اجرای دو طرح علمی پژوهشی در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان از اجرای دو طرح با عناوین «تدوین دایره المعارف آذربایجان» و «فرهنگ یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» خبر داد.

101648

ارک خبر- ایسنا، ابوالفضل علیمحمدی از اجرای دو طرح با عناوین «تدوین دایره المعارف آذربایجان» و «یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» خبر داد و اظهار کرد: این طرح‌ها با تصویب هیات مدیره و با تشکیل کارگروه‌های مختلف وارد مرحله اجرایی شده است .

وی با بیان این‌که برای تدوین دایرالمعارف آذربایجان و فرهنگ یكسان نویسی كلمات تركی آذری با اساتید برجسته و بنام مشورت انجام گرفته و در نهایت از طیف‌های مختلف برای ارایه نکته نظرات کارشناسی دعوت به عمل آمده است، خاطرنشان کرد: اعضای شورای علمی فعالیت خود را در هر دو حوزه آغاز کرده و اکنون در مرحله نگارش بخش رجال آذربایجان مشغول فیش نویسی هستند .

علیمحمدی با تأکید بر این‌که طیف وسیعی از استادان متخصص هر حوزه برای مدخل ‌نویسی دعوت خواهند شد، ادامه داد: قرار است این دایرالمعارف به صورت جامع در پنج جلد به صورت موضوعی و الفبایی به تحریر درآید که پیش‌بینی می‌شود یکی از ماندگارترین اقدامات بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان خواهد بود .

وی در ادامه با اشاره به این‌که طرح اولیه «فرهنگ یکسان ‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» نیز با حضور استادانی از دانشگاه ها و مراكز علمی و فرهنگی آغاز و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید، افزود: اجرای این طرح با رسم الخط الفبای فارسی عربی خواهد بود و قرار است کلمات دخیل فارسی و عربی با همان شکل و همان رسم الخط مورد استفاده قرار گیرد .

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با بیان این‌که در اجرای طرح از تجارب گذشته محققان و پژوهشگران این عرصه بهره‌مند خواهیم شد، تصریح کرد: سعی خواهد شد کمترین تفاوت میان زبان گفتاری و نوشتاری با حداقل‌ قواعد مورد نگارش و تحریر درآید .

علیمحمدی ادامه داد: پس از اتمام طرح «یکسان‌ نویسی کلمات ترکی آذربایجانی»  و پیش از چاپ، این پروژه تحقیقی جهت اظهار نظر و پیشنهاد و همچنین تبادل آرا به اساتید صاحب نظر ارایه و از نظرات اصلاحی آنها استفاده خواهد شد، گفت: طرح های دیگری نیز از سوی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان پیش‌بینی شده که در صورت تأمین بودجه به اجرا گذشته می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سال 1394 در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده  اظهار کرد: تحقق وحدت و همدلی مورد انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی را در همه برنامه‌های این بنیاد مد نظر قرار خواهیم داد .

علیمحمدی با اشاره به این‌که بنیاد برنامه های خود را به مرکزیت شهر تبریز و در چهار استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان تعریف کرده است، گفت: این بنیاد به دور از مسائل سیاسی و جناحی به دنبال اجرای اهداف و برنامه‌هایی می باشد که در اساسنامه آن درج است .

دکمه بازگشت به بالا