تبعات روانی گرد و غبار کمتر مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا بهرام دهقان چهارشنبه در همایش سلامت روان در سرسرای اداری بیمارستان نفت اهواز اظهار کرد: خوزستان شرایط ویژه و تجربه هشت سال جنگ تحمیلی را دارد و باید تحقیقات لازم در خصوص تبعات روحی و روانی گرد و غبار در این استان صورت گیرد.
وی افزود: نتایج طرح پیمایش سلامت روان که در 50 نقطه کشور از جمله خوزستان انجام شد می تواند به عنوان مبنای مداخلات و تصمیم گیری باشد.
دهقان با اشاره به اینکه آمادگی و هماهنگی بین بخشی برای کنترل اتفاقات اصل نخست است ادامه داد: به عنوان مثال در بحرانی مانند زلزله که پیش بینی نشده است و آمادگی و برنامه ریزی لازم وجود ندارد نمی توانیم از اتفاقات پیشگیری کنیم.
معاون بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت: زندگی بشر پر از استرس های ناشی از آلودگی، سرو صدا، تنش های محیط کار و مشکلات مالی است و برخی افراد حتی در رویارویی با استرس های روزانه هم آسیب می بینند.
وی اضافه کرد: برخی از افراد به دلیل مشکل در ساختار روانی استرس و فاجعه را در ذهن خود می سازند.
دهقان گفت: مراکز مشاوره و مداخله در بحران و مشاوران باید افراد آسیب پذیر را شناسایی و آموزش دهند تا در صورت وقوع بحران آسیب زیادی به آنها وارد نشود.
این روانپزشک ادامه داد: افرادی می توانند در مقابل استرس های بزرگ مقاومت کنند که جسم قوی داشته باشند یعنی به تغذیه سالم، ورزش منظم و بهداشت خواب توجه کنند.
مدیر گروه بهداشت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت نیز خوزستان گفت: بر اساس آخرین آمار طرح ملی پیمایش سلامت روان در کشور، 23.6 درصد مردم کشور دچار اختلالات روانی هستند که از جمله این اختلالات افسردگی و اضطراب است.
رضا دواساز ایرانی اظهار کرد: خوزستان در بیشتر برنامه های بهداشتی از جمله طرح پیمایش ملی سلامت روان به عنوان استان پایلوت انتخاب می شود.
وی افزود: اگر مشکلات تحصیلی و خانوادگی و شغلی را نیز لحاظ کنیم یک سوم افراد جامعه نیازمند خدمات سلامت روان هستند.
دواساز ایرانی ادامه داد: از اوایل مهر امسال نیز پیمایش ملی سلامت روانی کودکان و نوجوانان با سرمایه اجتماعی و شخصیت والدین در یک هزار خانوار اهواز شهری و روستایی برای کودکان 6 تا 18 سال توسط 6 تیم در حال اجرا است.
مدیر گروه بهداشت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: این طرح هم زمان با 31 شهرستان در اهواز آغاز شده است.
وی ادامه داد: شیوع اعتیاد در بین زنان در این تعداد خانوار برای استان خوزستان در حال بررسی است.
دواساز اضافه کرد: بر اساس مداخلات روانی و اجتماعی که برای افراد حادثه دیده زلزله بم انجام شد میزان اختلالات روانی آنها دو برابر بیشتر از بزرگسالان و کودکان دیگر مناطق بود.
هفته سلامت روان از 24 تا 30 مهر ادامه دارد.
3004 /6037
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا