نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی مجلس خواستار ایجاد اولین شبکه ترکی آذربایجانی در کشور شد

نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی مجلس خواستار ایجاد اولین شبکه ترکی آذربایجانی در کشور شد

photo_2017-02-16_00-01-46

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: دوران پهلوی دوران استیلای استعمار و استبداد، دوران خفقان فکری و بی‌عدالتی بود.

به گزارش ایسنا،‌ سیدهادی بهادری در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس ضمن تسلیت ایام فاطمیه و اربعین ارتحال آیت‌الله هاشمی و تبریک سالگرد پیروزی انقلاب و قیام مردم آذربایجان گفت: امام خمینی به ما عزت داد، دوران پهلوی دوران استیلای استعمار و استبداد، دوران خفقان فکری  و بی عدالتی بود. رضاخان و پسرش در 57 سال هرچه خواستند کردند تا اثری از هویت تاریخی،‌ دینی و قومی این کشور باقی نماند.

او ادامه داد: کشف حجاب، جعل تاریخ، عدم اجازه تحصیل به زبان مادری و تغییر وسیع نام اماکن به خصوص در آذربایجان بخشی از سیاست‌های فرهنگی دوران پهلوی بود.

نماینده ارومیه که نطق خود را با لباس محلی آذربایجانی ایراد می‌کرد، افزود: امروز با این لباس قومی حاضر شده‌ام که نشان دهم انقلاب اسلامی خط بطلانی بر سیاست ‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز پهلوی کشیده و بر حقوق اقوام صحه گذاشته است. ستارخان در دوران بسیار سخت مشروطه مردم را طوری آماده کرده بود که می‌گفتند خاک می‌خوریم اما خاک نمی‌دهیم. اینک نیز در ادامه خط اصیل انقلاب اسلامی طبق منویات رهبری، آذربایجان سر ایران است و خواهد ماند.

بهادری گفت: ما مردم آذربایجان خواهان شدیدترین برخوردها با توهین‌کنندگان به هویت و تاریخ و فرهنگمان هستیم و اجازه نخواهیم داد تفرقه‌افکنان داخلی و خارجی با طرح برخی مطالب سخیف به این مردم با غیرت جسارت کنند. ما خواهان اجرای کامل اصول 15 و 19 قانون اساسی و تدریس به زبان ترکی در مدارس آذربایجان هستیم و از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهیم زمینه اجرای این بخش از حقوق شهروندی را اجرا کنند.

او از صداوسیما خواست زمینه ایجاد اولین شبکه ترکی آذربایجانی را فراهم کند و از دولت تدبیر و امید بابت تلاش‌های به عمل آمده در سه و نیم سال گذشته تشکر کرد.

این نماینده متذکر شد: آذربایجان غربی دارای پتانسیل بی‌نظیر معدنی و تجاری است که هنوز در شاخصه‌های توسعه و بیکاری عقب‌افتاده است. مثلا استان ما در شاخص سرانه 40 درصد از میانگین کشوری پاییتن‌تر است. آذربایجان با تقدیم 12 هزار شهید نیاز به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه برای رسیدن به میانگین کشور است. انتظار مردم حرکت مداوم بر مسیر اعتدال، ‌حذف تبعیض، رانت، فساد و دزدی از بیت‌المال است.

بهادری از رئیس‌جمهور برای توجه به دریاچه ارومیه تشکر کرد و افزود: دریاچه ارومیه در شرایط دشواری به سر می‌برد. ما هم دریاچه را می‌خواهیم هم کشاورزی را.

او همچنین بر لزوم استفاده بیشتر از نخبگان، سرمایه اجتماعی، وصل شدن مرکز استان به راه آهن، گشایش منطقه ویژه اقتصادی، حمایت از کشاورزان،‌ توجه به پتروشیمی ارومیه، آبرسانی به روستاها، اتمام پروژه‌های فرهنگی و ایجاد منطقه ویژه علمی تاکید کرد.

دکمه بازگشت به بالا