احیای کارخانه ریسباف اصفهان هویت تاریخی و معماری یک ایرانی را به جهانیان ایفا می نماید/ سرنوشت کارخانه ریسباف ، سرنوشت پشم باف ، بافناز و کارخانه زاینده رود نیست

پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:

احیای کارخانه ریسباف اصفهان هویت تاریخی و معماری یک ایرانی را به جهانیان ایفا می نماید/ سرنوشت کارخانه ریسباف ، سرنوشت پشم باف ، بافناز و کارخانه زاینده رود نیست

اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در بازدید از کارخانه ریسباف اصفهان، حفظ ساختار کالبدی وضع موجود و معماری و مرمت آن بدون تعرض به آن را مهمترین هدف تملک این کارخانه بیان داشتند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، پس از انتقال مالکیت کارخانه ریسباف از بانک ملی ایران به وزارت راه وشهرسازی جهت احیاء و بهسازی، اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به اتفاق حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان از محل این کارخانه بازدید کردند .

حجت اله غلامی مدیر کل راه وشهرسازی استان اصفهان در این باره به خبرنگاران گفت: در شهر اصفهان فضاهایی تحت عنوان فضاهای ناهمگون شهری وجود دارد که از جمله آنها کارخانه ریسباف، دخانیات، سیلو، پادگان ها و مراکز نظامی هستند که به سمت وسوی تخریب پیش می روند که عمدتا به فضاهای مسکونی و تجاری تبدیل می شوند و این عمل بارگذاری بسیار بالایی به سطح واگذاری های مسکونی استان اضافه می کند که لازم است این روند متوقف شود.

غلامی با اعلام اینکه سرنوشت ریسباف ، سرنوشت پشم باف ، بافناز و کارخانه زاینده رود نیست گفت: خوشبختانه با پافشاری ها وپیگیری هایی که انجام شد این کارخانه با موافقت وزارت راه وشهرسازی تملک و نگاه سوداگران زمین ومسکن بر آن خنثی شد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: مسکونی سازی صرفا یک کار اقتصادی نیست بلکه ما می توانیم در فضاهای عمومی ، فرهنگی، خدماتی وارد شده و از نظر اقتصادی فعالیت های بهتری انجام دهیم .

وی افزود: احیا و بهسازی کارخانه ریسباف به فراخوان بین المللی گذاشته خواهد شد تا با حضور مشاورین طرح ها ارائه و در آینده نزدیک شاهد برگزاری مسابقه معماری آن باشیم .

غلامی درباره دیگر فضاهای ناهمگون موجود در شهر اصفهان اظهار داشت: سیلوی اصفهان با مساحت 35 هزارمترمربع از دیگر فضاهای ناهمگونی است که مذاکرات اولیه با سازمان جهاد کشاورزی در اینخصوص انجام و پیگیر هستیم تا بعد از احیای ریسباف بحث سیلوها را پیگیری و شروع نماییم و برآن هستیم تا کارخانه دخانیات اصفهان در مجاورت محور زاینده رود را نیز در راستای ایجاد فضاهای مناسب شهری حفظ نماییم .

هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران نیز در این باره اظهار داشت: متاسفانه آثار تاریخی صنعتی در شهر اصفهان از دوره پهلوی مورد بی مهری سوداگران قرار گرفته و اکثر کارخانه ها مثل ریسباف تخریب شدند و به جای تبدیل به یک فضای عمومی، خدماتی و شهری به فضاهای مسکونی وتجاری تبدیل شده اند .

وی گفت: خوشبختانه از سال 93 با توجه به اینکه هنوز این کارخانه دستخوش تغییرات قرار نگرفته ، با موافقت وزارت راه وشهرسازی موضوع خرید ،احیا وبهسازی آن مطرح و مورد حمایت قرار گرفت.

عشایری افزود: برای کارخانه ریسباف طرحی تبیین خواهد شد که علاوه بر حفظ تمامی آثار  معماری و هنری موجود ، کاربری هایی تعریف گردد که حوزه خدمات عمومی را القا و هویت تاریخی و معماری یک ایرانی را به تمامی جهانیان در یک رویکرد بین المللی ایفا نماید .

سعید اسلامی دیگر عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص نقش این شرکت در تملک وبهسازی کارخانه ریسباف گفت: توجه شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران همواره به ایجاد سرزندگی شهری است و سیاست های شهروند مداری و ایجاد فضاهای شهری از جمله ماموریت های اصلی این شرکت است .

وی با بیان اینکه تمامی مراحل مذاکره جهت تملک این کارخانه با حضور شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام گرفته، گفت: با مدیریت این شرکت وبا همکاری راه وشهرسازی استان این اتفاق افتاده و بر آن هستیم تا فضای کارخانه ریسباف را در اصفهان به یک اتفاق مهم شهری تبدیل کنیم که هم کارکرد محلی وهم کارکرد ملی وبین المللی داشته باشد.

سیدجواد میرحسینی عضو دیگر هیات مدیره شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با توجه به معماری به کار رفته در ساخت کارخانه ریسباف اظهارداشت:  تملک کارخانه ریسباف با هدف ایجاد یک فضای شهری مناسب برای مردم یک اتفاق بزرگی است چرا که برگشت این عرصه تاریخی و فضای با ارزش شهری در راستای تغییر کیفیت زندگی انجام می شود

وی با احترام به معماری این مکان در ادامه بیان داشت: قطعا حفظ ابنیه با ارزش با این معماری بسیار اهمیت دارد و حفظ آنها جزو سیاست های شرکت عمران است و لازم است تا با تقویت یک تم که مربوط به فرهنگ ایرانی است به فضای شهری فوق العاده ای تبدیل گردد .

گفتنی است کارخانه ریسباف اصفهان به ارزش 207 میلیارد تومان خریداری گردیده که براساس قرارداد امضا شده مبلغ ۵۰میلیارد و۷۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از این مبلغ به صورت نقدی، ۱۵۲۲ میلیارد و ۲۸۸ هزار و ۲۰۰ هزار ریال از طریق واگذاری ۱۲ پلاک مسکونی و تجاری از بهترین نقاط اصفهان و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری در وجه بانک پرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا