چرا رستوران‌های تبریز از قطار گردشگری غذایی جهان جا مانده‌اند؟

 این روزها گردشگران به دنبال تجربه‌های جدید و متفاوت در سفر هستند و تمایل دارند خود را در میان انبوهی از افراد با فرهنگ‌ها و نگرش‌های متفاوت غرق کنند و از حضور در جمع آنان لذت ببرند.

101219

ارک خبر- ایسنا، در این میان شهرها و کشورها برای جذب این گونه گردشگران در تلاشند تا خود را متفاوت‌تر از بقیه نشان دهند. پیشنهاد تجربه غذاها و نوشیدنی‌های محلی می‌تواند هر فردی از گوشه و کنار جهان برای چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای اقوام مختلف راهی سفر کند و نقش رستوران‌ها در این میان انکارناپذیر است.

طبق گزارش انجمن جهانی مسافرت غذایی، درآمد سالانه گردشگری غذا به 150 میلیارد دلار می‌رسد و از طرفی بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری 88.2 درصد از مقاصد گردشگری در معرفی جاذبه‌های خود برای گردشگران، از غذا و نوشیدنی به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌کنند.

آذربایجان‌شرقی تنوع بالایی از غذاهای رنگارنگ محلی را در خود جای داده‌است و در سطح استان تعداد قابل توجهی از رستوران‌های کوچک و بزرگ به چشم می‌خورد. از طرفی تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده‌است و باید در کم‌تر از یک سال خودش را برای این رویداد مهم و تاثیر گذار آماده کند.

حال سوال مهم این است که چرا هنوز استان نتوانسته‌است به یکی از مقاصد مهم گردشگری غذا در جهان تبدیل شود؟ چه مسائل و مشکلاتی پیش روی رستوران‌داران وجود دارد؟

رئیس اتحادیه چلوکبابی‌ها و غذاخوری‌های آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تغییر عادت‌های غذایی مردم گفت: امروزه رستوران‌ها برای حفظ موقعیت خود باید به کیفیت و تنوع غذاها توجه بیشتری کنند تا بتوانند برای انواع مشتریان و گردشگران با عادت‌ها و ذائقه‌های مختلف خدمات مناسب ارائه دهند.

وحید رشید تقی‌پور، نیروی انسانی و آموزش تخصصی آنان در صنعت رستوران‌داری را ضروری دانست و گفت: برخی افراد بدون هیچ گونه پیش‌زمینه و مطالعات قبلی وارد این حرفه می‌شوند در حالیکه که در مورد نحوه مدیریت مراکز پذیرایی، شیوه برخورد با مشتری، تهیه اصولی و سرو غذا اطلاعی ندارند.

وی برای حل خلاء آموزشی در میان نیروی‌های انسانی و نیز صرفه جویی در زمان و هزینه، تاسیس مرکز آموزش رسمی و تخصصی رستوران‌داری را پیشنهاد کرد.

وی ادامه داد: با همکاری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی دوره‌هایی برای مدیران و کارکنان رستوران‌ها با هدف آموزش اصولی رستوران‌داری، پذیرایی و شیوه برخورد با مشتری برگزار خواهد شد. باید آموزش‌ها مستمر و مطابق با استاندارهای روز دنیا در صنعت رستوران‌داری باشد.

رئیس اتحادیه با تاکید بر سرو غذاهای محلی در رستوران‌ها خاطر نشان کرد: تقاضای مشتری مشخص می‌کند که کدام نوع غذا در رستوران‌ها سرو شود. به دلیل کم‌بودن گردشگران ورودی به استان و از طرفی ناآشنایی آنان با غذاهای محلی منطقه، تقاضایی برای این گونه غذاها زیاد نیست و رستوران‌ها مجبورند منو را بر اساس نیاز مشتری آماده کنند.

دکمه بازگشت به بالا