نمایندگان مجلس به مناسبت روز ‌پژوهش مطرح کردند: توجه به پژوهش در کشور، کاغذی است

نمایندگان مجلس با انتقاد از تخصیص نیافتن حوزه درنظرگرفته شده برای امور پژوهشی، معتقدند زمانی که پژوهش و تحقیقات در دانشگاه‌ها کم‌رنگ باشد، شتاب رشد علمی پایین می‌آید.
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲

توجه به پژوهش در کشور، کاغذی است

ارک خبر خبرگزاری خانه ملت- مریم ابوفاضلی؛ پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابراین، نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد. پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ‪25 ‬آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد. وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ‪1379 ‬چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد و از سال ‪1384‬ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت.

هر سال مراسم هفته پژوهش با مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار می‌شود. تقدیر از مقالات برتر، تقدیر از پژوهشگران‌ نمونه، تقدیر از مدیر تحقیق نمونه، تقدیر از پروژه‌های برتر و انتشار کارنامه پژوهشی در هر سال از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.

هفته پژوهش و فناوری امسال از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه است و در این هفته وزارت علوم  برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران برگزیده و فن‌بازار ملی را در دستور کار دارد؛ این هفته فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور است تا تمامی ذی‌نفعان زنجیره علم و فناوری کشور علاوه بر اطلاع از وضعیت موجود در کشور، بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری گفته که پژوهش، گفتمان روز کشور شده است و ما در راستای تقویت این گفتمان باید فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در جامعه شکوفا کنیم و به همین  علت  باید پژوهش از مدارس آغاز شود.

یکی از رخدادهای مهم حوزه بودجه در سال 94، افزایش بسیار چشمگیر بودجه پژوهش و فناوری بود که برای فعالان حوزه اقتصاد، پژوهش و فناوری کمی دور از ذهن بود زیرا این افزایش بودجه در حالی رخ داد که بودجه کل کشور به دلیل مشکلات مالی و درآمدی بسیار محدود بوده و رشد چشمگیری نداشت.

اما با وجود افزایش بودجه امسال این بخش، 15 آبان امسال فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ایشان با نخبگان گفت: به رغم تأکیدات معظم له، تاکنون بودجه پژوهشی لازم پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه حفظ و افزایش شتاب رشد علمی کشور ارتباط مستقیمی با تأمین اعتبارات مورد نیاز دارد، با اشاره به آمار ارائه شده در مورد شتاب علمی کشور گفت: هر چند جایگاه علمی کشور در جهان خوشبختانه مطلوب است، اما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگران کاهش این شتاب هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی با استناد به اطلاعات پایگاه‌های جهانی گفتند: سرعت پیشرفت علمی ایران در مقطعی ۱۳ برابر متوسط جهان شد، و این سرعت به‌هیچ‌وجه نباید کاهش یابد بلکه باید بیشتر شود زیرا دچار عقب‌ماندگی‌های علمی فراوان هستیم. برخی مسئولان در مقابل کاهش سرعت پیشرفت علمی کشور می‌گویند جایگاه علمی ایران پایین نیامده است اما متوجه باشیم که قرار بود جایگاه علمی ایران بالاتر هم برود نه اینکه صرفاً پایین نیاید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آسیب دیدن حرکت علمی کشور را موجب یأس نخبگان و نسل جوان خواندند و افزودند: این خسارت بسیار سنگین، به‌راحتی و به‌سرعت جبران نخواهد شد و موجب اقبال فرزانگان جوان به کشورهای دیگر خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان نیز با تأکید بر اینکه فضای علمی ایران برای شتاب علمی نیازمند به‌کارگیری شیوه‌ها و نگرش جدید است، عنوان کرده بود: با برنامه‌ها و متدهای فعلی نمی‌توان سرعت معقول شتاب را حفظ کرد.

بر اساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضرورت و اهمیت پژوهش و بودجه پژوهشی در کشور را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

دکمه بازگشت به بالا