‘تونی بلر’: انگلیس در حال تبدیل شدن به دولت تک حزبی است

به گزارش ارک خبر، تونی بلر 63 ساله در گفت وگویی مفصل با مجله ‘اسکوایر’ بیان داشت که وضعیت سیاسی کشورش برایش مهم است و این موضوع را در نظر دارد که شاید در حال حاضر در سیاست بریتانیا ‘نقشی’ برای او وجود داشته باشد.
نخست وزیر انگلیس بیان داشت که مردم کشورش در میان دو گزینه: حکومت محافظه کار خواهان ‘خروج سخت ‘ از اتحادیه اروپا( برگزیت) و یک حزب کارگر ‘ افراطی چپ گرا’ که سیاست هایش متعلق به گذشته است، قرار گرفته اند.
وی توضیح داد:’ این تراژدی برای سیاست انگلیس خواهد بود که مردم بخواهند بین یک دولت محافظه کار که به دنبال ‘خروج سخت’ از اروپا است و حزب کارگر ‘چپ افراطی ‘ که باورهای سیاسی اش به دهه 1960 میلادی باز می گردد، یکی را انتخاب کنند.’
تونی بلر که پس از ترک پست نخست وزیری در سال 2007 میلادی، تلاش کرده است که از مرکز ثقل سیاست در کشورش دور بماند، در این گفت وگو اظهار داشت که انگلیس در حال حاضر مواجه با یک دولت ‘تک حزبی’ هست.
وی گفت: حزب کارگر نیز در حال حاضر از یک حزب حکومتی، به یک حزب چپ افراطی که باور دارد اقداماتش در خیابان مهم تر از پارلمان است، تغییر شکل یافته است.
رهبر پیشین حزب کارگر انگلیس مدعی شد: این تغییر حرکت حزبش یک مشکل عظیم است چرا که آنها در جهانی زندگی می کنند که خیلی خیلی از این مسیر دور است و طور دیگری فکر می کند و این سبب خواهد شد که حمایت ها را از دست بدهد.
در همین حال یک سخنگوی تونی بلر به دنبال انتشار این مصاحبه گفت که بلر خواهان بازگشت به خط مقدم سیاست در انگلیس نیست.
این سخنگو اضافه کرد: ‘تونی بلر صرفا خواهان ایفای نقش در بخشی از مباحث جاری است چرا که مرکز ثقل واقعی سیاست در انگلیس در حال حاضر خالی است.’
تونی بلر پس از کمک برای تجدید سیاست حزب کارگر در دهه 1990میلادی سه بار به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب شده است.
اما نقش تونی بلر در کشاندن انگلیس به جنگ عراق در سال 2003، باعث دل سردی بسیاری از اعضای حزب کارگر و بخش بزرگی از مردم کشور از این حزب شد و نحوه تصمیم گیری او در گزارش چیلکات در باره جنگ عراق مورد انتقاد قرار گرفت.
هر چند تونی بلر در این گفت وگو بار دیگر به رغم گزارش انتقادی کمیته چلیکات در مورد دخالت نظامی انگلیس در جنگ عراق در سال 2002 میلادی از تصمیم هایش که منجر به دخالت کشورش در این جنگ شد، دفاع کرده است.
‘تونی بلر ‘که به دنبال گزارش جان چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 در تیرماه گذشته تحت فشار زیادی قرار گرفته بود، پیشتر نیز مدعی شده است درصورت عدم این حمله و سرنگونی صدام ، جهان به مراتب وضعیت خطرناک تری پیدا می کرد.
وی همچنین در این گفت وگو در پاسخ به این سئوال اگر همچنان نخست وزیر بود آیا احتمال داشت که به رغم تجربه عراق مجدد نیروی زمینی به سوریه، بفرستد، گفت:’ ما قطعا خیلی بیشتر از آنچه هست در این کشور درگیر می شدیم. اما اینکه نیاز به اعزام نیروی زمینی به این کشور بود، امر دیگری است.’
تونی بلر افزود: ‘ اما دیدگاه من در این خصوص خیلی ساده است، اگر ما به درستی از درگیری های عراق و افغانستان درس گرفته بودیم این مساله را در لیبی و نیز سوریه مورد توجه قرار می دادیم. آنچه ما بیان کرده ایم این است که مشکل در برداشتن رژیم ( در عراق) نبود، بلکه مشکل، اتفاقاتی بود که بعد از آن روی داد.
وی اضافه کرد: در آنجا بازیگران بدی بودند که شرایط را به سمت بی ثباتی سوق دادند و این همان چرایی علاقه مندی من در تلاش برای انتقال سیاسی چه در لیبی و نیز در سوریه از طریق مذاکره بوده است.
تونی بلر پس از ترک ‘داونینگ استریت ‘ در سال 2007 میلادی، مشغول فعالیت های تجارتی و هم زمان نماینده ویژه کمیته چهار جانبه موسوم به صلح خاورمیانه، بود.
وی در تیرماه سال گذشته اعلام کرد که از نمایندگی کمیته چهارجانبه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه ، کناره گیری کرده است.
تونی بلر پس از کناره گیری از پست نماینده ویژه در گروه چهارجانبه به اصطلاح صلح خاورمیانه، رسما اعلام شد که او مسوولیت مقابله با یهودی ستیزی و دفاع از یهودیان در اروپا را در سمت مدیرعامل ‘شورای اروپایی آشتی و مدارا’ بر عهده گرفته است.
شورای اروپایی آشتی و مدارا سازمانی غیر دولتی در شهر پاریس (فرانسه) است که از کشورهای اروپایی می خواهد که قوانینی را وضع کنند که نفی هولوکاست را جرم اعلام کرده و تعاریف روشن تر و آشکارتری را از نژادپرستی و یهودی ستیزی ارائه کنند و همچنین از دولت ها می خواهد نسبت به امنیت کنیسه ها و مدارس یهودی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
این شورا توسط ‘موشه کانتور’ که هم اکنون ریاست کنگره اروپایی یهودیان را برعهده دارد در سال 2008 میلادی تاسیس شده است.
تونی بلر همچنین ماه گذشته میلادی نیز اعلام داشت به فعالیت های مشاوره ای پایان می دهد و توجه خود را روی کار های خیریه متمرکز خواهد کرد.
این تصمیم در پی انتقادات از قراردادهای پردرآمد شرکت مشاوره ای اش با بانک های چند ملیتی و دولت های خارجی از جمله دولت قزاقستان، اعلام شد.
روزنامه فایننشال تایمز در همین ارتباط در گزارشی ادعا کرده بود که تنها در سال 2011 میلادی ، درآمد تونی بلر از دادن مشاوره شرکتش به کشورهای کویت،عربستان، آلبانی، آذربایجان و قزاقستان و برخی از کشورهای افریقایی همچون رواندا، بالغ بر 20 میلیون پوند تخمین زده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا