محمدآباد جرقویه، شهری از دوران قاجاریه با فریادهایی در گلو مانده

پایگاه خبری ارک اصفهان:
محمدآباد جرقویه، شهری از دوران قاجاریه با فریادهایی در گلو مانده

جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اصفهاني به منظور آشنایی با پتانسیل گردشگری شهرستان اصفهان بار سفر بستند تا در یک سفر نیم روزه ضمن بازدید از يک شهر بکر و زیبا، از نزدیک با مردم متدین محمد آباد جرقويه،  آداب و رسوم و از همه مهم‌تر مشکلات موجودشان باخبر شوند.

در اين بازديد که به همت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و نویسندگان استان اصفهان و با همکاری شهردار محمدآباد جرقویه در مهرماه سال جاري صورت گرفت،  ابتدا اعضاء از قلعه قدیمی شهر بازدید نمودند که به مساحت حدود 700 مترمربع در بافت قدیمی شهر واقع شده و به جامانده از دوران زندیه و قاجاریه با حصاری به ارتفاع 7 متر، دارای 8 برج نگهبانی که 4 برج آن مرمت شده بود.

اتاق‌های تودرتو با طاق‌های ضربی مخصوص مناطق کویری و اتاق‌های سه دری و پنج دری همراه با اشیاء قدیمی به جا مانده، عکس‌های سیاه و سفید و ابزار کاری که به طور معمول در زندگی روزانه از آن استفاده می‌شده به تنهایی کافی بود که در یک چشم بر هم زدن تو را به عمق تاریخ به سفر ببرد.

مدیر روابط عمومی محمدآباد جرقویه درخصوص یکی از خانه‌های معروف داخل قلعه به نام خانه سرهنگ که توسط اداره کل میراث فرهنگی و با مشارکت شهرداری تبدیل به موزه شده می‌گوید: این خانه پس از مرمت کامل در دوم تیرماه سال 1393 و با حضور معاون رئیس جمهور با عنوان موزه مردم شناسی شهر محمدآباد افتتاح و با شماره 14221 در فهرست آثار ملی ثبت گردید.

کلباسی در طی بازدید خبرنگاران از حمام قدیمی، خانه قدیمی معتمدی‌ها، عمارت باغ میر و مسجد جامع این شهر گفت: مردم این شهر بسیار متدین و بافرهنگ هستند و اگر در تک تک این کوچه‌ها نگاه کنید خانه‌های تاریخی بسیاری را خواهید دید که چنانچه مسئولین همت کنند می‌توانند این شهر را به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان تبدیل نمایند.

در اين راستا مهندس مهدي نصر اصفهاني، شهردار محمدآباد عنوان نمود: شورا و شهرداري برای زدودن گرد و غبار تاریخ از چهره این شهر خدمات بسیاری انجام داده اند که جا دارد به نمایندگی مردم از ايشان و روابط عمومي شهرداري تشکر نمايم.

بعد از صرف میان وعده به سمت مسجد جامع محمدآباد در مرکز شهر معروف به مسجد میرپنج می‌رویم قدمت این مسجد به 150 سال قبل می‌رسد، سبک معماری آن در نوع خود بی‌نظیر است، ارتفاع گنبدها به 13 متر می‌رسد که در زیر آن دو کتیبه سنگی که مقتضیات مسجد را بیان می‌کند به چشم می‌خورد، دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد که دارای 24 عدد ستون سنگی است این بنا نیز جزء آثار ملی ثبت شده است. وقت نماز است و صدای الله اکبر مؤذن روح و جان آدمی را نوازش می‌دهد. احساس سبکی و خوشحالی می‌کنم از اینکه هنوز این ستون‌ها بعد از 150 سال اینچنین قد برافراشته در زیر سقف‌های ستبر انسان‌های متدین بسیاری را در دل خود میزبان هستند، ای کاش آنها هم می‌توانستند سخن بگویند از کجا می‌دانیم شاید بسیار بودند انسان‌هایی که با دل‌های شکسته به آنها تکیه کرده و دست‌هایی که در این مکان برای راز و نیاز بلند شده و خداوند به درخواستشان لبیک گفته است.

منتظر می‌مانیم تا نماز جماعت تمام شود، رسالت قلمم ایجاب می‌کند حال که این جائیم ناگفته‌های این مردم را از زبان معتمدین این شهر به رشته تحریر درآورم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن هاشمی و حجت‌الاسلام حسین طباطبایی ضمن خیرمقدم به جمع خبرنگاران ما را به داخل مسجد دعوت می‌کنند.

از امام جمعه شهر در مورد اصلی‌ترین مشکلات مردم این منطقه می‌پرسیم. وی با اشاره به این موضوع که محمدآباد در کرانه‌های کویر مرکزی ایران قرار گرفته و دارای آب و هوای خشک و نیمه‌بیابانی است می‌گوید: کمبود آب، کشاورزی این منطقه را دچار مشکل جدی نموده، اما عمده‌ترین مشکل ما بیکاری مردم به خصوص جوانان ماست.

حاج سیدحسن هاشمی اضافه می‌کند: مردم این شهر از دست مسئولینی که کاری از دستشان برمی‌آید اما انجام نمی‌دهند دلگیرند. ما توقع داریم که مسئولین فقط در موقع انتخابات به این شهر سرنزنند و بعد از انتخاباتشان هم به مشکلات مردم ما رسیدگی نمایند، این شهر با داشتن جوان‌های متدین و فداکار فاقد یک مکان فرهنگی، تفریحی، یک دانشگاه یا یک ورزشگاه است ما بارها و بارها برای رسیدگی به این مشکل به بسیاری از مسئولین مراجعه نموده‌ایم اما بی‌فایده بوده و در همین جا از شما می‌خواهم که صدای مردم انقلابی و متدین شهر محمدآباد را به گوش مسئولین برسانید شاید که گره‌گشای اوضاع سخت مردم این شهر باشد.

وي در پاسخ به سؤالات خبرنگار ما در مورد توجه به ترمیم آثار باستانی این منطقه جهت زمینه‌سازی پتانسیل گردشگری و نقش آن در اقتصاد مردم این شهر می‌گوید: قطعاً چنانچه به این امر مهم توجه شود بسیاری از مشکلات مردم ما حل خواهد شد، توجه به مبحث کشاورزی به صورت گلخانه‌ای و حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت همکاری می‌تواند از خارج شدن نیروی جوان از این منطقه جلوگیری نموده و شادی و پویایی را به این شهر بازگرداند.

رئیس شورای اسلامي شهر محمدآباد نیز گلایه‌های بسیار دارد و می‌گوید: به دلیل مشکلات آب، دیگر کاشت محصول برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و متأسفانه شهرداری و شورای شهر بودجه لازم را برای رسیدگی به امور شهر و شهروندان را ندارند. حدود 2 سال است که ساختمان سازی در رکود به سر می‌برد. همچنين نبود اشتغال جوانان را در امر ازدواج دچار مشکل جدی نموده است.

سیدافضل میرحاج ادامه داد: شهر محمدآباد فاقد یک مصلای نماز جمعه، زمین چمن و استخر می‌باشد حتی تنها پیست موتورسواری که باعث نشاط جوانان ما بود به بهانه‌های مختلف تعطیل شد.

وي يادآور شد: حدود 30 سال پیش در 9 کیلومتری محمدآباد و به کمک مردم و شورای شهر 2 حلقه چاه حفر شد که هر کدام 5 اینچ آب دارد و پمپ‌های آن را با کمک مردم خریدیم اما به دلیل بی‌تدبیری شورای آن زمان، شرکت آب و فاضلاب چاه‌های آب را در حیطه خود گرفت، حال که می‌گوییم می‌خواهیم برای آبیاری فضای سبز شهر از همین آب استفاده کنیم می‌گویند باید سالی 50 میلیون پول بدهید در صورتی که این چاه‌ها حق مردم است و می‌بایست در خدمت مردم باشد. فضای سبزی که ریه‌های شهر محسوب می‌شود می‌تواند مکانی برای آسایش مردم باشد به بهانه‌های مختلف از مردم این شهر دریغ شده و من امیدوارم مسئولین به جد به این موضوع رسیدگی نمایند.

به امید همیاری مسئولین و ایرانی آبادتر و توجه بیشتر به سرمایه‌های این مرز و بوم یعنی جوانان پاک و غیور این مملکت.
محمد آباد جرقویه در65کیلومتری اصفهان .

3 unnamed 1 4 5

دکمه بازگشت به بالا