فیلم “سپیده، دختری که می‌خواهد منجم باشد” اکران شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

فیلم “سپیده، دختری که می‌خواهد منجم باشد” اکران شد
فیلم مستند “سپیده دختری که می‌خواهد منجم باشد” به کارگردانی بریت مَدسِن، در سالن نگارستان امام خمینی اصفهان اکران و نقد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، فیلم مستند “سپیده دختری که می‌خواهد منجم باشد” به کارگردانی بریت مَدسِن در قالب چهارمین برنامه “زن و سینما” از سوی خانه مستند اصفهان و دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در سالن نگارستان امام خمینی اصفهان اکران و نقد شد.
بریت مَدسِن کارگردانی دانمارکی است که وقتی به صورت اتفاقی سپیده هوشیار ۱۴ ساله را در یک جشنواره ستاره‌شناسی در ایران ملاقات می‌کند، تصمیم به ساخت فیلم مستندی از زندگی این دختر نوجوان می‌گیرد.
سپیده در کودکی پدرش را از دست داده و به شدت به آسمان و علم نجوم علاقه‌مند است. او در ابتدا تحت تأثیر انوشه انصاری، اولین زن فضانورد توریستی جهان که ملیت ایرانی-آمریکایی دارد، قرار گرفته، و با هر راه و روشی در جستجوی و پیگیری علاقه‌اش است. با این حال، سپیده با مخالفت خانواده از جمله عمویش مواجه می‌شود که او را سرزنش می‌کند و مادر سپیده، نبود هزینه کافی برای فرستادنش به دانشگاه را به او گوشزد می‌کند.
پس از اکران این فیلم برای علاقه‌مندان و دوست‌داران فیلم مستند و علم نجوم و فضانوردی، نوبت به بخش نقد و بررسی فیلم مستند “سپیده دختری که می‌خواهد منجم باشد” رسید. این بخش با محوریت تحلیل و بررسی شهره سجادیه عضو خانه مستند و پرسش حاضران از او برگزار شد.
شهره سجادیه با توجه به کارکرد فیلم، سپیده را دختری به شدت علاقه‌مند به آسمان و در حال تلاش برای اهدافش معرفی می‌کند، این کارشناس فیلم مستند می‌گوید: البته خیلی از دختران مانند سپیده در دوران نوجوانی علاقه‌مندی‌های خاص و ویژه‌ای چون هنرپیشگی، دندانپزشکی و حتی مانند سپیده نجوم دارند.
اما این دختران نوجوان چون با مشکلات اجتماعی آشنا نیستند و با آن برخورد جدی نداشته‌اند، در ابتدا خیلی باز و گسترده فکر می‌کنند، اما به مرور زمان آهسته آهسته با حضور مشکلات و به وجود آمدن محدودیت‌های اجتماعی و جنسیتی انتظارات آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود. تا جایی که خیلی از این دختران از علاقه و آرزوهای خود دست کشیده و به ناچار یک زندگی سنتی مانند مادرانشان خواهند داشت.
در این فیلم مستند شاید یکی از دلایل علاقه زیاد سپیده به آسمان از پس زمینه‌های روانشناسی در کودکی او و مرگ پدرش در آن دوران سرچشمه بگیرد. برای دختربچه‌ای که گمان می‌کرده پدرش به آسمان‌ها رفته، این می‌تواند دلیلی منطقی برای عشق و علاقه وافر او باشد.
این منتقد اعتقاد دارد هنگامی که در بخشی از این فیلم انوشه انصاری با سپیده تماس می‌گیرد و از او حمایت می‌کند، احتمال اینکه این تماس یک خواسته از طرف کارگردان اوکراینی باشد زیاد و حتی قطعی است و ساخت این فیلم برای سپیده یک شانس برای رسیدن به اهداف و ادامه علاقه‌اش محسوب می‌شود، که برای بیشتر دختران نوجوان غیرممکن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا