نصب و راه‌اندازی دوربین‌های پلاک‌خوان جهت برخورد با خودروهای دارای نقص فنی

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تبریز از نصب و راه‌اندازی دوربین‌های پلاک‌خوان جهت برخورد با خودروهای دارای نقص فنی خبر داد.

101415

 ارک خبر – مهدی یوسفی  با بیان این مطلب اظهار کرد:  شهرداری تبریز اقدام به انجام مطالعات تعیین محدوده‌ی آلودگی هوای شهر در قالب محدوده‌ی زوج و فرد کرده است که هم اکنون مراحل اجرایی طرح، شامل خرید و نصب و راه‌اندازی دوربین‌های پلاک خوان به صورت سامانه یکپارچه در حال انجام است.

وی اظهار کرد: این طرح در سامانه‌ی سیمفای مراکز معاینه فنی خودرو در محدوده سطح آلودگی و به صورت آنلاین به اجرا در خواهد آمد.

وی خبر داد: با اجرای این طرح، تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در سطح محدوده‌ی کنترل آلودگی هوای شهر ممنوع بوده و خودروهای واجد شرایط، مشمول جریمه خواهند بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تبریز سومین هفته از پایداری هوای ناسالم را پشت سر می‌گذارد، گفت: آلودگی هوای کلانشهرها جزو یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به شمار می‌آید و  در روزهای اخیر علاوه بر شهرهای بزرگ ایران، کشورهایی نظیر کشور چین ، هند و برخی کشورهای اروپایی نیز دچار بحران آلودگی شده‌اند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تبریز با اشاره به تعریفی علمی از آلودگی هوا، عنوان کرد: آلودگی هوا به معنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا بوده که در غلظت‌هایی خاص تهدیدکننده‌ی سلامت جان انسان است و منابع متعددی برای آلودگی هوای شهرها وجود دارند که از آن جمله به وسایل نقلیه، کارخانجات صنعتی، دود ناشی از آتش سوزی‌ها، گرده‌های گیاهی،  طوفا‌ن‌ های شن و ماسه‌ی روان، طوفان گرد و غبار و … اشاره کرد.

وی افزود: طبق آمار جهانی سالانه 2.5 میلیون نفر در جهان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و  طبق اخبار منتشر شده از سازمان محیط زیست افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور ناشی از  پدیده اینورژن یا وارونگی هوا، بخار آب، فعالیت صنایع و کارخانجات و افزایش مصرف سوخت خانگی در فصل زمستان بوده است.

وی بیان کرد: تمهیدات اندیشیده شده در این راستا، اهمیت اثرات آلودگی هوا را بر سلامتی شهروندان و به خصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه از جمله کودکان، بیش از پیش نمایان می‌کند و بدون شک اعمال اقداماتی از این دست، در کاهش شاخص آلودگی هوا تاثیر خواهد داشت.

یوسفی با اشاره به کاهش عمق دید در فرودگاه و جاده‌‍‌ها، گفت: نکته‌ی مورد توجهی که باید در راس عوامل قرار بگیرد، نزول قابل توجه جوی بوده است که همین عامل باعث کاهش دید شده که برخی این را به آلودگی هوا نسبت می‌دهند و ابراز نظرات غیرکارشناسانه نیز در این میان افکار عمومی را متشنج می‌کند.

وی متذکر شد: نحوه‌ی ساخت و همچنین طراحی وسایل نقلیه‌ی موتوری، سوخت مصرفی و نوع آن در وسائط  نقلیه و کارخانجات و صنایع نیز در افزایش یا کاهش میزان غلظت آلاینده‌‌های جوی بی‌تاثیر نبوده و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به راهکارهای موثر در کنترل میزان آلاینده‌ها، گفت:  ضرورت مدیریت تقاضای سفر نیز از دیگر راهکارها محسوب می‌شود که شهرداری در این زمینه فعالیت های چشمگیری داشته است.

یوسفی تاکید کرد:  تلاش در تسریع عملیات بهره‌برداری از مترو و پیوستن تبریز به “باشگاه جهانی حمل و نقل عمومی سبز”، اجرای طرح های کاهش سفرهای شهری، ایجاد و توسعه بازارچه‌های محلی خرید، کاهش انسدادها و اصطکاک‌های ترافیکی در سطح شهر، توسعه‌ی شبکه‌ی معابر و اصلاح و تنظیم جهات حرکت معابر جهت کاهش طول سفر، زمان انتظار و زمان تاخیر نیز ‌‌می‌تواند نقش موثری را در این میان ایفا کند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردارتبریز گفت: انجام معاینات فنی خودروها در سطح شهر و راه‌اندازی سیستم سیمفا در کلیه مراکز هفتگانه و همچنین معاینه‌ی فنی و  نصب دوربین‌های پلاک‌خوان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای برنا‌مه‌های آموزشی و ارتقای فرهنگ و الگوی مصرف توسط شهروندان نیز می‌تواند، گام‌های مثبتی باشد، گفت: سهم هر خودروی سواری در ایجاد ترافیک 27 درصد است و طبق آمار، رانندگان خودروهای شخصی 14 برابر اتوبوس سواران هوای شهر را آلوده می‌کنند و این در حالی است که سرانه‌ی هر فرد در آلودگی هوای شهرهای بزرگ که از وسایل نقلیه‌ی شخصی استفاده می‌کنند 10 الی 14 برابر فردی است که با اتوبوس های شهری رفت و آمد می‌کند.

وی تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده هزینه‌ی یک کیلومتر مسافت طی شده اعم از بنزین، تعمیرات ، جریمه، عوارضی برای وسائط نقلیه شخصی 9 برابر بیشتر از وسائط نقلیه عمومی است و در این راستا تشویق و جذب شهروندان به استفاده از وسائط  نقلیه‌ی عمومی و اولویت‌دهی آن به وسائط نقلیه عمومی در کاهش ترافیک و کاهش هزینه‌های خانوارها و همچنین در کاهش آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: از سایر اقدامات دیگر در سطح شهر تبریز اقدامات شهرداری در زمینه نوسازی ناوگان و خرید اتوبوس های جدید برای اتوبوسرانی می‌‌باشد و در دو سال اخیر عملا اعتبار خاصی از سوی دولت جهت نوسازی و خرید اتوبوس به شهر تبریز تخصیص نیافته است و شهرداری با حذف و از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده ونوسازی اتوبوس های متوقفی، سعی دارد  اقدام جدی در این زمینه به عمل آورد.

دکمه بازگشت به بالا