روحانی:توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اصول سیاست خارجی ایران است

به گزارش ارک خبر از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار «عبدالله مابدی» وزیر خارجه ساحل عاج، با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط دو کشور طی سالهای اخیر، این مطلب را بیان کرد.
وی اظهار داشت: ایران و ساحل عاج، ظرفیت های گسترده ای برای توسعه همکاری های مشترک دارند که باید با شناسایی این ظرفیت ها، در مسیر تحرکی جدی در روابط دو کشور گام برداشت.
رییس جمهوری با بیان پیشرفت ها و دستاوردهای ایران اسلامی در حوزه های مختلف و از جمله خدمات فنی و مهندسی افزود: تهران آماده است در پیشبرد پروژه های مرتبط با ساخت نیروگاه ها، سدها و راه سازی، ساحل عاج را یاری کند.
روحانی تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ساحل عاج و بررسی ظرفیت های موجود در دو کشور را ضروری خواند و افزود: بخش های خصوصی و اتاق های بازرگانی دو کشور باید فعال شده و با برگزاری همایش هایی، با ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر برای شتاب دادن به روند توسعه همکاری ها بویژه در حوزه اقتصادی، بیش از پیش آشنا شوند.

**آمادگی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم
رییس جمهوری به موضوع تروریسم و ضرورت همکاری همه کشورها در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: تروریسم معضلی بزرگ برای جهان است و تروریست ها نیز هیچ ارتباطی با اسلام ندارند چرا که اسلام، دین محبت، صلح و همزیستی مسالمت آمیز است و با ایجاد رعب، وحشت، ناامنی، ترساندن و کشتار مردم به طور صریح مخالف است.
روحانی با بیان ضرورت مقابله با ریشه های فرهنگی و اقتصادی تروریسم و تبیین نقش مداخله قدرتهای بزرگ در امور داخلی کشورها در ایجاد و توسعه تروریسم، اظهارداشت: ایران با بیش از 17 هزار شهید، بهای سنگینی را در مبارزه با تروریسم پرداخت کرده و از هیچ کمکی به کشورهایی که خواهان همکاری و یاری ایران در مبارزه با تروریسم باشند، دریغ نخواهد کرد.

**تقویت جایگاه بین المللی ایران به نفع کشورهای در حال توسعه است
«عبدالله مابدی» وزیر خارجه ساحل عاج نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت ها و پشتیبانی های ایران اسلامی از دولت و ملت کشورش، تاکید کرد که کشورش مصمم به توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه ها بویژه اقتصادی است.
وزیر خارجه ساحل عاج با تاکید بر ضرورت برگزاری سریع کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گفت: تشکیل این کمیسیون و شناسایی ظرفیت های مشترک همکاری ها، می تواند به روند روابط دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی شتاب دهد.
مابدی با تبریک موفقیت و دستاوردهای مذاکرات هسته ای برای دولت و ملت ایران اظهارداشت: این توافق، جایگاه ایران در عرصه بین المللی را بیش از پیش تقویت کرد و بی تردید تقویت جایگاه ایران در عرصه بین المللی، به نفع کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
وزیر خارجه ساحل عاج درادامه به موضوع ضرورت مشارکت همگان برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: توسعه و شکوفایی کشورها در گرو ایجاد صلح و امنیت است و همه کشورها باید در روند مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا