حضور جنگ‌افزارهای پیشرفته آمریکا در شبه جزیره کره قطعی شد

پایگاه خبری ارک خبر-پکن:

برای شرکت در بزرگترین رزمایش مشترک سالانه

حضور جنگ‌افزارهای پیشرفته آمریکا در شبه جزیره کره قطعی شد

 کره جنوبی روز سه شنبه به طور مشخص اعلام کرد که با آمریکا برای اعزام جنگ افزارهای پیشرفته این کشور از جمله جنگنده های رادارگریز و زیردریایی‌های هسته ای به رزمایش مشترک سالانه دو کشور به توافق رسیده است.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، پیشتر این کشور تصریح کرده بود که با آمریکا در حال انجام گفت وگوهایی است که یکی از اصلی ترین اهداف آن استقرار ناوهای هواپیمابر و بمب افکن های آمریکایی در منطقه شبه جزیره کره است.
این در شرایطی است که دو کشور ماه آینده میلادی بزرگترین رزمایش مشترک سالانه خود موسوم به «فوئل ایگل» و «کی ریزالو» را برای نخستین بار به گونه ای برگزار می کنند که به طور فرضی سامانه پیشرفته موشکی «تاد» در خاک کره جنوبی مستقر شده است.
در این رزمایش که همه ساله از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت ماه برگزار می شود، حدود 20 هزار تن از نیروهای نظامی دو کشور در آن حضور دارند.
برای انجام این رزمایش بزرگ دو کشور توافق کرده اند که آمریکا برای ماه مارس بتدریج جنگنده های رادارگریز «اف ۲۲» و سپس زیردریایی های اتمی خود را به منطقه اعزام کند؛ تصمیمی که پیشتر کره شمالی نسبت به عواقب آن هشدار داده است.
وزارت دفاع کره جنوبی با ارسال گزارشی به پارلمان این کشور تصریح کرده است که بررسی های لازم در خصوص تعداد تجهیزات و حضور نیروهای نظامی آمریکا در این رزمایش همچنان در حال انجام است.
خبرگزاری یونهاپ نیز امروز از کره جنوبی گزارش کرده است که با توجه به این توافقات، دو کشور می خواهند بزرگترین رزمایش سالانه خود را با هدف قوی تر کردن توان رزمی برای مهار تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک کره شمالی برگزار کنند.
انتظار می رود که بر اساس گزارش این خبرگزاری، ناو هواپیمابر «نیمیتز» و همچنین بمب افکن های «بی ۵۲» و «بی وان بی» آمریکا و گروه تهاجمی «کارل وینسون» این کشور ماه آینده میلادی در رزمایش شرکت کنند.
دو کشور همچنین درصدد اجرای برنامه ای به نام «۴ دی» هستند که بر اساس آن می توانند تسلیحات موشکی و هسته ای کره شمالی را ردیابی، شناسایی و منهدم کنند.
همزمان خبرگزاری کره جنوبی در گزارش خود آورده است که دو کشور در حال رایزنی هایی برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته آمریکایی تاد هستند.
این گزارش نشان می دهد که برخی از برنامه ریزی ها برای آرایش این سامانه در منطقه ای واقع در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق سئول انجام شده است.
پیشتر وینسنت بروکز فرمانده نیروهای آمریکا در کره جنوبی در ماه نوامبر سال قبل از استقرار سامانه موشکی آمریکا موسوم به «تاد» بین ۸ تا ۱۰ ماه آینده خبر داده بود.
با این حساب پیش بینی می شود که دو کشور در صورتی که طبق این برنامه گام بردارند قبل از پایان سالجاری میلادی این سامانه را در خاک کره جنوبی مستقر خواهند کرد.
اظهارات «هان مین کو» و «جیمز متیس» وزیران دفاع کره جنوبی و آمریکا در دیدار اخیر در سئول مبنی بر تاکید بر آرایش تاد نشان می دهد که دو کشور در اجرای این برنامه تصمیم قطعی گرفته اند و مخالفت چین و روسیه نیز باعث عقب‌گرد در این تصمیم نشده است.
همزمان «هوانگ پیونگ سو» رئیس اداره سیاسی ارتش کره شمالی تهدید کرده است که اگر دشمنان این کشور بخواهند دست از پا خطا کنند با حملات پیشدستانه پیونگ یانگ مواجه خواهند شد.
وی به کره جنوبی هم هشدار داده است دست به اقدامی نزند که حق حاکمیت و هویت کره شمالی را خدشه دار کند در غیر این صورت باید عواقب آن را نیز بپذیرد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا