عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان: کاهش الودگی هوا بدون مشارکت مردم و سمن ها امکان پذیر نیست

پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان:

کاهش الودگی هوا بدون مشارکت مردم و سمن ها امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: كاهش آلودگي هوا بدون مشاركت مردم و سمن هاي فعال محيط زيست امكان پذير نيست و باید از ظرفیت سمن ها در اين خصوص بيشتر استفاده كرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، ندا واشیانی پور در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ضمن تبریک ولادت پربرکت رسول خدا (ص) و ولادت بابرکت بنیان گزار  مذهب تشیع امام جعفر صادق (ع) به تمام مسلمانان و حق جویان عالم اظهار کرد: همچنین هفته وحدت را گرامي مي دارم.

وی اضافه کرد: وحدت و یكپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق كلمه میان ایشان و ضرورت توحید كلمه بر محور كلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزش هاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه رشد سريع شهرنشيني توليد آلودگي ها را افزایش داده است، تصریح کرد: این موضوع به صورتی است که بسیاری از کشورها و کلان شهرها و حتی شهرهای بزرگ و متوسط در کنترل و کاهش آن دچار مشکل شده اند.

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر رشد بی رویه جمعیت در کشورهایی که توانایی کمتری با توجه به ملزومات اقتصادی و فنی خود دارند، کنترل آلودگی‌ها را با مشکل بیشتری مواجه می‌سازد، ادامه داد: محیط زیست شهری مانند همه محیط‌هایی که زندگی در آنها جریان دارد در فعالیت‌های انسان تاثیر گذاشته و از آن متاثر می‌شود و به دلیل شمار جمعیت زیادی که در آن درگیرند این تاثیر متقابل اگر مخرب باشد فجایع زیست محیطی به بار خواهد آورد.
واشیانی پور با اشاره به اینکه اصفهان شهری است که هم از لحاظ تاریخی، اجتماعی و هم به عنوان قطب صنعتی از اهمیت شایانی در کشور برخوردار است، تاکید کرد: در حالی که اکنون شهردارها و طراحان شهری سراسر جهان نقش اتومبیل را در نظام حمل و نقل شهری مورد بررسي  قرار می‌دهند رشد بی رویه جمعیت شهری، خرید و تملک آسان خودرو و افزایش روزافزون سفرهای شهری در اصفهان امروز، مدیریت شهری را به اجبار به سوی تغییر منظر و سیمای شهر به سمت یک شهر بزرگراهی کرده است.

وی با بیان اینکه همچنین شهر روز به روز برای جولان خودروها گسترده تر می‌شود و در نتیجه سیمای شهر هر روز آشفته تر و محیط زیست شهری آلوده تر می‌شود، افزود: در حقیقیت در سال های گذشته هر چه بیشتر مدیریت شهری تمام شهرها به ساخت و توسعه بزرگراه ها و معابر شهری تمایل نشان داده به همان نسبت میزان تقاضای سفر شهری، میزان مصرف سوخت در شهرها، حجم تصادفات، آلودگی‌های محیطی و موارد دیگر بیشتر شد و زمانی که تعداد اتومبیل‌ها افزایش می‌یابد از یک نقطه به بعد اتومبیل‌ها دیگر نه تحرک که عدم تحرک ایجاد می‌کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خشكي زاينده رود و بررسی تعداد روزهاي سالم و ناسالم در سال هاي اخير حکایت از وضعیت پر مخاطره محیط زیست اصفهان را دارد، اگر چه مسائل پيرامون محيط زيست نیازمند یک رویکرد منظم و همه جانبه است که باید توسط تمام بخش‌های دولتی، صنایع و جامعه اعمال شود اما این امر نیز نیازمند برنامه ریزی‌های آموزشی حساب شده است و نقش شهروندان در کاهش و افزایش این قبیل مخاطرات نقشی کلیدی است و به عبارتی رفتار شهروندان در برخورد با محیط زیست اطرافشان عامل مهمی در کاهش این مخاطرات بوده كه كمتر به آن توجه مي شود.
وی با اشاره به اینکه اصفهان با چالش‌های متعددی از جمله استقرار صنایع بزرگ، استقرار واحد‌های عمده تولید و توزیع کالا، آلودگی هوا و شرایط زیست محیطی نامناسب و ترافیک مواجه است، اظهار کرد: این موضوع قسمت اعظم پول، منابع و انرژی را به خود اختصاص داده و با وجود اجرای بسياري از طرح هاي خلاقانه اي مثل سه شنبه هاي بدون خودرو كه در كشور به عنوان نمونه و الگو از آن استفاده شده و تبليغات بسيار در خصوص تشويق مردم به دوچرخه سواري شده اما همچنان شهروندان مان از آلودگي هوا رنج مي برند.
واشیانی پور با تاکید بر اینکه بسیاری از تهدیدات زیست محیطی، تخریب منابع و آلوده سازی محیط پیامد رفتار انسانی است، ادامه داد: تنها تغییر در رفتار انسانی می‌تواند این مشکلات زیست محیطی را کاهش بدهدو اين تغيير ميسر نمي شود مگر با افزايش آگاهي در مردم.
وی تصریح کرد: ما براي مردم در اين خصوص برنامه هاي آموزشي خوبي نداشتيم و آنها را از نقشي كه به عنوان يك شهروند مي توانند إيفا كنند و تاثيرات آلودگي هوا در سلامت شان و نقشي كه در افزايش يا كاهش آلودگي هوا مي توانند داشته باشند آگاه نكرديم و ما تنها با انتشار اخبار به آنها ياد داديم كه نگران باشند، در صورتي كه در چنين بحران هايي اين مشاركت مردم و همراهي آنها با مديريت شهری است كه مي تواند تاثيرات بسيار قابل توجهي را داشته باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در صورتی که همه از آلودگي هوا نگرانند اما از تعداد خودروهاي تك سرنشين كم نشده و ما شاهد كاهش ترافيك در شهر نيستيم.
وی تاکید کرد: به دليل اينكه در اوج آلودگي هوا تابلوهاي شهري ما از فوايد خوردن سيب براي مردم صحبت مي كنند و نه از نقش مشاركت مردم در اين امر و معرفي راه هايي كه به لحاظ سلامتي آسيب كمتري ببينند و اين نشان دهنده عدم توجه به اين موضوع و برنامه ريزي هاي دقيق و صحيح  در اين زمینه است و مردم بايد بدانند.

واشیانی پور با بیان اینکه بر اساس اصل 50 قانون اساسي كه حفاظت از محيط زيست را وظيفه همگاني قلمداد مي كند، همه ما در قبال محيط زيست مسئول هستيم، افزود: تمام افراد بايد توجه داشته باشند كه يك فرد مي تواند هم نقش منفي و هم نقش مثبت در آلودگي هوا داشته باشد و به عنوان مثال خودروهاي تك سرنشين به روند افزايش آلودگي هوا دامن مي زنند اما افرادي كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند در جهت كاهش آلودگي هوا گام بر مي دارند.

وی گفت: تمام اشخاص حقيقي و حقوقي در قبال يكديگر مسئوليت قانوني و حقوقي دارند و به این دلیل موظفند در بحران آلودگي هوا حقوق شهروندي را رعايت كنند و حتي الإمكان از سيستم حمل و نقل شهري استفاده كنند و در صورت استفاده از خودروهاي شخصي ، كوتاه ترين سفرهاي شهري را داشته باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مردم بايد بدانند
متخصصان علوم مختلف پزشکی به اين نتيجه رسيدند كه عوارض ناشي از آلايندگي هوا مي تواند افراد را سال ها درگير کند و بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم، اثرات مخربی داشته باشد و موجب بروز بیماری های مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و بعضا بیماری های صعب العلاج و لاعلاجی مانند برخي از سرطان ها شود كه در اين زمینه كودكان، سالمندان و افراد داراي بيماري هاي خاص بسيار در معرض خطرند.
وی ادامه داد: شايع‌ترين بيماري که در شهرهاي بزرگ و آلوده کودکان را مبتلا مي‌ کند، بيمار‌هاي تنفسي و در رأس آنها آسم است و احتمال سرطان در بچه‌هايي که در مناطق آلوده زندگي مي ‌کنند، بيشتر است.
واشیانی پور با بیان اینکه ثابت شده حتي در بيماري‌هاي روحي- رواني به خصوص افسردگي ها ردپايي از آلودگي هوا يافت مي‌ شود، تصریح کرد: همچنين آلودگي‌ها مي ‌تواند يكي از علت هاي بيماري کودکان بيش‌فعال باشد و حتي مي ‌تواند روي ضريب هوشي كودكان اثر بگذارد و بسياري موارد ديگر كه اگر مردم را از آن آگاه كنيم قطعاً همكاري و دلسوزي و مشاركت بيشتري را خواهيم ديد.
وی اضافه کرد: كاهش آلودگي هوا بدون مشاركت مردم و سمن هاي فعال محيط زيست امكان پذير نيست و باید از ظرفیت سمن ها در اين خصوص بيشتر استفاده كرد.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در هفته هاي اخير شاهد بارش نزولات آسماني بوديم كه خداوند را شاكريم اما وضعيت هواي شهرمان جدي تَر از آني است كه با اين بارش ها حل شود و قطعا نيازمند برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلند مدت دقيق و جدي و دلسوزانه تري است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا