چه چیزی از موزه‌های آذربایجان‌شرقی می‌دانید؟

رئیس امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برخی خانه‌های تاریخی قابلیت تبدیل شدن به موزه را دارند، گفت: در انتخاب خانه‌های تاریخی باید به ارتباط محتوای اشیاء نگهداری شده با تاریخچه خود بنا، توجه شود برای مثال خانه قاجاری امیر نظام گروسی با نمایش آثار مربوط به دوره قاجار و نیز خانه کوزه کنانی با نمایش اسناد و مدارک مربوط به قیام مشروطه بهترین مکان برای معرفی تاریخ آذربایجان است.

99894

مهدی بزاز دستفروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، در خصوص تعداد موزه‌های موجود در تبریز گفت: در تبریز هفت موزه از قبیل سایت موزه عصر آهن، موزه آذربایجان، موزه سنجش یا خانه سلماسی، موزه قاجار یا خانه امیر نظام گروسی، موزه مشروطه یا خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی، موزه محرم یا خانه صحتی و موزه قرآن و کتابت وجود دارد که تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی می‌باشند.

وی یاد آور شد: از طرفی موزه‌هایی هم‌چون موزه شهرداری تبریز، خانه موزه استاد شهریار، موزه تاریخ طبیعی به صورت مشارکتی با دیگر نهادها اداره می‌شود.

وی با اشاره بر وجود دو موزه در دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین موزه استان و اولین موزه دانشگاهی کشور، موزه موسسه تاریخ فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز است که سال 1328 تاسیس شده‌است و نیز موزه علوم پزشکی دانشگاه تبریز در سال 1384 افتتاح شد.

بزاز دستفروش ادامه داد: همچنین در سطح استان موزه صفوی بناب، سنگ نگاره‌های مراغه، موزه ایلخانی مراغه، موزه ادب و عرفان اهر، موزه عشایر آذربایجان در سراب، تحت نظارت مستقیم سازمان میراث و سه موزه میانه، موزه مردم شناسی بناب و موزه هدایای خامنه در محل حمام تاریخی شهر خامنه با مشارکت شهرداری‌ هر شهرستان است.

رئیس امور موزه‌ها با اشاره به این که بیشترین بازدید از موزه‌ها، در ایام نوروز و تابستان است افزود: موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه مشروطه به ترتیب بیشترین بازدید را دارند.

وی با تاکید بر این که آموزش نیروی انسانی لازمه پویایی موزه است، گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 ضروری است راهنمایان و کارکنان موزه در دوره‌های تخصصی در حوزه موزه‌داری، شیوه برخورد با بازدیدکنندگان، نحوه ارائه توضیحات و اطلاعات به زبان‌های مختلف شرکت کنند و با بروز رسانی اطلاعات و دانش خود در این زمینه خود را برای میزبانی از بازدیدکنندگان آماده کنند.

وی توجه به پتانسیل‌های گردشگری شهرستان‌های استان را ضروری دانست و افزود: سازمان میراث استان تلاش دارد تا با حمایت و نظارت بر اماکن گردشگری و نیز موزه‌های شهرستان‌ها، از توانایی  این بخش‌ها نهایت استفاده را بکند. موزه‌هایی همچون موزه تخصصی ایلخانی مراغه از بخش‌هایی است که می‌تواند به عنوان پژوهشکده تخصصی ایلخانی برای تحقیق و پژوهش دانشمندان از سراسر ایران و حتی جهان مخاطب جذب کند.

وی با تاکید بر این که موزه‌های استان با استاندارهای جهانی فاصله دارند، خاطر نشان کرد: موزه‌داری در ایران به حدود 150 سال پیش بر می‌گردد و بیشتر موزه‌ها نیاز به بروزرسانی دارند که بر این اساس طرح محتوایی موزه‌ها با هدف مطابقت‌سازی آن‌ها با  استاندارهای بین‌المللی اجرا می‌شود.

بزاز دستفروش افزود: موزه‌های استان نیاز به بازنگری در محتوا و اطلاع رسانی دارد و در نظر داریم سطح، کیفیت، ظاهر ساختمان موزه‌ها را تا سال 2018 بهبود ببخشیم.

وی افزود: به طور کلی اگر موزه‌ها با مطالعات پیشین و بر اساس استاندارهای بین المللی ساخته شود با صرف هزینه ناچیز در معرفی و تبلیغات، می‌توان مخاطبان زیادی را از سراسر جهان جذب کرد.

بزاز دستفروش در پاسخ به مشکل نبود پارکینگ و امکانات رفاهی در موزه‌ها گفت: به دلیل قرارگرفتن اغلب موزه‌ها در بافت‌های تاریخی شهر و از طرفی ساخته نشدن ساختمان آن‌ها برای کاربری موزه، برخی مشکلات از قبیل پارکینگ و امکانات رفاهی دیده می‌شود. در نظر داریم با همکاری شهرداری تا حد امکان مشکل پارکینگ این محل‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به احداث موزه فرش و موزه منطقه‌ای آذربایجان در تبریز گفت: در ساخت موزه‌های جدید تلاش داریم تا استانداردهای جهانی، پارکینگ و امکانات رفاهی در نظر گرفته شود.

بزاز دستفروش در پاسخ به میزان آمادگی موزه‌ها برای بازدید معلولان و نابینایان گفت: از کارکردهای مهم ، ایجاد زمینه مناسب و آسان برای آموزش و یادگیری است. بر این اساس بروشورهایی به خط بریل و مولاژ برخی آثار تاریخی در موزه آذربایجان تبریز برای استفاده نابینایان در نظر گرفته شده‌است.

وی افزود: ضروری است زیرساخت‌های مناسب اماکن گردشگری و موزه‌ها برای استفاده نابینایان و معلولان فراهم شود تا همه اقشار جامعه از این اماکن استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا