رغبت تولیدکنندگان به دریافت وام بانکی شرایط صنعت را نامطلوب کرده است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:
معاون اجتماعی قوه قضائیه در همایش بررسی چالش های حقوقی و قضایی کارگر و کارفرما:
رغبت تولیدکنندگان به دریافت وام بانکی شرایط صنعت را نامطلوب کرده است

اولین همایش بررسی چالش های حقوقی و قضایی کارگر و کارفرما در سال اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مدیران کل معاونت اجتماعی قوه قضائیه، رییس کل و معاونین دادگستری استان اصفهان، رییس خانه صنعت معدن و تجارت ایران، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، مدیرکل محیط زیست استان، مدیرکل تامین اجتماعی استان، رییس و جمعی از مجمع نمایندگان مجلس استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان، رییس اجرایی خانه کارگر استان و جمعی از تشکلهای کارگری و کارفرمایی استان، رییس دانشگاه های آزاد اسلامی نجف آباد و دهق، فرماندار شهرستانهای فلاورجان و نجف اباد، جمعی از مسوولین و صنعتگران شهرک های صنعتی شهرهای دهق و علویجه و مسوولین منطقه مهردشت در تالار بهار شهر دهق برگزار شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این همایش با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش بویژه دادگستری و کارآفرینان منطقه مهردشت به بیان چالش های محیط کسب و کار پرداخت و گفت: رغبت واحدهای تولیدی به استفاده از وام های بانکی شرایط نامطلوبی برای تولیدکنندگان و صنعتگران ایجاد می کند.
محمدباقر اُلفت افزود: مشارکت و استفاده از سهامی باید جای خود را به استفاده از وام های بانکی بدهد زیرا مجموعه ای که از سهم و اوراق مشارکت استفاده می کنند نسبت به کیفیت و ارتقای فعالیت خود پاسخگو ست اما مجموعه ای که از وام بانکی استفاده می کند نسبت به این موارد پاسخگو نیست .
معاون قوه قضائیه افزود: ارائه تسهیلات بانکی بلای جان تولید کشور شده است چون این نوع وام، سازندگان و تولیدکنندگان را مسئولیت پذیر نمی کند و هیچ بانکی تاکنون از یک مدیر مجموعه تولیدی نپرسیده است که مجموعه متبوع چرا تولیدات با کیفیت پایین دارد و یا برای تصاحب بازارهای جهانی تلاش نمی کند.
الفت با بیان اینکه تغییرات حوزه کسب و کار نیازمند حرکت جهادی است گفت: نباید در برابر تغییرات مثبت سرسختانه مقاومت کرد زیرا هم اکنون باید به فکر تغییرات مثبت در این عرصه باشیم و در صورت تعلل در آینده دنیا ما را به سمت تغییرات خواهد کشاند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: دستگاه قضا پشتیبان خط دفاعی اقتصاد مقاومتی است و این مقاومت بر مبنای عقل و انصاف و تفسیر درست از قانون قرار دارد.
وی بااشاره به حقوق کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت تصریح کرد: حمایت قوه قضائیه از همه عوامل عرصه کار و تولید است و این به معنای چرخش دستگاه قضائی به سمت گروهی خاص نیست.
الفت با بیان اینکه صنعت ما ریشه دار نیست ، خاطرنشان کرد: صنعت ایران در حد مونتاژ بود و هم اکنون نیز در همین مرحله قرار داریم و این موضوع در زمان تحریم ها با بروز مشکلات فراوان نمایان شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به قانون کار و تولید که سال ها پیش تدوین شد، افزود: در آن زمان دیدگاه قانونگذار به سرمایه گذار، مانند سرمایه گذاران استکباری بود که زندگی اشرافی گری داشتند و نیروی کار را مورد بهره کشی و استثمار قرار می دادند.
وی افزود: اما این نگرش باید تغییر کند و جای خود را به دیدگاه عاقلانه و منصفانه به کارگران و کارفرمایان بدهد.
الفت با اعتقاد بر اینکه از نیروی کار و تولید در عرصه های سیاسی و انتخاباتی استفاده می شود، گفت: این امر باعث شده که تولید سوار بر سیاست شود و در برخی موارد با عوام فریبی کارگران ترغیب به انتخاب نامزدها با گرایشی خاص می شوند.
وی افزود: حمایت از کارگر در زمان ضعف تولید و صنعت بر عهده دولت است،
رئیس کل دادگستری استان اصفهان در این همایش گفت: ایجاد تشکل های کارگری و کارفرمایی مشترک در راستای احقاق حقوق طرفین و کاهش چالش های قضایی تاثیرگذار و مفید است.
احمد خسروی وفا افزود: تاکنون تشکل های کارگری و کارفرمایی مشترک در راستای احقاق حقوق خود و بصورت مجزا فعالیت می کردند اما این ساز و کار باید جای خود را به تشکل های واحد و مشترک دهد.
وی اضافه کرد: احترام به حقوق یکدیگر، رعایت اخلاق حرفه ای توسط کارفرما و کارگر در محیط کار و همچنین رعایت اخلاق اسلامی از راهکار های کاهش چالش بین کارگران و کارفرمایان است.
وی افزود: پشتیبانی ویژه از کارگران در فرآیند تولید و همچنین تقویت فرهنگ کار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
خسروی وفا رویکرد حمایتی استان اصفهان در حوزه اشتغال کار و تولید را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری در استان به خوبی فعالیت می کند و در بسیاری از موارد با برگزاری جلسات با مسئولان اتاق بازرگانی، مسئولان استان و وزیران برای ادامه کار و عدم تعطیلی برخی از واحد های تولیدی رایزنی شده است.
سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس خانه صنعت معدن و تجارت ایران و رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان در این همایش در سخنانی به بیان چالش های محیط کسب و کار و تلاش اتاق بازرگانی اصفهان در رفع مشکلات با تشکیل کمیته حمایت از تولید پرداخت و گفت: این کمیته به ریاست رییس کل دادگستری استان اصفهان تشکیل گرديده است ومشكلات فعالان اقتصادي در آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
رییس خانه صنعت و،معدن و تجارت ایران خاطر نشان کرد:۳ کارگروه تخصصی کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری نيز به مدیریت معاونین دادگستری تشکیل می شود .
رییس خانه صنعت و،معدن و تجارت ایران در ادامه سخنان خود مسایل بانکی را یکی از مهمترین چالش های فعالان اقتصادی برشمرد و گفت:محاسبه بهره مرکب از سال ۸۸ برای دریافت کنندگان تسهیلات ، شرایط کار را برای فعالان اقتصادی دشوار ساخته است.
سهل آبادی در بخشی ديگري از سخنان خود با انتقاد از نرخ بیکاری ۱۷ درصدي استان اصفهان گفت:با این نرخ بیکاری بایستی تمام دستگاه ها و واحدهای تولیدی از به کارگیری اتباع خارجي خودداری کنند.
رییس اتاق بازرگانی مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر مسایل واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی گرفته شود ولی متاسفانه در شرایط کنونی تولیدکنندگان فقط این مالیات را پرداخت می کنند.
وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده توجه جدی نمايند زیرا رویه کنونی بسیاری از واحدها را به تعطیلی کشانده است.
سهل آبادی روابط کارگر و کارفرما در استان اصفهان را مهربانانه دانست و گفت: برخی از دلالان روابط کارگر با کارفرما را با هدف انتفاع خود مخدوش می کنند.
در ادامه این همایش دکتر مجتبی ملااحمدی رئیس ستاد برگزاری همایش بررسی چالش های حقوقی و قضایی کارگر و کارفرما، از تشکیل و آغاز به کار دبیرخانه دائمی این همایش در استان اصفهان خبر داد.
مجتبی ملا احمدی هدف از تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش را شناسایی و بررسی تمامی قوانین و آیین نامه های مغایر با بهبود روند کسب و کار و تولید، زمانبندی برای برگزاری همایشهای مشابه و ارتباط بیشتر نهادهای حقوقی و کاری با به منظور بهبود اوضاع تولید و کسب وکار عنوان کرد.
وی همچنین از تشکیل جلسات تخصصی، بمنظور وحدت رویه قضات دادگستری در پرونده های حوزه تولید و کارگر وکارفرما سخن گفت و افزود: این اقدام در قالب برگزاری جلسات تخصصی با حضور مسئولان مرتبط و قضات انجام می شود.
او همچنین از برگزاری دومین همایش بررسی چالش های حقوقی و قضایی کارگر و کارفرما، بهمن ماه سال آینده در یکی از استانهای صنعتی کشور خبر داد.
وی از رونمایی از کتاب مجموعه قوانین مرتبط با فضای کسب و کار و رابطه کارگر و کارفرما از جمله برنامه های این همایش ملی عنوان کرد و گفت: عدم اشنایی کارگر و کارفرما از حقوق اقتصادی بستر مشکلات را فراهم کرده است.

در ادامه این همایش، پنل پرسش و پاسخ با حصور دکتر الفت معاون اجتماعی قوه قضاییه، خسروی وفا رییس کل دادگستری استان، سهل ابادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نیرومند مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، دادخواه مدیرکل تامین اجتماعی استان، ظهرابی مدیرکل محیط زیست استان و دکتر قنبری معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اصفهان برگزار شد و به سوالات رسیده به این همایش پاسخ دادند.
شایان ذکر است این همایش ۲۸ بهمن ماه به همت دادگستری استان اصفهان،‌ مجتمع قضایی مهردشت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق در تالار بهار این شهر صنعتی برگزارشد.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا