راه‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی ورزشی در کودکان و نوجوانان ورزش کودکان علم ورزش

ورزشکاران کودک و نوجوان امروزه بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند. به ورزشکاران در این بین فشار بیشتری می‌آید، زیرا آنها تشویق می‌شوند که ورزش را به صورت شدید و حرفه‌ای انجام دهند.

75249222020453129714041250241108129187132

 برخی کودکان ورزشکار دچار آسیب‌دیدگی‌های شدید از جمله آسیب‌دیدگی ACL، مینیسک و زانو، شانه و آرنج می‌شوند.

راه‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی ورزش در کودکان وجود دارد:

1_ با کودکان و نوجوانان خود صحبت کنید:

با کودکان صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها در صورت بروز مشکل به شما اطلاع می‌دهند و اگر دردی داشته باشند از شما کمک می‌خواهند. بعضی کودکان درد را پنهان می‌کنند و با وجود آن به ورزش خود ادامه می‌دهند. این کار باعث ایجاد آسیب‌دیدگی می‌شود.

2_ قبل از شروع فصل کودکان را نزد پزشک ببرید:

قبل از شروع فصل ورزشی کودکان را نزد پزشک ببرید تا از سلامت وآمادگی جسمانی آنها مطمئن شوید. این کار باعث می‌شود که اگر آنها مشکل فیزیکی هم داشته باشند این مشکل تشدید نشود.

3_ آنها را تشویق به تنوع در ورزش کنید:

بعضی کودکان در تمام طول هفته یک ورزش انجام می‌دهند و تمرکز آنها بر یک نوع فعالیت است. کودکان ورزشکار باید در ورزش تنوع ایجاد کنند تا به مفاصل و عضلات آنها فشار نیاید.

4_ بر اهمیت گرم کردن بدن تاکید کنید:

انجام حرکات کششی تکنیک مناسبی برای گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش است. بهتر است حرکات کششی پویا باشند.

5_ از استراحت کودکان اطمینان حاصل کنید:

ورزشکاران در تمام سنین نیازمند استراحت هستند. کمبود خواب و خستگی غضلات باعث ایجاد آسیب‌دیدگی می‌شود. بیشتر آسیب‌هایی که در جوانان ورزشکار ایجاد می‌شود به دلیل فشار آوردن به بدن است.

6_ برنامه غذایی مناسب برای آنها ایجاد کنید:

بهتر است کودکان برنامه غذایی متعادل همراه با مصرف میوه و سبزیجات داشته باشند. آنها باید پروتئین کافی نیز دریافت کنند. سعی کنید زمان صبحانه، ناهار و شام را ثابت نگه دارید.

7_ بر مصرف آب تاکید داشته باشید:

معمولا ورزشکاران دچار کمبود آب بدن می‌شوند. والدین باید اطمینان داشته باشند که فرزندان آنها به هنگام ورزش به اندازه کافی مایعات مصرف می‌کنند. مراقب باشید که آنها دچار گرمازدگی نشوند. علائم این مشکل خستگی، تهوع، بی‌هوشی و غیره است.

8_ امکانات مناسب برای کودکان فراهم کنید:

کودکان ورزشکار باید امکانات مناسب از جمله کلاه و کفش داشته باشند. والدین باید برای تامین امکانات ورزشی کودکان خود وقت بگذارند.

9_ بر تکنیک‌های مناسب تمرکز کنید

در هر ورزش می‌توان حرکات ورزشی را غلط یا درست انجام داد. برای مثال در فوتبال می‌توان تکل زدن یا هد زدن را درست یا غلط انجام داد، در صورتی که حرکت ورزشی غلط انجام شود به ورزشکار آسیب می‌رسد.

10_ آسیب را تشخیص دهید و کمک بگیرید:

بسیاری از کودکان و نوجوانان آسیب‌های جدی می‌بینند، اما درمانی انجام نمی‌دهند. این مساله آسیب‌ جدی به ورزشکار وارد می‌کند. باید این ورزشکاران نزد پزشک برده شوند، در صورتی که احساس کردید وزنه شما مشکل دارد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که نشانه‌های زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

1_ درد مداوم

2_ تورم اطراف مفاصل

3_ عدم ثبات در مفاصل

4_ دردی که با استراحت از بین نمی‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا