اوباما برجام را از مهم ترین دستاوردهای دولت خود دانست

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در آخرین نطق خداحافظی خود در شیکاگو ، توافق هسته ای موسوم به برجام ، برقراری رابطه با کوبا و کشتن بن لادن را مهم ترین دستاورد و موفقیت دولت خود در هشت سال ریاست برکاخ سفید دانست.

اوباما سخنرانی خود را امروز چهارشنبه ساعت 08:00 به وقت شیکاگو در جمع مقامات و طرفداران خود آغاز کرد، گفت : آنچه که به شما گفتم با یکدیگر انجام دادیم.شما باعث شدید تا هر روز از من رئیس جمهوری بهتری ساخته شود.
اوباما خطاب به مردمی که برای شنیدن سخنان وی گرد آمده بودند، گفت زمانی که به شما گفتم ما با رکوداقتصادی مواجه ایم و آن را بر طرف خواهیم کرد، زمانی که گفتم روابط با کوبا را بر قرار خواهیم کرد، برنامه هسته ای ایران را متوقف خواهیم کرد و سرکرده یازده سپتامبر را خواهیم گرفت، تمامی این ها را انجام دادیم.
اوباما به پیشگامان آمریکا اشاره کرد که امید را به نسل های خود منتقل می کردند و دمکراسی همواره راه سختی دراین کشور داشته است.
اوباما در نطق خود به مساله دمکراسی در آمریکا تاکید ورزید و نژاد پرستی را تهدیدی مهم برای دمکراسی در این کشور دانست و گفت به دامن زدن به نژاد پرستی پس از دوران خود اعتقادی ندارد.
وی گفت: قلب ها باید تغییر کند و تبیعض متوقف شود.
اوباما دربخشی از سخنان خود گفت: من تبیعض علیه مسلمانان – آمریکایی را رد می کنم، چراکه آنان نیز مانند ما میهن پرست هستند.
این بخش از سخنان اوباما با تشویق بسیار حضار روبرو شد.
اوباما پذیرفت که نژاد پرستی به عنوان یک قدرت تفرقه انداز در امریکا وجود دارد.
وی در مورد داعش گفت که نیمی از قلمرو داعش گرفته شده و افزود: داعش از بین خواهد رفت و کسی که آمریکا را تهدید کند، هرگز در امان نخواهد بود.
رئیس کاخ سفید ادامه داد، تمامی آنهایی که در این راه خدمت کردند، وی افتخار داشته که فرماندهی کل قوا آنها بوده است.
وی، اجرای قانون و احترام به قانون اساسی این کشور را مهم خواند، گفت: قانون اساسی آمریکا هدیه ای است که به ما داده شده است، اما این قانون به خودی خود قدرتی ندارد و مردم هستند که به آن قدرت و معنی می دهند.
وی بارها در آخرین سخنرانی خود بر دمکراسی و تهدیدهایی که متوجه آن است، تاکید کرد و گفت که دمکراسی نیازمند یک حس همبستگی است و افتخار می کنم که در این مدت به شما (بعنوان رئیس جمهوری آمریکا) خدمت کردم و در از این پس بعنوان شهروند در کنار شما خواهم بود.
اوباما گفت همانطوری که در آغاز کار گفتم و به تک تک شما ایمان دارم این است: بله! ما انجام دادیم، بله! بله ما می توانیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا