در نشست تخصصی “دانشجو و فضای مجازی” مطرح شد فردگرایی افراطی آسیب جدی فضای مجازی است/ در عرصه مجازی “خود کنترلی” اهمیت بسزایی دارد

نشست تخصصی “دانشجو و فضای مجازی” به همت مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) شعبه آذربایجان‌شرقی و پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

100168

ارک خبر-  ایسنا، رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: در بحث فضای مجازی باید مشخص کنیم که تئوری تهدید را قبول داریم یا نه؟ واقعیت این است که فضای مجازی هم یک تهدید و هم یک فرصت است.

سرهنگ محسن محمودی با بیان اینکه سیاست پلیس، سیاست اجتماع محور است، گفت: متاسفانه در موضوع فضای مجازی، پلیس، تنها نهادی است که بار همه را به دوش می‌کشد، اگر تهدید فضای مجازی را قبول داریم باید همه ارگان‌ها و نهادها با هم بسیج باشند.

وی گفت: در دنیای کنونی با یک سری واقعیت‌های ناملموس طرف هستیم، آسیب‌های اجتماعی که شبکه‌های مجازی ایجاد کرده تامل برانگیز است.

وی ادامه داد: امروزه کلاهبرداران با سوء‌استفاده از ناآگاهی و سادگی افراد از فضای مجازی به راحتی کاربران را فریب داده و از آنها سوء استفاده می‌کنند.

وی گفت: موضوعاتی چون بحث باج‌افزارها، بحث سیستم عامل اندروید،  اینترنت اشیا و ارائه سرویس‌های ابری در دنیای کنونی اهمیت بسزایی دارند.

سرهنگ محمودی خاطرنشان کرد: عدم وجود مرجع معتبر برای تعیین اصالت سیستم عامل‌ها و وارد کردن گوشی‌ها در تعمیرگاه‌های مجاز و غیر مجاز، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی ما در فضای مجازی در حال تغییر است، گفت: این در حالی است که ما برای این تغییرات آماده نبوده و اطلاعاتی در خصوص جرائم سایبری نداریم.

وی “خودکنترلی” را عامل بازدارنده در وقوع سوءاستفاده‌های مجازی دانست و گفت: امروزه سوء استفاده کلاهبرداران و افراد ناباب از فضای سایبری برای دستیابی به اهداف ناصحیح و پلیدشان افزایش یافته و با سوء‌استفاده از ناآگاهی و سادگی افراد در این فضا مرتکب جرائمی می‌شوند که می‌تواند جنبه‌های مختلف این افراد قربانی را تحت الشعاع قرار دهد.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تبریز و پلیس فتا خبر داد و افزود: پلیس فتا در نظر دارد از تمامی اندیشمندان و صاحبنظران جهت ارتقای دانش علمی بهره کافی ببرد.

مشاور رسانه‌ای مدیر کل صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست گفت: فضای مجازی مدیون حضور دانشجویان بوده و دانشجویان در توسعه علم مربوط به فضای مجازی نقش ویژه‌ای دارند.

سید حسن آذری خاطرنشان کرد: بر همگان روشن است که نسل اول پژوهش های مرتبط با فضای مجازی توسط دانشجویان در پایان‌نامه‌های دانشجویی گنجانده شد و در برخی پژوهش‌ها دانشجویان، جامعه آماری محسوب می‌شدند.

وی با بیان اینکه اینترنت وجه غالب عصر ما شده است، ادامه داد: اینترنت منجر به جغرافیای ذهنی مشترک، دنیایی پیچیده، چندحسی و ارتباط مردمان دور از هم شده است.

وی گفت: رسانه‌های نوین ویژگی‌هایی هم‌چون فرامکانی، شبیه‌سازی دارد و مرز این رسانه ها با رسانه‌های سنتی در دیجیتالی بودن آنها است.

این مدرس دانشگاه، جامعه مجازی را دست‌خوش تغییر و تحول دانست و افزود: ایجاد جامعه شبکه‌ای اقتصادی جدید، اقتصاد اطلاعاتی-جهانی و فرهنگ جدید یعنی فرهنگ دنیای مجازی از دستاوردهای دنیای مجازی است.

وی در تشریح رابطه انسان امروزی با فضای مجازی گفت: در شکلی از ارتباط مجازی که ارتباط تجسد نامیده می‌شود، فضای مجازی امتداد حوانس انسانی است،  رابطه هرمنوتیکی و رابطه پس زمینه‌ای از دیگر انواع ارتباط در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه موضوع “هویت” یکی از چالش‌های فضای مجازی است، گفت: فضای مجازی می تواند در ایجاد بحران‌های هویتی تاثیر جدیداشته باشد چرا که هویت در فضای مجازی در تفاوت، چندگانگی، ناهمگنی، قطعه قطعه شدن است.

آذری همچنین گفت: یکی از مهمترین آسیب‌های فضای مجازی در تشکیل فردگرایی افراطی است که نتایجی هم‌چون دور شدن از زندگی واقعی و عدم مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را به همراه خواهد داشت.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این نشست گفت:  سازمان حهاددانشگاهی با استفاده از پتانسیل‌های ازرنده خود هم‌چون مرکز افکارسنجی دانشجویان، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، مرکز مطالعات علم و دفتر نیازسنجی مطالعات فرهنگی، گام‌های اساسی در حوزه فرهنگ دانشگاهی بر‌می‌دارد.

احد حاجی در تشریح اهداف برگزاری تخصصی دانشجو و فضای مجازی گفت:  موضوع و مساله پژوهی در حوزه فضای مجازی، اندیشه ورزی پیرامون فضای مجازی و  آینده پژوهش در عرصه فضای مجازی و دانشگاه از جمله محورهای این نشست است.

گفتنی است؛ نشست تخصصی دانشجو و فضای مجازی به همت مرکز افکار سنجی دانشجویان شعبه آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا