پایگاه خبری ارک خبر:

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی پیرتر از کشور/ 65 هزار سالمند آذربایجان‌شرقی نیاز به کمک دارند

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 9.8 درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: جمعیت سالمندان در استان نسبت به متوسط کشوری بالاتر بوده و 65 هزار سالمند نیاز به کمک دارند.

به گزارش ارک خبر به نقل ازنصر، محسن ارشدزاده صبح امروز در جلسه شورای سالمندان اظهار کرد: سالمندی جمعیت یک روند طبیعی و غیرقابل پیش‌بینی شده و از 60 سال آغاز شده و تا آخر عمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طبق آمار در سال 90، استان آذربایجان شرقی دارای 365 هزار نفر در سن سالمندی قرار گرفته‌اند 9.8 درصد جمعیت می‌شود که متوسط کشوری 8.2 درصد است.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه میزان سالمندی استان به علت امید به زندگی بیشتر است، گفت: شاخص سلامت در استان و تندرستی دلایل اصلی امید به زندگی و طول عمر در استان  است.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی سالمند در زمینه توانمندسازی کسب و کار، مسائل اجتماعی، سلامتی و اهمیت به تندرستی هستیم.

ارشدزاده با تأکید بر اینکه تبریز در سال 2018 پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است، گفت: قطعاً توریست‌های سالمند در آن سال به استان خواهند آمد و باید به قدری امکانات رفاهی و خدماتی برای میهمانان سالمند و معلول ایجاد کنیم تا تبریز به عنوان شهر میزبان سالمند و معلول انتخاب شود.

وی ادامه داد: در همین زمینه برای تکریم سالمندان داخلی و خارجی موضوع محیط دوستدار سالمند مطرح شده است و استان آذربایجان‌شرقی یکی از چهار استان برتر محیط دوستدار سالمند انتخاب شده است.

ارشدزاده در تشریح برنامه‌ها در زمینه ایجاد محیط دوستدار سالمند بیان کرد: ابتدا از خانواده‌ها، ادارات، امکانات عمومی شهری در راستای مناسب‌سازی و تکریم سالمند بهره خواهیم برد.
65 هزار سالمند در آذربایجان‌شرقی نیاز به کمک دارند

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در دبیرخانه شورای سالمند به برنامه‌هایی در زمینه مراقبت از سالمند نیز توجه شده است، گفت: معمولاً 10 درصد سالمندان نیاز به مراقبت دارند و مطابق با این درصد می‌توان گفت که 65 هزار سالمند در استان نیاز به کمک دیگران دارند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر معمولاً 90 درصد مراقبت‌ها در منزل، پنج درصد مراقبت در مراکز و خانه سالمندان و پنج درصد مابقی به صورت مراقبت اجتماعی هستند.

یک درصد سالمندان آذربایجانی در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند

ارشدزاده به ارائه آمار مراقبت از سالمند در استان پرداخت و گفت: خوشبختانه یک درصد از سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان نگهداری می‌‌شوند و یک درصد در مراکز اجتماعی هستند و مابقی در منازل است.

وی افزود: میزان سالمندان در خانه سالمند 600 تا 700 نفر است که در 9 خانه سالمند در استان نگهداری می‌شوند.

ارشدزاده تأکید کرد: با توجه به میزان تعصب و اعتقاد مردم آذربایجان در زمینه نگهداری سالمندان در منزل، آمار استان ما بسیار چشمگیر است ولی باز هم باید میزان نگهداری سالمند در منازل تقویت یابد.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی به برنامه دیگر در زمینه توانمندسازی زنان سالمند اشاره کرد و گفت: در این طرح 6 هزار سالمند کل استان در گروه هدف قرار گرفت و برنامه‌های پیش‌بینی شده اجرا شد.

وی همچنین حمایت مالی و اقتصادی از سالمندان را یادآور شد و گفت: در حدود 15 درصد سالمندان نیاز به حمایت مالی دارند و البته توسط، بهزیستی و کمیته امداد پوشش داده می‌شوند ولی کفاف گذراندن امرار معاش نیست و البته در برنامه توسعه ششم دولت 25 درصد سالمندان نیازمند را مورد حمایت همه‌جانبه قرار خواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا