برگزاری جشنواره گردشگری زعفران در روستای ازان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

روستای «ازان» با فاصله کمی از مرکز بخش میمه میزبان گردشگران و علاقمندانی بود که در این روستا گرد هم آمده بودند.
روستای ازان دارای جاذبه های گردشگری مختلفی از جمله کوه کهرو و بارگاه امامزاده سیده صالحه خاتون (س) است. در این منطقه قنات وزوان و قنات مزد آباد میمه به ثبت جهانی رسیده اند. این منطقه علاوه بر ظرفیت های گردشگری دارای سابقه چندین ساله در کاشت زعفران، گل و  زرشک است.
امروزه به گردشگری به عنوان راهکاری برای جذب سرمایه و درآمد مورد توجه قرار می گیرد. کشور ما در ورود به این صنعت ناکام است اما در سالهای اخیر به این موضوع توجه بیشتری شده است. جشنواره گردشگری زعفران روستای ازان برنامه ای است که می تواند در توسعه گردشگری روستایی موثر باشد.
جواد چهرازی نماینده اداره میراث فرهنگی و گردشکری شهرستان شاهین شهر و میمه در مورد گردشگری این منطقه گفت: جشنواره هایی که اداره میراث فرهنگی برگزار می کند، با رویکرد گردشگری پیگیری می شود و در جذب گردشگر بسیار موثر است. این منظقه دو ثبت جهانی دارد که می تواند ظرفیت بالایی در جذب گردشگر ایجاد کند. در این منطقه یک تپه تاریخی دوران اسلامی وجود دارد که نشان دهنده تاریخ این منطقه است.
وی ادامه داد: با نشان دادن و معرفی زعفران ازان، امیدواریم یک فرصت برای گردشگری این روستا ایجاد شود تا ظرفیت هایی را که داریم فراموش نکنیم.
حسینعلی حاجی نماینده مردم شهرستان شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این مراسم از استقبال مردم در این جشنواره تشکر کرد و بیان داشت: استقبال خوبی را از این جشنواره شاهد هستیم و حق هم است که اینگونه باشد.
وی ادامه داد: از مردم روستای اذان و کسانی که همت می کنند برای شناساندن ظرفیت بومی در یک روستا قدردانی کرد. حسن اینگونه جشنواره ها این است که بتوانیم ظرفیتهای بومی را تاکید و یاد آوری کنیم و به دیگران هم معرفی کرده فراموش نکنیم چه ظرفیت هایی داریم.
وی افزود: باید براساس ظرفیت ها بتوانیم فضای درآمدزایی برای اداره زندگی یک خانواده فراهم کنیم. چون مهمترین موضوع ما در مقابل مناطق کم جمعیت، درآمدزایی است و این بسترهای بومی بسیار موثر بوده.
حاجی خاطر نشان کرد: این جشنواره ها حرکت خوبی است که به شرطی که به برگزاری یک مراسم بسنده نکنیم و بعد آن پیگیری شود . در زمان بی آبی به محصولاتی مانند زعفران که کم آبخور هستند باید توجه شود.
جشنواره ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد
حجت الاسلام زمانی امام جمعه بخش میمه یکی از اهداف برگزاری جشنواره ها قدردانی نعمت های خداوند عنوان کرد و بیان داشت: طلا سرخ زعفران قدمت 50 ساله در ازان دارد، از جمله آفت های اقتصاد ما خام فروشی است و خام می فروشیم و فراورده آن را با قیمت چند برابر می خوریم. رهبر انقلاب فرمودند: «مردم باید آثار اقتصاد مقاومتی را ببینند و این با مدیریت و تدبیر به دست می آید.»
وی ادامه داد: گردشگری در اقتصاد مقاومتی بسیار موثر است. جشنواره ها باید با حفظ مصالح فرهنگی برگزار شودو  امیدواریم پیامد جشنواره های گردشگری کارآفرینی باشد.
مدیر کل امور روستایی استانداری نیز در این برنامه بیان داشت: با داشتن برنامه مدون می توان برای شادی و نشاط و پویایی مردم روستا و زنده نگاه داشتن این روستاها گام های موثری برداریم. اگر می خواهیم روستاها زنده بماند ایجاد استغال در روستا است .
عیسی بهمنی ادامه داد: ایجاد اشتغال در روستاها باعث زندگی می شود. اگر در روستاها شغل نباشد روستاها خالی می شوند. اگر بخواهیم صنعت روستاها را رونق دهیم باید جشنواره هدفمند انجام برگزار کنیم.
وی افزود: کلمه «دِه» به معنی بخشندگی است ، باید به دهاتی بودن خود افتخار کنیم. اگر بر این منوال بودیم روستاهای ما رشد می کند. هدف تنها نشان دادن زعفران نیست.
بخشدار میمه نیز ابزار داشت: این روز، روز به یاد ماندنی در بخش میمه خواهد بود که با روز آغاز امامت ولیعصر (عج) همزمان است. این جشنواره سومین در بخش میمه در دوسال گذشته است.
شهرام آذرپی افزود: در فلسفه این جشنواره ها، باید توسعه گردشگری و به واسطه آن ایجاد اشتغال باشد.

دکمه بازگشت به بالا