سرمایه گذاری 661 میلیون دلاری در آذربایجان شرقی در 9 ماهه جاری/انتشار اوراق صکوک اجاره به مبلغ 500 میلیارد ریال برای قطار شهری تبریز

پایگاه خبری ارک خبر-آذربایجان شرقی:

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

سرمایه گذاری 661 میلیون دلاری در آذربایجان شرقی در 9 ماهه جاری/انتشار اوراق صکوک اجاره به مبلغ 500 میلیارد ریال برای قطار شهری تبریز

 

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان‌شرقی از سرمایه‌گذاری 661 میلیون دلاری در استان در 9 ماهه سال‌جاری خبر داد و گفت: درخواست موافقت اولیه برای انتشار اوراق صکوک اجاره به مبلغ 500 میلیارد ریال برای قطار شهری تبریز و حومه از بانک مرکزی انجام شده است.

به گزارش ارک خبربه نقل ازنصر : رضا حسینی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در تشریح عملکرد کار گروه متبوع اظهار داشت: در نتیجه اقدامات انجام‌ گرفته در شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری موفق به اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای 6 طرح شده است که طی 9 ماهه سال‌جاری میزان سرمایه‌گذاری مصوب برای استان 661 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در پی اقدامات انجام گرفته در تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها، شرکت دونارخزر در حال آماده‌سازی برای پذیرش در فرابورس می‌باشد و مشاوره‌ها و مذاکرات لازم برای انتشار اوراق مرابحه برای فولاد بناب در حال انجام است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: انتشار اوراق خزانه اسلامی به ارزش 719 هزار و 765 میلیون ریال به منظور تأمین مالی دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاه نیز از جمله اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 

احداث 2 نیروگاه ترکیبی در اسکو و صوفیان به توان 1700 مگا وات

حسینی اذعان داشت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مجوزهای لازم برای احداث دو نیروگاه سیکل ترکیبی به توان 500 مگاوات در اسکو توسط شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ایران و یک هزار و 200 مگاوات در صوفیان توسط یک  شرکت خارجی،  اخذ شده و آماده کلنگ‌زنی است.

رئیس کمیته تأمین و تجهیز منابع مالی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین چندین نیروگاه مقیاس کوچک نیز با همکاری بخش خصوصی در استان در حال احداث بوده که از سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

 

برگزاری مناقصه واگذاری سایت‌های اهر و سراب برای احداث نیروگاه بادی به میزان 1000 مگاوات

حسینی تصریح کرد: در زمینه احداث نیروگاه بادی نیز، فرآیند اخذ مجوزهای لازم برای برگزاری مناقصه واگذاری سایت‌های اهر و سراب برای احداث نیروگاه بادی به میزان 1000 مگاوات در دست انجام بوده و برای احداث نیروگاه خورشید نیز اقدامات لازم جهت تامین زمین انجام شده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان ابراز داشت: با هدف ارتقای دانش فعالین اقتصادی در حوزه تأمین مالی تاکنون سه کارگاه آموزشی «قانون رفع موانع تولید با رویکرد تامین مالی از اسناد خزانه اسلامی»، «فنون مذاکرات و نحوه تدوین پیش‌نویس قراردادهای بین‌المللی» و «تامین مالی بین‌المللی و بازار سرمایه برای فعالان اقتصادی» برگزار شده است.

این مسئول به انتشار اوراق مشارکت برای خط دو مترو به مبلغ 2 هزار میلیارد ریال از بانک مرکزی خبر داد و گفت: درخواست موافقت اولیه برای انتشار اوراق صکوک اجاره به مبلغ 500 میلیارد ریال برای قطار شهری تبریز و حومه از بانک مرکزی انجام شده است.

حسینی اضافه کرد: در نتیجه استقرار و تکمیل سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، 34 عملیات گمرکی الکترونیکی شده است که کاهش زمان ترخیص کالا در رویه واردات از 26 روز به کم‌تر از 3 روز، کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از 7 روز به کم‌تر از یک روز، کاهش فرآیند تشریفات گمرکی از 7 ایستگاه کاری به 3 ایستگاه، دریافت الکترونیکی حقوق و عوارض در راستای جلوگیری از جعل و تقلب از جمله دستاوردهای این امر است.

وی گفت: در خصوص تامین مالی غیربانکی (داخلی و خارجی)، تا کنون این استان توانسته است در مجموع برای طرح‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای، توسعه زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل شمال‌غرب، پالایش نفت‌ تبریز، برق منطقه‌ای آذربایجان، قطار شهری و … به میزان 40 هزار و 688 میلیارد ریال منابع ریالی و 5 هزار و  123 میلیون یورو اعتبار ارزی تأمین کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا