طرح حفاظت مشارکتی در 600 هزار هکتار اراضی استان سمنان اجرا می شود

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
محمدعلی سفیدیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال 94 برای اجرای طرح حفاظت مشارکتی در 190 هزار هکتار از اراضی استان سمنان قرارداد منعقد شد و پیش بینی می شود برای سال 95 علاوه بر 600 هزار هکتار برنامه ریزی شده، در 300 هزار هکتار مازاد این طرح انجام شود.
وی افزود: در قالب این طرح، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به مردم واگذار می شود و در قبال آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به مردم تنور گازی و یا آبگرمکن خورشیدی، بسته به نیاز آن مکان، اهدا می کند.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح علاوه بر تحقق آرمان های اقتصاد مقاومتی، بین بهره برداران و مسوولان وفاق و اعتماد بیشتری به وجود می آید و با بهره گیری از توانمندی مردم می توان از عرصه های منابع طبیعی محافظت بیشتری کرد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به راه اندازی بانک اطلاعات زمین ، ادامه داد: در این بانک کلیه اطلاعات سندهای تک برگی یا کاداستر، تخریب و تصرف زمین و مباحث اجرای کمربند حفاظتی، بارگذاری می شود و به راحتی می توان به اطلاعات دست یافت.
وی با بیان این که این بانک اطلاعاتی بسیار مفید است و می تواند راهکار خوبی برای جلوگیری زمین خواری و تصرف زمین باشد، افزود: استان سمنان متعهد شده است تا پایان سال 95 اطلاعات هزار و 100 پرونده را در این بانک اطلاعاتی بارگذاری کند که تا کنون بیش از 800 پرونده بارگذاری شده است.
سفیدیان همچنین از اجرای 2 طرح کمربند حفاظتی و کمربند سبز در 155 هکتار در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی استان سمنان خبر داد.
وی تصریح کرد: برای سال 95 برای 108 هکتار از اراضی استان سمنان طرح کمربند حفاظتی و برای 47 هکتار کمربند سبز اجرا می شود.
وی ادامه داد: این طرح برای جلوگیری از اشتباهات اشخاص درتصرف اراضی ملی، جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از طرف برخی افراد سودجو که به دنبال تجاوز به اراضی ملی و زمین خواری هستند انجام می شود.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: اجرای طرح کمربند حفاظتی نیاز به اعتبار دارد، اما اجرای طرح کمربند سبز با مشارکت مردم انجام می شود و نهال های مثمر به مردم داده می شود و آن ها اقدام به کاشت این نهال‌ها می کنند.
برای سال 95 استان سمنان صدور سند تک برگی برای 2 میلیون هکتار در دستور کار قرار گرفته است که 80 میلیارد ریال برای آن مصوب شده است، اما تا کنون اعتباری به این حوزه تخصیص داده نشده است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا