تعرفه های گاز طبیعی در فصل سرد سال پلکانی محاسبه می شود

پایگاه خبری ارک خبر-آذربایجان شرقی:

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی خبر داد:

تعرفه های گاز طبیعی در فصل سرد سال پلکانی محاسبه می شود

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: تعرفه فروش گاز طبیعی در فصل سرد سال مطابق قانون بودجه سال 95 و آئین نامه ابلاغی مصوبه هیات وزیران به صورت پلکانی اعمال می شود.

به گزارش ارک خبربه نقل ازنصر، ولی اله دینی با اعلام اینکه در فصل زمستان به صورت روزانه در این استان بیش از 35میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می شود بر لزوم اصلاح الگوی مصرف از سوی مشترکان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی به طور تقریبی معادل یک لیتر نفت سفید و یا گازوئیل است، گفت: در واقع روزانه معادل 35 میلیون لیترنفت سفید در سطح استان توزیع می شود که نیاز به مدیریت مصرف دارد.

دینی با اشاره به اینکه مطابق قانون بودجه سال 95 و آئین نامه اجرایی مصوبه هیئت وزیران، هشت ماهه اول سال فصل گرم و چهار ماهه پایانی، ماه های سرد سال لحاظ شده است، گفت: گاز بها برای فصل سرد سال به صورت پلکانی در کلیه اقلیم ها محاسبه می شود.

وی اظهارکرد: طبق این مصوبه و آئین نامه اجرایی در 8 ماهه اول سال قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی به طور ثابت مبلغ 1500 ریال بوده که از سوم مهر ماه اجرایی شده و در دوره چهار ماهه سرد سال 300 متر مکعب گاز مصرفی در پله اول اقلیم یک از قرار هر متر مکعب 414 ریال محاسبه می شود.

دینی ادامه داد: اگر هر خانوار روزانه 10 متر مکعب گاز مصرف کند، گاز بهای مصرفی آن 124200 ریال می شود که با احتساب عوارض و آبونمان در حدود مبلغ 172000 ریال برای کنتور جی 4 یا 6 مترمکعب در ساعت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان همچنین گفت: 12 پله برای محاسبه مصرف مشترکان خانگی در ماه های سرد سال لحاظ شده است که در اقلیم یک از پله دوم تا پله یازدهم برای هر پله 100 مترمکعب افزوده می شود و از مصرف 1300 مترمکعب به بالا در ماه در پله 12 قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بررسی میدانی از قبوض گازبها نشان می دهد به عنوان مثال آپارتمان هایی که فضا و زیربنای برابری دارند و در یک بلوک و مجتمع واقع شده اند مصارف متفاوت دارند و بعضی از مشترکان چندین برابر همسایه خود گاز مصرف می کنند که حاکی از کم توجهی به رعایت الگوی مصرف دارد.

دینی در خاتمه با بیان اینکه بهینه سازی مصرف سوخت الزامی است، افزود: برنامه ریزی هدفمند و جامع همگام با همیاری و مشارکت مردم و دستگاه های مختلف اجرایی از ضرورت های اجتناب ناپذیر در اصلاح الگوی مصرف گاز است.

شرکت گاز آذربایجان شرقی یک میلیون و 500 هزار مشترک خانگی، اداری و صنعتی دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا