اهدای لوح برتر پژوهشی کشور به شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

پایگاه خبری ارک خبر:

اهدای لوح برتر پژوهشی کشور به شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

 لوح برتر پژوهشی کشور در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در تهران به شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی اهدا شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، این لوح از سوی وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت به مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی اعطا شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت بر ارتقای سهم تحقیقات کاربردی در صنایع تاکید کرد.
محمدرضا نعمت زاده با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته صنعتی سهم تحقیقات کاربردی حدود 70 درصد است افزود: در تمام علوم و به خصوص علوم تجربی پژوهش پایه پیشرفت علم است و این حوزه همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم نسبت تحقیقات به نفع تحقیقات کاربردی بیشتر شود، اظهار کرد: بار سنگین این امر مهم بیشتر بر دوش فعالان اقتصادی و بنگاه های صنعتی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بابد با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط بیشتری داشته باشیم چرا که ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر به صنعت سود می رساند.
نعمت زاده، ادامه داد: باید توجه داشت که هزینه کرد در تحقیقات هزینه نیست بلکه درآمد است و باید دانشگاه ها و مراکز علمی کمک کنند تا به زبان مشترکی دست یابیم، بحث فناوری و تحقیقات کاربردی مطرح است.
وی با اشاره به لزوم ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی یادآوری کرد: واحد R&D ( واحدهای تحقیق و توسعه) پل ارتباطی صنعت و دانشگاه هستند که نیازهای صنعت را استحصال کرده و در آن سو این دو را به هم نزدیک می کنند و داشتن واحد تحقیق و توسعه حتی در واحدهای کوچک و متوسط ضروری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله کاربردها و محاسن واحدهای تحقیق و توسعه را ارتباط با دانشگاه، نوآوری، اصلاح فرایندها و بهبود آن، کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری و به حداقل رساندن ضایعات برشمرد و گفت: تحقیقات باید هدفمند و در خدمت جامعه و اقتصاد باشد.
نعمت زاده ادامه داد: تحقیق و توسعه اگر نهادینه شود باعث بهبود رضایت مشتری و معرفی مواد اولیه جدید می شود.
وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: این مبحث موضوعی است که کاملا کارشناسی شده و نمی توان به آن ایراد گرفت و تمام مزیت های فعالیت های اقتصادی در آن مطرح است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مردمی و درگیر شدن آحاد مردم، دانش بنیان بودن به خصوص با تحولات سریع توسعه علوم در دنیا، عدالت خواهی، استفاده از توانمندی درونی خودمان و امکانات طبیعی و ارتقای آن ها، اتصال به جهان و رویکرد برون گرایی و تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است.
نعمت زاده، وزارت تحت امر خود را هماهنگ کننده برنامه اقتصاد دانش بنیان عنوان و یادآوری کرد: با کمک وزارتخانه های ذیربط حرکتی را شروع کرده ایم و هفته پژوهش ثمره این هاست.
وی با بیان اینکه اگر صنایع بزرگ کشور دانش بنیان شود اثرات آن چند برابر خواهد شد، گفت: اگر صنایع دانش بنیان صنعتی در کنار صنایع باشد هم افزایی ایجاد و این نوع صنایع باعث نفوذ بیشتر دانش در صنعت می شود.
پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت 22آذرماه 1395در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا