زنان می توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد شوند

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: زنان می توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری به عنوان نامزد ثبت نام کنند ولی موضوع رجل سیاسی در شورای نگهبان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

ارک خبر – ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری با گرامیداشت حماسه 9 دی روز بصیرت و آگاهی در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با تبریک میلاد عیسی مسیح و آغاز سال نو میلادی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هنوز موضوع رجل سیاسی مشخص نیست آیا زنان می توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد شوند، اظهارداشت: زنان حتما می توانند ثبت نام کنند ولی بحث رجل سیاسی در شورای نگهبان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و به محض این که به نتیجه برسیم آن را اعلام خواهیم کرد.
وی همچنین درمورد تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری که چهارشنبه گذشته تشکیل شد، خاطرنشان کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات 15 استان مشخص شده و تکلیف هیات های نظارت دیگر استان های کشور نیز در روز دوشنبه هفته جاری مشخص و اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز دوشنبه اعضای هیات های 16 استان را انتخاب می کند.
کدخدایی همچنین درمورد برگزاری انتخابات سال آینده به صورت تمام الکترونیکی گفت: ما همکاری خوبی با وزارت کشور داریم وجلسات کارشناسی و مکاتبات متعددی برگزار شده و این همکاری رو به جلو است.
وی ادامه داد:در خصوص صندوق احرار هویت اعلام کردیم به شرط تامین شرایط امنیتی، احراز هویت می تواند در همه شعب و صندوق ها صورت بگیرد که وزارت کشور در تلاش است این مسئله را عملیاتی کند.
کدخدایی یادآور شد: شورای نگهبان در خصوص صندوق های الکترونیکی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است ولی احتمال می دهیم با تعدادی از صندوق ها موافقت شود.
وی افزود: البته باید ببینیم کارشناسان در این مورد چه نظری خواهند داشت و پس از آن در جلسه عمومی شورای نگهبان این موضوع مطرح می شود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این شورا در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دخالت خاص و اختیارات قانونی ندارد ولی این نکته به وزارت کشور اعلام شده که برای استفاده از صندوق الکترونیکی باید شرایط کافی وجود داشته باشد تا انتخابات تحت الشعاع قرار نگیرد.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا از فراخوان شورای نگهبان در خصوص سیاست های انتخابات استقبال شده و چه پیشنهادهایی ارایه شده است ؟، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی شده و نظرات خوبی ارایه شده است.
وی یادآور شد:این پیشنهادها در مرکز تحقیقات شورای نگهبان در دست بررسی است و امیدواریم طی هفته های آینده بتوانیم نتایجی از این بحث های کارشناسی اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این که شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود که فعالیت جبهه ها و گروه های بدون مجوز در بررسی احراز صلاحیت آنها مورد توجه قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در خصوص تبلیغات و فعالیت های آنها پیش از این هم اعلام شد که اگر تبلیغات خلاف واقع یا زودهنگام باشد به طور طبیعی شورای نگهبان در بررسی احراز صلاحیت ها مدنظر قرار خواهد داد.
کدخدایی ادامه داد: این که وضعیت گروه ها و جبهه های سیاسی چگونه است مربوط به وزارت کشور می شود و آنها طبق قوانین و مقررات می توانند هر برخوردی را که قانون مقرر کرده است درخصوص آنها اعمال کنند.
وی همچنین درباره اظهار نظر شورای نگهبان درخصوص حقوق شهروندی گفت: تا زمانی که مصوبه ای از سوی مجلس یا هیات وزیران به این شورا ارسال نشود، اظهارنظر رسمی نخواهیم داشت. اما اعضای شورای نگهبان در خصوص فعالیت های افراد یا مواردی که مطرح می شود آزاد هستند که نظرات خود را اعلام کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا موافقتنامه پاریس که دارای ایرادات شکلی بوده، ایرادات ماهوی نیز دارد،یادآور شد: به طور طبیعی وقتی ما ایرادات شکلی در مصوبه ای داشته باشیم این ایرادات مقدمه بررسی ماهوی می شود و تا زمانی که ایراد شکلی برطرف نشود اظهار نظر درمورد محتوای مصوبه نمی شود.
کدخدایی ادامه داد: ضرورت این است که برای این که بتوانیم ماهیت و محتوای مواد را بررسی و اعلام کنیم مصوبه باید به صورت کامل برای ما ارسال شود.

دکمه بازگشت به بالا