کشاورزان چگونه با سرما مقابله کنند؟

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به راهکارهای مقابله با سرما در حوزه کشاورزی  گفت: با برنامه ریزی مناسب و اندیشیدن برخی تمهیدات ساده می تواند کشاورزان را از گرفتار شدن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات سردی هوا برهاند.

100892-1

ارک خبر -ایسنا،  منوچهر رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب افزود: سرمای هوا هرساله خسارت‌های مادی روی دست کشاورزان باقی می‌گذارد که صرف وقت، اتلاف انرژی و منابع را نیز باید به آن‌ها بیافزاییم.

وی گفت: تغییر ناگهانی وضع دمای هوا و افزایش سرما، هر ساله خیلی از کشاورزان را غافلگیر کرده و خسارت های زیادی را متوجه آنان می کند.

وی  ادامه داد: تقریبا همه بخش‌های کشاورزی از جمله دامداری‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، استخرهای پرورش ماهی، مزارع و حتی کندوهای عسل از خسارت های سردی هوا در امان نیستند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند تصریح کرد: با این وجود با برنامه ریزی مناسب و اندیشیدن برخی تمهیدات ساده می تواند کشاورزان را از گرفتار شدن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات سردی هوا برهاند.

وی گفت: کشاورزان با داشتن آمادگی‌های لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه شامل برنامه ریزی، پیش بینی تمهیدات لازم و آموزش به کارکنان خود می توانند خسارت های ناشی از سرما  را به طور قابل توجه کاهش دهند.

رحمانی در ادامه افزود: در حوزه مزارع، مدیریت زمان کاشت و برداشت می تواند از بروز بسیاری از خسارت های ناشی از سرما به کشاورزان پیشگیری کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: مهم ترین نکته این است که پیش از آغاز سردی هوا مجتمع های دامپروری، مرغداری ها و گلخانه ها نسبت به رفع نقص سیستم های گرمایشی و فعال سازی آنها اقدام کرده و در زمینه سوخت نیز ذخیره لازم را داشته باشند.

وی دمای مناسب هوا در مجتمع های دامپروری، مرغداری ها و گلخانه ها را 18 درجه سانتیگراد عنوان کرد و افزود: دمای هوا در این گونه مراکز کشاورزی نباید به کمتر از 15 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

رحمانی سرویس ماشین آلات کشاورزی را نکته دیگری که کشاورزان همزمان با آغاز سرما باید به آن توجه کنند عنوان کرد وگفت: تخلیه آب رادیاتور وتعویض آن و ریختن ضدیخ باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد تا ماشین آلات آنها دچار مشکل و خرابی نشود.

وی با بیان اینکه بهتر است کشاورزان از وضعیت جوی روزهای آینده مطلع باشند تا در صورت نیاز تمهیدات لازم را برای پیشگیری از خسارت بیاندیشند، در پایان اظهارکرد: با رعایت موارد یاد شده و پیش بینی های لازم می توان از بسیاری از خسارت های ناشی از برودت و سردی هوا به بخش های کشاورزی جلوگیری کرد.

دکمه بازگشت به بالا