوشنبه پیش بینی کرده است.
** زنجان
– جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: از بعداز ظهر جمعه اتوبان زنجان – قزوین و هشت مسیر ارتباطی دیگر زنجان به دلیل وقوع کولاک بسته اعلام شد.
سرگرد محمدعلی عظیمی افزود: در زمان حاضر مسیر ارتباطی زنجان – دندی، زنجان -طارم، دندی – تخت سلیمان، زنجان – تهم – چورزق، زنجان – بیجار، زنجان – خدابنده، زنجان -ابهر و زنجان – سلطانیه بسته است.
وی اظهار کرد: در مسیرهای ارتباطی ارمغانخانه به زنجان، نیک پی – ماهنشان نیز تردد خودروها با زنجیر چرخ امکانپذیر است و بهتر است رانندگان و مسافران از سفرهای غیر ضرور به جد اجتناب ورزند و جان خود را در هوای سرد و یخی به خطر نیندازند.عظیمی با بیان اینکه به دلیل بسته بودن اتوبان زنجان – قزوین، خودروهای عبوری به مسیر جایگزین 'جاده ترانزیت' هدایت می شوند، ادامه داد: اغلب مسیرهای ارتباطی زنجان با کولاک های مقطعی و کاهش دید افقی مواجه هستند که اگر به هشدارها توجه نشود به حتم در چنین شرایط آب و هوایی نامساعد گرفتار خواهند شد . در زمان حاضر
– اتوبان زنجان – قزوین و زنجان – تبریز و دیگر مسیرهای ارتباطی این استان به دلیل یخبندان بودن و لغزندگی سطح جاده، تردد با سختی و کندی انجام می شود.
– مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: مدارس نوبت صبح روز شنبه 13 منطقه آموزشی این استان در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول به دلیل کولاک و برودت هوا تعطیل است.رهبر طوماری افزود: فردا/شنبه/ مدارس ابتدایی نواحی یک و دو شهری زنجان و شهر ابهر و خرمدره و مدارس روستایی ناحیه یک و 2 آموزش و پرورش شهرستان زنجان در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول در نوبت صبح تعطیل است.وی تاکید کرد: علاوه بر این مدارس، مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی در منطقه آموزش و پرورش ماهنشان، انگوران، ایجرود، زنجانرود، خدابنده، افشار، بزینه رود، سجاس رود و سلطانیه تعطیل است. طوماری خاطرنشان کرد: چنانچه وضعیت جوی حاکم در استان زنجان ادامه داشته باشد و مدارسی در نوبت بعدازظهر تعطیل شود اعلام خواهد شد.
– معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: کولاک شدید، کاهش دید و یخبندان جاده های زنجان – طارم و زنجان – بیجار را مسدود کرد و امکان رانندگی با این شرایط جوی در جاده زنجان – دندی نیز وجود ندارد.جواد یوسفی افزود: هم اکنون کولاک بسیار شدید در جاده های استان زنجان حاکم شده و شدت آن موجب عدم دید رانندگان برای رانندگی شده است.وی تاکید کرد: کولاک شدید و بارش برف جاده زنجان – طارم را برای دومین دفعه در هفته جاری مسدود کرد و جاده – زنجان – تهم – چورزق نیز به دلیل سقوط بهمن از روز چهارشنبه همچنان مسدود است
** گلستان
– مرکز مدیریت راه های گلستان همه جاده های استان را باز و تردد را عادی اعلام کرد و از رانندگان عبوری در مسیرهای کوهستانی خواست که زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. با بارش باران و برف که از چهارشنبه شب در گلستان آغاز و روز گذشته از شدت آن کاسته شده بود از بامداد امروز شنبه در پی وزش باد شدید، فعالیت های بارشی آن بویژه بصورت برف دوباره آغاز شده است.این شرایط آب و هوایی که با کاهش 10 درجه ای دمای هوا در نقاط مختلف استان همراهی شده، همچنین امروز باعث تعطیلی مدارس در مناطق کوهستانی گلستان شده است.مرکز مدیریت راه های گلستان وضعیت هوای استان را تمام ابری همراه با باران و در مناطق کوهستانی با برف پراکنده اعلام کرد.هوای گرگان مرکز استان هم اینک با رگبار برف بوده و دما صفر درجه سانتیگراد و سرعت وزش باد 7 کیلومتر بر ساعت می باشد.
– بارش سنگین برف، جاده 11 روستای کوهستانی گالیکش را مسدود کرد
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های مینودشت و گالیکش از مسدود شدن راه 11 روستای کوهستانی گالیکش در شرق استان گلستان براثر بارش سنگین برف که ارتفاع آن به 30 تا 40 سانتی متر می رسد، خبر داد.
رمضانعلی میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با انجام عملیات بازگشایی، مسیر چهار روستا ی آبپران، فارسیان فرنگ، کیارام و پادلدل تاکنون بازگشایی و عملیات بازگشایی راه 2 روستای پنو و حسین آباد نیز در حال انجام است.
وی اضافه کرد: با این حال جاده روستاهای کندسکو، سیجان، قوشه چشمه، منجالو و فرنگ همچنان مسدود است که عملیات بازگشایی مسیر این روستاها از فردا صبح آغاز می شود.
وی با بیان اینکه به علت کمبود ماشین آلات راهداری درحوزه گالیکش، برفروبی جاده روستاهای مذکور تا فردا صبح امکان پذیر نیست گفت: در حوه شهرستان گالیکش چهار دستگاه برفروب، 2 دستگاه نمک پاش و یک دستگاه خودروی سبک وجود دارد.
** مازندران
– مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور مازندران گفت : واحدهای دانشگاه پیام نور زیراب ، رینه آمل ، نکا و پل سفید امروز شنبه تعطیل است .حسین برزگر افزود : با توجه به بارش برف و برودت هوا و برای جلوگیری از مشکل در تردد دانشجویان با هماهنگی استانداری مازندران این واحدهای دانشگاهی امروز تعطیل است.وی ادامه داد : تصمیم برای تعطیلی این دانشگاه تنها مربوط به امروز است و با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر مساعد شدن هوا برای روزهای آینده ، تعطیلی دیگری نخواهیم داشت .
– مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران گفت : به دلیل اتصالی پست های 230 کیلو ولت ناشی از نشست برف سنگین ،برق چند روستا در جاده نظامی قائمشهر و جنوب بابل قطع شده است.قاسم شهابی افزود: اکنون ماموران برق مشغول تعویض و ترمیم مشکل خط هستند و تا 2 ساعت آینده مشکل برق جنوب بابل بر طرف می شود.وی اضافه کرد: به دلیل برف سنگین ،راه دسترسی به پست برق در جاده نظامی قائمشهر سخت و در حال حاضر مسیر مسدود است و ماموران برق هنوز نتوانسته اند به محل خرابی تاسیسات برق برسند.
– جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران گفت که تردد خودروها در مناطق کوهستانی این استان با زنجیر چرخ برقرار است.علی نبیان افزود : رانندگانی که قصد تردد در محورهای این خطه شمال کشور را دارند ، تجهیرات زمستانی ، بویژه زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.وی گفت که هم اکنون بارش برف در بیشتر مناطق مازندران از جمله محورهای هراز ، کندوان ، سوادکوه و کیاسر در حال باریدن است و در ارتفاعات شدت بیشتری دارد .معاون عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت : با وجود بارش برف ، با تلاش راهداران تردد در تمام محورهای اصلی مازندران برقرار است و از نظر ترافیکی نیز مشکل خاصی وجود ندارد .
**ابادان
6 پرواز فرودگاه های آبادان و اهواز به دلیل شدت گردو غبار لغو شد
شدت گرد و غبار در روز شنبه در خوزستان و کاهش دید افقی ، علاوه بر تعطیلی ادارات برخی شهرستان های خوزستان تا ساعت 12 و نیز تعطیلی مدارس در نوبت صبح و عصر 6 پرواز فرودگاه های بین المللی اهواز و آبادان را لغو کرد.
مدیر فرودگاه بین المللی آیت ا… جمی آبادان شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد:پرواز تهران – آبادان شرکت هواپیمایی کیش ایر با شماره 7405 که قرار بود ساعت 7:45 دقیقه انجام شود و همچنین پرواز آبادان به تهران با شماره پرواز 7404 که قرار بود ساعت 9:45 دقیقه از آبادان به تهران انجام شود به دلیل وقوع بیش از حدمجاز ریزگردها و کاهش دید خلبان لغو شد.
غلامرضا دهقانی زاده اظهارکرد: همچنین پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین در مسیر تهران – آبادان – تهران با شماره پروازهای 043 و 042 نیز لغو شد.
** آذربایجان شرقی
آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه ای مدارس تعدادی از شهرستان های استان را در مقاطع مختلف برای نوبت های صبح و بعدازظهر شنبه 30 بهمن تعطیل اعلام کرد.
به گزارش ایرنا و بر اساس این اطلاعیه، در نواحی پنجگانه شهرستان تبریز مدارس مقاطع پیش دبستانی، ابتدائی و استثنایی و مدارس دوره اول متوسطه مناطق شهری و روستائی تعطیل است.
در شهرستان های آذرشهر، ممقان، گوگان، خسروشهر، اسکو، ایلخچی و شهر جدید سهند تمامی مقاطع تحصیلی شهری و روستایی تعطیل است.
در شهرستان مراغه مدارس مقاطع پیش دبستانی ، ابتدائی و استثنانی مناطق شهری و تمامی مدارس روستائی تعطیل است و مقاطع متوسطه ی دوره ی اول و دوم مناطق شهری با یک ساعت تاخیر راس ساعت 9 شروع خواهند شد.
به گزارش ایرنا و بر اساس اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان هم تمامی کلاسها و کارهای اداری دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) و پردیس علامه امینی فردا شنبه با یک ساعت تاخیر راس ساعت 9 شروع خواهند شد.
– رییس پلیس راه آذربایجان شرقی از رفع محدودیت تردد خودروها در آزاد راه تبریز – زنجان برای تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین به دنبال کاهش کولاک خبرداد.
سرهنگ جواد ناموران در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: به علت شدت کولاک برف از مجبور به اعمال محدودیت تردد در این آزاد راه شدیم.
وی در عین حال از تداوم محدودیت تردد در محور سرچم – اردبیل خبرداد و گفت: تردد تمامی خودروها در محور مراغه – هشترود هم به خاطر نامناسب بودن وضعیت جاده و تداوم بارش برف ممنوع است.
به گزارش هواشناسی آذربایجان شرقی در زمان حاضر بارش برف در شهرستان مراغه ، سراب و بستان آباد ادامه دارد و سرعت باد حداگثر 22 کیلومتر در ساعت از سراب گزارش شده است.
– رئیس اداره راه و شهرسازی هشترود گفت: برف وکولاک راه ارتباطی 180 روستا با مرکز این شهرستان را مسدود کرد.
علیرضا اوشال در گفت و گو با ایرنا افزود: درحال حاضر محورهای هشترود به مراغه، میانه، قره چمن و تبریز و آزاد راه پیامبر اعظم ( ص) باز بوده و تردد در آنها به کندی و با زنجیر چرخ امکان پذیر می باشد.
وی اظهار کرد: در صورت فروکش نمودن کولاک در منطقه و با تمام توان و امکانات موجود تلاش خواهیم کرد اکثر راه های روستایی مسدود شده را تا عصر امروز بازگشایی نماییم.
اوشال از آماده باش کامل نیروهای راهداری در محورها خبر داد و گفت: 8 اکیپ راهداری در راه های روستائی و 4 اکیپ در راه های اصلی مشغول برف روبی مسیرها هستند.
– فرماندار بستان آباد نیز گفت: این شهرستان در محاصره برف و کولاک قرار گرفته و تردد در مناطق مختلف آن با مشکل مواجه است.‎
علی بدرشکوهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه راه ارتباطی تمامی روستاهای این شهرستان در پی بارش برف بسته شده است، افزود: تردد در راه های اصلی و آزاد راه پیامبر اعظم (ص) نیز به کندی و با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
** اردبیل
فرماندار اردبیل گفت که به علت بارش برف و سرمای هوا مدارس و دانشگاههای این شهرستان روز شنبه 30 بهمن تعطیل و ادارات و دستگاههای دولتی نیز با 2 ساعت تاخیر فعالیت خود را شروع می کنند.
جواد زنجانی به خبرنگار ایرنا افزود: بارش برف سنگین موجب بسته شدن راه تعدادی از روستاهای اردبیل شده اما راههای اصلی باز بوده و تردد با استفاده از زنجیر چرخ در جریان است.
مسعود امامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز گفت که با توجه به بارش شدید برف و برودت هوا تاخیر در حضور کارکنان ادارات دولتی به غیر از دستگاه های امدادی و خدماتی که به صورت شیفتی فعالیت می نمایند در کل استان به استثنای شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و گرمی تا ساعت 9 صبح فردا شنبه 30 بهمن بلامانع می باشد.
در این حال آموزش و پرورش اردبیل در اطلاعیه ای اعلام کرد که کلیه مقاطع تحصیلی درنوبت صبح اردبیل، ارشق،انگوت، خلخال، خورش رستم، سرعین، شاهرود،کوثر، لاهرود، مشگین شهر، نمین، نیرو هیر در روز شنبه تعطیل می باشد.
همچنین در شهرستان گرمی مقطع پیش دبستانی تعطیل بوده و و ابتدایی با یک ساعت تاخیر آعاز خواهد شد.
-جاده اردبیل – سرچم در حوزه استان آذربایجان شرقی از عصر جمعه 29 بهمن تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام شد.
به گزارش ایرنا، مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل اعلام کرد: تمامی راه های استان اردبیل به جز راه خلخال – پونل که از ابتدای فصل سرما مسدود شده است ، با وجود ریزش شدید برف و با تلاش راهداران باز و رفت و آمد درآنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
** ایلام
ستاد مدیریت بحران استان ایلام با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد بخاطر برودت و سرمای هوا و یخبندان فعالیت ادارات، مدارس، دانشگاه ها و بانک های استان ایلام روز شنبه با تاخیر و ساعت 9 صبح آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: بدنبال بارش برف و سرمای شدید هوا در مناطق شمالی استان ایلام (ایلام، چرداول، ایوان، مهران، ملکشاهی و سیروان) فعالیت ادارات، مدارس، دانشگاه ها و بانک ها امروز شنبه با تاخیر از ساعت 9 صبح شروع می شود.
همچنین بدنبال ورود پدیده گرد و غبار در شهرستان های جنوبی استان ایلام از جمله مهران و دهلران فعالیت همه ادارات، مدارس مقاطع مختلف تحصیلی، دانشگاه ها و بانک ها در شهرستان های حوزه جنوب استان نیز امروز با تاخیر از ساعت 9 صبح آغاز خواهد شد.
– مرکز مدیریت راه های استان ایلام در اطلاعیه ای اعلام کرد: محور ارتباطی میمه – آبدانان در محدوده روستای تختان برای انجام عملیات ریزش برداری مسدود است.
به گزارش ایرنا از مرکز مدیریت راه های استان ایلام در این اطلاعیه آمده است: با توجه به انجام عملیات راهداری و ریزش برداری در محور میمه – تختان – آبدانان (محدوده روستای تختان) و جهت احتیاط و جلوگیری از بروز هر گونه حادثه احتمالی تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از ساعت 15 روز جمعه 29 تا ساعت 10 روز شنبه 30 بهمن از این مسیرها ممنوع است.
همچنین جهت اصلاح مسیر رانشی، تردد کلیه وسایل نقلیه اعم از سبک، سنگین و نیمه سنگین از ساعت 8 تا 10 صبح فردا شنبه نیز از محور مذکور ممنوع و تردد از مسیر جایگزین (ایلام – دره شهر- آبدانان) صورت می گیرد.
– فرمانده پاسگاه پلیس راه آبدانان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تایید کرد: جاده آبدانان به میمه به علت ریزش کوه و عملیات راهسازی مسدود است.
سروان علی شیخه زاده اظهار کرد: این مسیر در حد فاصل روستای گوراب از صبح امروز بعلت ریزش آوار و رانش زمین و همچنین انجام عملیات راهسازی و بازگشایی مسدود شده و رفت و آمد وسایل نقلیه در آن متوقف است.
** یزد
مسوول روابط عمومی اداره کل آموزش پرورش استان یزد از تعطیلی برخی از مدارس استان به علت بارش برف در روز شنبه خبر داد.
بارش برف باعث تعطیلی برخی مدارس استان یزد شد
محمدرضا قانع جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تمامی مدارس شهر نیر و مدارس ابتدایی دهستان های سخوید و زردین فردا تعطیل است.
وی اظهار کرد: به غیر مناطق یاد شده مدارس سایر مناطق استان یزد دایر است.
** همدان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان بیان کرد: تیم های امدادی این جمعیت از شامگاه جمعه تاکنون به یک هزار و 202 مسافر گرفتار در برف و سرما امداد رسانی کردند.
بهروز کارخانه ای در گفت و گو با ایرنا افزود: خودروهای گرفتار در برف و خودروهایی که به علت لغزندگی جاده از مسیر اصلی خارج شده بودند با کمک و همت تیم های امدادی به مسیر اصلی بازگشتند.
وی بیان کرد: 71 مسافر در راه مانده برای در امان ماندن از برف و سرمای شدید همدان در پایگاه های امداد جاده ای این استان اسکان اضطراری شدند.
– رئیس پلیس راه استان همدان گفت: ریزش سنگین برف و برودت هوا موجب لغزندگی تمامی جاده های این استان شد و در حال حاضر کولاک زمینی در تمامی جاده های رزن، جاده سوباشی کبودراهنگ و گردنه های آوج، اسدآباد و همه کسی در جریان است.
سرهنگ رضا عزیزی در گفت و گو با ایرنا افزود: ریزش شدید برف از عصر پنجشنبه در جاده های این استان آغاز شده و تمامی محورها را سفید پوش کرده است.
– معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان گفت: ریزش سنگین برف و کولاک شدید در گردنه های همه کسی و اسدآباد همدان محدودیت دید را برای رانندگان به وجود آورده است و تردد به سختی انجام می شود.
حمید پرورشی خرم نیز در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات برفروبی و نمک پاشی در مسیر همدان – کرمانشاه و همدان – سنندج با تلاش نیروهای راهداری انجام می شود اما ریزش سنگین و مداوم برف تردد را مشکل کرده است.
**گیلان
– لغو پروازهای عصر امروز فرودگاه سردارجنگل رشت
رشت – ایرنا – مدیر روابط عمومی فرودگاه گیلان گفت: پروازهای عصر امروز (شنبه) فرودگاه سردارجنگل رشت نیز به دلیل آماده نبودن باند پروازی لغو شده است.
سید رضا علوی در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: امروز چهار پرواز رفت و برگشت در فرودگاه سردارجنگل رشت تعریف که دو پرواز صبح به مقاصد تهران و شیراز لغو شده بود.
وی ادامه داد: به دلیل آماده نبودن باند پروازی، دو پرواز عصر نیز به مقاصد عسلویه و تهران لغو شده است.
به گفته علوی، پرواز ساعت 16 و 15 دقیقه امروز از مبدأ رشت به مقصد عسلویه مربوط به هواپیمایی کیش و پرواز ساعت 19 و 10 دقیقه از رشت به مقصد تهران مربوط به هواپیمایی آسمان، پروازهایی هستند که لغو شده است.
– رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان گفت: بسته بودن برخی محورهای استان به دلیل بارش برف سنگین و کولاک ادامه داد.
سرهنگ حسین محمدپور جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت کولاک شدید و بارش برف، آزاد راه رشت – قزوین در مسیرهای رفت و برگشت، سیاهکل – دیلمان٬ سنگر – سیاهکل٬ فومن – سراوان و سنگر – کوچصفهان در شهرستان رشت مسدود است.
وی تصریح کرد: عوامل راهداری و پلیس راه تلاش می کنند تا هرچه سریعتر، مسیرها را بازگشایی کنند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به بارش برف در محورهای استان گفت: درحال حاضر تردد در محورهای استان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.
**چهار محال و بختیاری
– مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری گفت: بارش برف نسبتا سنگین از صبح روز پنجشنبه همراه با کولاک، محور شهرکرد به بازفت در محدوده گردنه چری شهرستان کوهرنگ را مسدود کرد.
منوچهر سلمان زاده شامگاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تردد خودروها از گردنه چری در محور شهرکرد – کوهرنگ – بازفت – مسجد سلیمان بدلیل بارش برف و وزش باد شدید امکان پذیر نیست.
ارتفاع برف در مناطق کوهستانی کوهرنگ در حدود 15 سانتیمتر تا لحظه مخابره خبر گزارش شده است.
میانگین بارش ها در دیگر مناطق استان از 2 تا 9 سانتیمتر به صورت بارش برف و باران در مناطق شهری، روستایی و کوهستانی متغیر است.
بنابر گزارش های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، سامانه بارشی باران و برف که از صبح امروز پنجشنبه وارد استان شده تا روز شنبه در سطح استان تداوم دارد و به صورت وزش بادهای نسبتا شدید همراه است و با خروج سامانه به خصوص برای یکشنبه کاهش محسوس دما پیش بینی می شود.
– مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: بر اثر وزش باد شدید، سرما، کولاک و مه فعالیت تمامی مدارس شهرستان کوهرنگ روز شنبه سی ام بهمن ماه با تاخیر آغاز می شود.
ستار فرهادی جمعه شب در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: فعالیت تمامی مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان کوهرنگ شنبه سی ام بهمن ماه از ساعت 9 صبح آغاز می شود.
وی افزود: تاخیر در فعالیت تمامی مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به دلیل برودت و سرمای شدید هوا و یخبندان است.
**آذربایجان غربی
– مسئول اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: با توجه به برودت هوا و لغزنده بودن سطح معابر و خیابان ها و کولاک شدید، مدارس برخی مناطق استان فردا شنبه 30 بهمن، در نوبت صبح تعطیل است.
مهدی محمدپور بامداد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدارس نواحی 1و 2 ارومیه، مهاباد، سردشت، اشنویه، سیلوانا، صومای برادوست، انزل و نازلو در تمام مقاطع تحصیلی و در نوبت صبح روز شنبه تعطیل است.
وی ادامه داد: مدارس شاهیندژ در تمامی مقاطع روستایی و تمامی مقاطع تحصیلی دهستان صورین کشاورز نیز فردا شنبه تعطیل است.
به گفته محمدپور در شهرستان پیرانشهر نیز مدارس تمامی مقاطع تحصیلی فردا شنبه با یک ساعت تاخیر آغاز می شود.
راه 558 روستا در 15 شهرستان آذربایجان غربی بسته است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به وجود کولاک در جاده های چالدران و زمزیران سردشت، گفت: در حال حاضر راه 558 روستا در 15 شهرستان این استان مسدود است و روند بازگشایی با همه توان ادامه دارد.
عبدالحسین علی اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 235 روستا از این تعداد در ارومیه، 75 روستا در هر کدام از شهرستان های شاهیندژ و سردشت، 50 روستا در هر کدام از شهرستان های پیرانشهر و بوکان، 22 روستا در اشنویه و 20 روستا در هر کدام از شهرستان های چالدران و میاندوآب قرار دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن هشت روستای خوی، پنج روستای نقده، پنج روستای ماکو، چهار روستا در هر کدام از شهرستان های پلدشت و شوط، سه روستای تکاب و 2 روستای چایپاره نیز در حال حاضر در محاصره برف قرار دارد.
به گفته وی هم اکنون 2 هزار و 886 روستا در این استان زیر پوشش خدمات راهداری بوده که بیشترین تعداد از آنها مربوط به ارومیه با 610 روستا و کمترین تعداد نیز مربوط به شهرستان شوط با 68 روستاست.
علی اکبری افزود: طبق گزارش راهداران در گردنه زمزیران سردشت و جاده های اصلی چالدران شاهد بروز پدیده کولاک هستیم اما روند بازگشایی در این جاده ها همچنان ادامه دارد.
**رشت
به علت بارش برف شدید، اداره های سراسر استان گیلان بجز نهادهای امدادی و دستگاه های خدماتی فردا (شنبه 30 بهمن ماه) تعطیل است.
به گزارش جمعه شب روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، اداره کل مدیریت بحران استانداری اعلام کرد که با توجه به بارش برف شدید ، برودت هوا و صرفه جویی در مصرف گاز ، تمامی اداره های استان به غیر از امدادی و خدمات رسان فردا (شنبه مورخ 30 / 11 / 1395 ) تعطیل است.
بر اساس این اطلاعیه در خصوص تعطیلی بانک های گیلان، مدیریت بانک ها موظفند ضمن اعلام شعب کشیک در استان از طریق رسانه های عمومی ، خودپردازهای موجود در استان را نیز برای خدمات رسانی بطور مستمر رصد کنند.
اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان ظهر امروز (جمعه) نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که به دلیل بارش برف و برودت هوا، فعالیت های آموزشی تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان برای فردا تعطیل است.
**خرم آباد
به دلیل بارش برف و سرمای هوا، مدارس ابتدایی نوبت صبح شهرستان های دلفان و بروجرد تعطیل شد.
جعفر طولابی فرماندار دلفان بامداد شنبه با اعلام این خبر به ایرنا اظهار کرد: مدارس متوسطه اول نیز کار خود را یک ساعت با تاخیر آغاز می کنند.
وی گفت: بارش برف شب گذشته در شهرستان دلفان آغازشد که ارتفاع آن در سطح شهر 10 سانتی متر است.
**کرمان
– مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از تداوم فعالیت سامانه بارشی تا فردا (شنبه) در این استان خبر داد و گفت: 84 تیم از هلال احمر تا عصر امروز به چهار هزار و 511 خانوار آسیب دیده از آبگرفتگی و سیلاب امداد رسانی کرده اند.
محسن صالحی کرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر 27 مسیر روستایی استان کرمان بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه ها مسدود است.
وی با اعلام اینکه آب 11 روستای استان قطع شده است گفت: در حال حاضر هیچ قطعی برق در استان نداریم و فقط گاز یکی از روستاهای شهرستان بردسیر قطع شده که هنوز مشخص نیست بر اثر سیلاب یا اتفاق دیگری بوده است.
وی با بیان اینکه عمده ترین کالای توزیعی نایلون بوده است عنوان کرد: 15 هزار و 450 کیلوگرم نایلون، 251 چادر و مقادیر زیادی پتو، کنسرو و نان در شهرستان های رابر، بافت، ارزوئیه، بردسیر و رفسنجان توزیع شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: بیشترین توزیع در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه بوده است.
وی گفت: ساعاتی قبل سد نساء بم سرریز شد و این سد به ظرفیت نهایی خود رسیده است و سد بافت نیز در حال رسیدن به حجم مناسب است لذا به مردم و کشاورزان توصیه می شود از تردد و اسکان در حاشیه سدها و پایین دست آنها خودداری کنند.
صالحی کرمانی ادامه داد: بسیاری از بندهای خاکی و آبخیزداری استان کرمان پر شده و سد جیرفت نیز آبگیری خوبی داشته است که قرار است صبح فردا دریچه های آن باز شود.
– رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: بارش باران و توفان شن، برخی مدارس این استان را به تعطیلی کشاند.
امید سلاجقه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدارس شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، قلعه گنج، رودبار جنوب، فاریاب، بم و نرماشیر به دلیل بارش باران در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است.
وی اظهار کرد: همچنین بروز توفان و بارش باران در ریگان و فهرج موجب تعطیلی مدارس تمام دوره های تحصیلی این 2 شهرستان شد.
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: همچنین دوره ابتدایی مدارس شهرستان بافت، رابر و مناطق لاله زار، گلزار و کوه پنج از توابع بردسیر امروز تعطیل اعلام شده است.
محور کرمان – بم همچنان بسته است
جانشین پلیس راه استان کرمان گفت: محور کرمان – بم که به دلیل شکستگی ناشی از سیلاب صبح روز شنبه مسدود شد، همچنان بر روی رفت و آمدها بسته است .
سرهنگ علی رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محور فهرج – زاهدان پیش از ظهر امروز بر اثر توفان شن در شرق کرمان به مدت یک ساعت بسته شد که با تلاش راهداران و دیگر عوامل اجرایی استان بازگشایی و رفت و آمد روند عادی دارد.
وی در عین حال احتمال داد به دلیل شرایط موجود و توفان شن، محور فهرج – زاهدان بار دیگر بسته شود.
جانشین پلیس راه استان کرمان گفت: از شامگاه گذشته (جمعه) در محور سیرجان – بردسیر – کرمان نیز به دلیل آسیب دیدن برخی پل های موجود در مسیر، تردد کامیون، تریلر و اتوبوس ها ممنوع، اما تردد خودروهای سواری در محور سیرجان – بردسیر بلامانع است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در محورهای استان بارش های جوی وجود ندارد و با وجود مسدود بودن برخی مسیرها، حادثه ترافیکی مهمی در روز جاری رخ نداده است.

**جیرفت
– فرماندار عنبرآباد گفت: راه 20 روستای دهستان امجز عنبرآباد بر اثر بارش های متوالی و طغیان رودخانه فصلی بسته شد.
محمد حجتی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش باران که از روز دوشنبه هفته جاری در عنبرآباد آغاز شد، ادامه دارد و امروز بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه گمرکان راه ارتباطی 20 روستای دهستان امجز این شهرستان مسدود شد.
**کرمانشاه
روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اعلام کرد: به دلیل سرما و یخبندان مدارس برخی شهرستان های استان فردا (شنبه 30 بهمن) تعطیل و برخی نیز با تاخیر آغاز می شود.
در این اطلاعیه آمده است: مدارس ابتدایی شهرستان های پاوه، باینگان و نوسود فردا تعطیل است و مدارس متوسطه اول و دوم این سه شهرستان نیز از ساعت 9/30 شروع به کار می کند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: آغاز فعالیت کلیه مدارس پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول تمامی شهرستان ها و مناطق استان به استثناء شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب نیز از ساعت 9/30 صبح است .
** خراسان رضوی
– رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اعلام کرد: محور مشهد – تربت حیدریه که جمعه شب به دلیل بارش شدید برف و کولاک مسدود شده بود، ساعتی پیش بازگشایی و تردد در آن از سر گرفته شد.
ابوالفضل حسینی با اعلام بازگشایی این محور به خبرنگار ایرنا گفت: با این حال هنوز محور تایباد – خواف و تایباد – باخرز، رباط سنگ – کدکن، قلندرآباد – تلگرد و نیز محور قدیم قوچان – درگز (آغمزار) که بر اثر بارش برف سنگین و کولاک بسته شده بود همچنان مسدود است.
وی عنوان کرد: علاوه بر این مسیرهای خواف – رشتخوار، قاین، تایباد به دلیل جاری شدن سیلاب از ساعت 23 امشب مسدود شده است.
وی با اشاره به ادامه بارش برف در اکثر محورهای استان در حال حاضر گفت: اکنون محورهای درگز – قوچان – باجگیران، مشهد – نیشابور و تربت حیدریه – مشهد – فریمان، طرقبه – شاندیز، فریمان – تربت جام – صالح آباد، مشهد – کلات ، سبزوار – بردسکن، نیشابور – سبزوار، کاشمر – نیشابور، مشهد – سرخس، دوغایی – سرولایت برفی است.
– مدیرکل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: از عصر جمعه تاکنون به حدود 300 حادثه دیده گرفتار در برف و سیلاب در این استان امدادرسانی شد.
سید مجتبی احمدی افزود: در حادثه سیل و آبگرفتگی در کیلومتر 85 جاده تایباد به مشهد ریزه به 200 حادثه دیده گرفتار در سیلاب امدادرسانی شد.
وی اظهار کرد: همچنین حوالی ساعت 19:50 جمعه شب حدود 20 نفر از حادثه دیدگان سیل و آبگرفتگی در کیلومتر 35 جاده تایباد به باخرز امداد رسانی و اسکان داده شدند.
وی گفت: در عملیات امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب کیلومتر 80 جاده تایباد به خواف نیز به 30 حادثه دیده امداد رسانی شد.
احمدی افزود: امداد رسانی به 22 نفر گرفتار در سیلاب روستای منظر واقع در کیلومتر پنج جاده تربت حیدریه به مشهد و چهار حادثه دیده گرفتار درسیلاب روستای خرگرد خواف از دیگر عملیات عصر جمعه امدادگران جمعیت هلال احمر خراسان رضوی بوده است.
– مدیر کل فرودگاه های خراسان رضوی گفت: پروازهای فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با انجام پرواز مشهد – نجف لحظاتی قبل از سر گرفته شد.
حمد باقر قاسم زاده جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروازهای فرودگاه مشهد از ساعت 20 امشب در پی شدت بارش برف و کولاک و کاهش دید پروازی متوقف شده بود.
وی اظهار کرد: هم اکنون با وجود ادامه بارش برف در مشهد، باند پرواز بازگشایی شده و آماده انجام پروازهای ورودی و خروجی است.
– مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: تمامی دستگاه های استان آماده ارائه خدمات مورد نیاز به مردم هستند و مشکل جدی از ناحیه بارندگی ها در سطح استان تا کنون گزارش نشده است.
حجت علی شایانفر جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون گزارشی از قطع آب، برق و گاز در استان نداشته ایم و تنها به صورت محدود برخی راههای روستایی و یکی، دو محور اصلی مسدود شده است.
وی عنوان کرد: با استقرار این سامانه ناپایدار جوی در استان از روز دوشنبه، پیش بینی ها و اخطارهای لازم به بخش های مرتبط و فرمانداری ها داده شده بود.
**فارس
– فرماندار شهرستان داراب گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر روز شنبه کمک های امدادی و تجهیزاتی را در اختیار روستاهای واقع در مناطق کوهستانی این شهرستان قرار خواهد داد.
بدالرضا قاسمپور در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر از 30 روستای شهرستان داراب در مناطق کوهستانی قرار دارند که به دلیل طغیان رودخانه ها و ریزش کوه، دسترسی به آنها، بسیار دشوار بوده واست.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان داراب اظهار کرد: بارش باران از شامگاه یکشنبه گذشته تاکنون بیشتر از 550 میلی متر در این شهرستان ثبت شده است که رویدادی بی سابقه در یکصد سال گذشته قلمداد می شود.
وی اظهار کرد: افزون بر یک هزار تن از نیروهای امدادی در فرایند کمک به مردم شهرستان داراب در حال فعالیت هستند.
قاسمپور گفت: روستاهای اطراف شهرهای داراب و جنت، هم اینک در محاصره سیل و در وضعیت بحرانی هستند.
فرماندار شهرستان داراب گفت: در برخی روستاهای این شهرستان مانند دولت آباد و علی آباد، آب سیلاب وارد منازل روستاییان شده و برای پیشگیری از خسارت های بیشتر، ساکنان روستای علی آباد به طور کامل جابجا شده اند و به اهالی روستای لایزنگان نیز اخطار داده شده است که به محل های درنظرگرفته شده نقل مکان کنند.
وی با اشاره به برودت هوا گفت: باید پس از بارندگی ها با توجه به حجم بالای تخریب مناطق، ستاد بازسازی تشکیل شود و تسهیلاتی در اختیار مردم قرار گیرد.
قاسمپور گفت: هم اینک به دلیل سقوط برخی تیرهای برق در سطح شهر داراب، برق بخشی از مناطق این شهر قطع است و در حال تلاش برای برقراری برق این مناطق هستیم.
– فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت:‌ سیلاب شامگاه جمعه خطوط لوله اصلی گاز طبیعی و آب شهر جهرم را با خود برد و موجب قطعی گاز در این شهرستان شد.
علیرضا صحراییان جمعه شب در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ این خط لوله گاز در نزدیکی دانشکده پزشکی جهرم قرار داشت که در اثر سیلاب آسیب جدی به آن وارد شد.
وی اظهار کرد:‌ هم اینک گاز طبیعی شهر جهرم قطع است و تلاش متخصصان شرکت گاز برای ترمیم خط لوله اصلی گاز و وصل شدن مجدد گاز در کوتاه ترین زمان ادامه دارد.
فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت:‌با توجه به ذخایر مناسب آب در شهر جهرم، آسیب به خط لوله اصلی آب این شهر باعث قطعی آب نشده است.
صحراییان با اشاره به تخلیه آب بند محمدآباد جهرم به دنبال شکستگی سه حوضچه از 9 حوضچه آن در بعدازظهر جمعه گفت:‌ حرکت آب آزاد شده از این بند،‌ باعث تخریب یک پل در شهر جهرم و آبگرفتگی منازل در بخشی از این شهر شد و برخی واحدهای مسکونی نیز آسیب دیدند.
وی گفت:‌ تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی ناشی از رها شدن آب بند محمدآباد گزارش نشده است.
– بخشدار کاخک گناباد گفت: به دلیل بارش شدید باران و ریزش کوه جاده کوهستانی کاخک – کریمو حد فاصل گناباد در خراسان رضوی با شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی برای دومین بار در چهار روز گذشته مسدود شد.
محمد رضا حجازی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جاده یکی از جاده های مهم ارتباطی خراسان رضوی به استان خراسان جنوبی است که دوشنبه هفته گذشته نیز بر اثر بارش شدید باران و ریزش کوه مسدود و پس از یک روز با تلاش راهداران بازگشایی شده بود.
وی اظهار کرد: همچنین به دلیل سیل و آبگرفتگی شدید مسیرها علاوه بر خسارت کلی به یک قنات در بخش کاخک ارتباط روستاهای مهی آباد، تخب آباد بالا و پایین، علی منصور، تک میدان، کورشک و صالح آباد کاخک با شهر قطع شده است.
وی گفت: همچنین بارش شدید باران به شبکه های آبرسانی تعدادی از روستاهای بخش کاخک گناباد خسارت وارد کرد.
-مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای فارس از تخلیه 350 هزار متر مکعب آب از سه حوضچه شکسته بند تغذیه مصنوعی محمدآباد جهرم خبر داد و گفت این حادثه هیچ تهدیدی برای دانشگاه آزاد یا مردم جهرم نیست.
محمد رضا ارجمند جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بند، 10 سال پیش ساخته شده و ظرفیت تحمل بارندگی حدود 400 میلیمتری را نداشته است.
وی اظهار کرد: میزان آب ورودی رودخانه در مسیر این بند تغذیه مصنوعی بیش از تحمل آن بوده و باعث تخریب سه حوضچه از مجموع 9 حوضچه بند شده است.
این مقام شرکت آب منطقه ای فارس گفت: هم اینک تخلیه 350 هزار متر مکعب از حوضچه های شکسته ادامه دارد که این میزان آب در مسیر رودخانه جاری می شود.
وی اظهار کرد: فاصله این بند تغذیه مصنوعی تا دانشگاه آزاد جهرم بیش از پتج کیلومتر است و با توجه به عرض 100 متری رودخانه تهدیدی برای این دانشگاه نیست.
ارجمند گفت: این حادثه برای ساکنان منطقه محمدآباد نیز تهدیدی تلقی نمی شود.
**سیستان و بلوچستان :
-مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: بدنبال وزش طوفان و گردو خاک شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای جلوگیری از هر گونه آسیب به دانش آموزان فردا /شنبه/ مدارس پیش دبستانی و مقطع ابتدایی شیفت صبح در زاهدان، نصرت آباد و میرجاوه را تعطیل اعلام کرد.
علیرضا نخعی جمعه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به وزش طوفان در زاهدان، نصرت آباد و میرجاوه و ادامه این وضعیت تا فردا به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب به دانش آموزان مدارس پیش دبستانی و مقطع ابتدایی شیفت صبح این مناطق تعطیل است.
وی اظهار داشت: این تصمیم عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اتخاذ شد.
وی ادامه داد: کلاس های سایر مقاطع دایر و مدارس فعال است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفت: طوفان گرد و خاک با سرعت 105 کیلومتر بخش نصرت آباد و شهرستان زاهدان را در نوردید.
** قزوین:
-مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: مدارس بخش طارم سفلی شهرستان قزوین فردا شنبه 30 بهمن ماه تعطیل است.
به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، یوسف خدایاری افزود:با توجه به کولاک شدید و مسدود شدن مسیرهای بین روستایی در طارم سفلی،مدارس تمامی مقاطع تحصیلی این بخش شنبه 30 بهمن ماه تعطیل است.
وی همچنین یادآور شد: مدارس استان قزوین در سایر مناطق فردا شنبه دایر است.
-معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: آزاد راه قزوین- رشت به علت بارش برف سنگین در گیلان و با هدف حفظ ایمنی مسافران هم اکنون مسدود می باشد اما جاده قدیم این مسیر باز است.
جواد حق لطفی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:رانندگان و مسافرانی که قصد عبور از این مسیر را دارند می توانند در صورت ضرورت به انجام سفر، از جاده قدیم رشت-قزوین تردد کنند.
وی با اشاره به وضعیت سایر مسیرهای ارتباطی استان قزوین گفت: هم اکنون هیچ مشکل خاصی در سایر آزادراه ها و جاده های اصلی استان وجود ندارد و تردد و رفت و آمد در تمامی این مسیرها به طور عادی در جریان است.
**خراسان جنوبی
تعدادی از راه های خراسان جنوبی بسته شد
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با تشریح آخرین وضعیت جاده های استان گفت: به دلیل بارندگی، لغزنده بودن جاده، ریزش کوه و طغیان رودخانه ، برخی راهها مسدود است.
به گزارش جمعه شب پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسین رضایی افزود: محور خوسف-دیهوک ، دیهوک –راور، فردوس – گناباد و کریمو – کاخک به دلیل بارندگی و لغزنده بودن جاده بسته شد.
وی افزود : تعدادی از راه مناطق کوهستانی، بند امیرشاه و بند دره بیرجند نیز به دلیل احتمال ریزش کوه مسدود است.
رضایی با بیان اینکه در ساعات پایانی شب بارش ها افزایش می یابد، از رانندگان خواست از ترددهای غیرضروری در جاده های استان خودداری کنند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی همچنین گفت : در حال حاضر محور قاین- گناباد از شدت بارش های بیشتری برخوردار است، رانندگان باید احتیاط های لازم را رعایت کنند.
**بوشهر
5 روستای دیر بوشهر در محاصره سیل
فرماندار دیر استان بوشهر گفت: هم اکنون بجر پنج روستای بخش بردخون این شهرستان که در محاصره سیل است، مابقی شهرها و روستاهای شهرستان شرایط عادی دارد اما نیروهای امدادی هنوز در آماده باش کامل بسر می برند.
حمزه اعتماد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طغیان رودخانه مند و بالا بودن آب دریا باعث شده تا روستاهای شهنیا، مغدان، آبکش، وحدت آباد و کناری در محاصره سیل قرار گیرند.
وی اضافه کرد: در صورت نیاز با تخریب جاده مسیر آب را تغییر می دهیم تا جریان آن به سمت روستاها منحرف شود، اما در زمان حاضر با تلاش ستاد بحران شهرستان و استقرار نیروهای امدادی در منطقه نیازی به این کار احساس نشده است.
اعتماد گفت: کمکهای ستاد بحران به مردم بویژه در بخش بردخون ادامه دارد، همه در آماده باش کامل هستند و امکانات از جمله بیل مکانیکی و نیرو فراهم و دستور لازم در این زمینه صادر شده است.
آخرین وضعیت استان بوشهر بعد از بارندگی سیل آسا
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: شدت بارندگی باعث قطعی سیستم مخابرات در شهرستانهای جم و عسلویه شد که امکان ارتباط مخابراتی در شهرستان عسلویه هم اینک برقرار است اما تماس تلفنی در شهرستان جم همچنان میسر نیست.
قاسم قائدی روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: به جز دو شهرستان گناوه و دیلم هشت شهرستان دیگر این استان درگیر سیلاب شدند.
وی اظهار کرد: افزون بر بارندگی های سیل آسا به دلیل ورود حوزه آبریز بالا دست از استان فارس حجم عظیمی از بارش ها در قالب طغیان رودخانه وارد استان بوشهر شد.
وی بیان کرد:این امر باعث خسارت جدی به تاسیسات زیربنایی در مناطق شهری و روستایی و بخش کشاورزی استان بوشهر شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر گفت: به دلیل سیلابی بودن بارندگی از هشت محور ارتباطی اصلی و فرعی همچنان تردد در پنج محور امکان پذیر نیست.
قائدی گفت: باتوجه به اینکه گاز 13 روستای در محاصره سیل استان بوشهر قطع شده بود با تلاش های کارکنان شرکت گاز استان این مشکل برطرف شده است.
1484
انتشار دهنده : اصغر رضاخانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا