توفندگی ظریف در مجلس برای دفاع از وجهه نظام/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

82253911-71065200

 

 

 

 

 

 

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 12 مهر 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** توفان ظریف در مجلس
دیروز، یکشنبه یازدهم مهرماه، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به پرسش های برخی نمایندگان درباره عملکرد این وزارتخانه، در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. در پایان جلسه، طرح سوال از وزیر امور خارجه رای نیاورد. سخنان دیروز ظریف، در روزنامه های امروز به پاسخ هایی قاطع و توفانی تعبیر شد.
روزنامه «آرمان» زیر عنوان «چگونه جرات می کنید دروغ بگویید؟» نوشت: دیروز مجلس در میان منطق و هیاهو رای به اعتدال در منطق داد و ظریف خنده رو که از اهانت های دلواپسان اخم بر چهره داشت، بار دیگر فاتح میدان عملکرد خود و یارانش شد. او روز گذشته برای پاسخ به سوالات آقایان پورابراهیمی و جواد کریمی قدوسی در صحن علنی مجلس حاضر شد؛ جلسه ای که با آرامش و فنون دیپلماسی مرد همیشه خندان عرصه دیپلماسی آغاز شد و با فریادهای وزیر امور خارجه که از نماینده مردم مشهد می خواست «برای ملاحظات زودگذر وجهه انقلابی ایران را خدشه ساز نکنید» همراه شد و در ادامه با احسنت احسنت گفتن نمایندگان که از پاسخ های وزیر کابینه دولت یازدهم اقناع شده بودند، خاتمه یافت.
این روزنامه همچنین، در سرمقاله خود با عنوان «سوال عجیب از وزیر امورخارجه» به برخی انتقادها به وزارت امور خارجه درباره تغییرها در این وزارتخانه، واکنش نشان داد و عنوان کرد: تعجب آور است که از یک سو وزیر مورد بازخواست قرار می گیرد که چرا تغییری در وزارت خارجه انجام نداده و ازسویی دیگر درباره آن تغییرات اندک نیز مورد سوال واقع می شود. آقای امیرعبد اللهیان ازدیپلمات های خوب، با شخصیت و شناخته شده ایران هستند. وقتی قرار بود به عنوان سفیر به کشور عمان که برای ایران بسیار ارزشمند است، اعزام شوند، ایشان اعلام کردند که به علت مشکلات خانوادگی نمی توانند به این ماموریت بروند. بنابراین مقداری عجیب است که وزیر را به این دلیل به مجلس فرا بخوانند و از او سوال کنند. وزیر امورخارجه برای اداره صحیح امور اجرایی وانتخاب معاونان وکارگزاران وزارتخانه خود اختیار تام دارد. ای کاش به جای دعوت از وزیرخارجه وهیات همراه برای پاسخ گویی به این گونه سوالات از وی وهمراهانش برای تقدیر و تشکر از عملکرد موفقیت آمیز دردو سال اخیر دعوت می شد. با اینکه بعضی مواقع مخالفت هایی نیز درداخل با وزیر و هیات همراهش می شود، اما دستاوردهای این وزارتخانه کاملا قابل دفاع است.
روزنامه «اعتماد» زیر عنوان «وجهه نظام را خدشه دار نکنید» نوشت: دیروز جلسه مجلس نمایشی از خشم و گلایه مرد شماره یک دیپلماسی از خلاف واقعیت گویی ها بود. ظریف دیروز مثل همیشه نبود. هرچند هرازگاهی لبخندی روی لبانش در میانه خوش و بش با نمایندگان می نشست اما هنگام پاسخگویی ظریف همیشگی نبود و می شد ته مایه های خشم از آنچه «بیان خلاف واقعیت» گفته می شد را در صورتش دید. مثل همیشه خندان نبود و در روزهایی که تنها ٩ماه مانده تا پایان کار دولت یازدهم بیش از هر چیز شاید از پارلمانی که برخی شان سوالات عجیب شان را در قالب خلاف واقعیت مطرح می کنند گله مند بود. روز گذشته حضور محمد جواد ظریف در مجلس حاشیه ساز شد. او برای پاسخ به سوالات دو نماینده به مجلس آمده بود. هر چقدر پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی درباره دیپلماسی اقتصادی آرام و بدون حاشیه پیش رفت اما سه سوال کریمی قدوسی،نماینده مشهد و سخنان او و البته واکنش ظریف به این سخنان صحن مجلس را برای دقایقی با تب و تاب همراه کرد.
روزنامه «ابتکار»، چگونگی پاسخگویی ظریف به نمایندگان را «توفان ظریف» خواند و عنوان کرد: در شرایطی که انتظار می رفت روزهای پر التهاب و تنش مجالس پیشین، در مجلس دهم دیده نشوند و یا کمتر دیده شوند، دیروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد این موضوع بود که برخی نمایندگان حتی در غیاب یارانشان هم به تنهایی می توانند به ایجاد تنش در بهارستان دامن بزنند. همچون دوران همزمانی مجلس نهم با دولت یازدهم که عمده برخورد برخی دلواپسان مجلس نشین با محوریت حملات تند ادعا و تهمت و توهین بود، دیروز نیز محمدجواد ظریف هدف سخنان برخی دلواپسان بازمانده از مجلس قبل در مجلس دهم قرار گرفت و البته وزیر خارجه خندان ایرانی، در پاسخ هایش ناچار به فریاد شد.
«8 دقیقه توفانی ظریف» عنوان گزارش «شرق» بود که در شروع آن می خوانیم: دیروز اولین مجال برای مانور دلواپسان در مجلس دهم فراهم شد. روزی که در لباس سؤال کریمی قدوسی از ظریف، آمده بودند برجام را در بهارستان محاکمه کنند، تا چند ماه بعد از کنارگذاشته شدن ضدبرجامیان از خانه ملت، بار دیگر صدای آنها در بهارستان بپیچد. صدایی که این بار نه از سوی ظریف بدون پاسخ ماند و نه توانست رأی نمایندگان را با خود همراه کند. حتی دیگر هنگام بیان سخنان تند کریمی قدوسی علیه ظریف و تیم مذاکره کننده و دستگاه دیپلماسی کشور، خبری از احسنت گفتن دلواپسان نبود؛ این بار، هر پاسخ ظریف با فریادهای احسنت نمایندگان همراه می شد. قرار بود کریمی قدوسی درباره سه سؤال خود توضیح دهد. شرق در ادامه به پرسش و پاسخ های میان ظریف و نمایندگان اشاره کرد.
«مردم سالاری» آنچه را دیروز در صحن علنی مجلس گذشت «وقتی دلواپسی، داد ظریف را درآورد!» خواند. همچنین، روزنامه «ایران» گزارش نخست خود را به این موضوع اختصاص داد.

** گزارش دیوان محاسبات از حقوق های نامتعارف
ارایه گزارش دیوان محاسبات به مجلس درباره حقوق های نامتعارف، واکنش های گوناگونی در روزنامه ها به دنبال داشت. برخی به تفاوت های آماری از شمار مدیران دارای حقوق های غیرمتعارف توجه کردند و شماری نیز خواستار برخورد جدی و مجازات آنان شدند.
«شاگردهای بدحقوق بگیر» عنوان گزارش «تعادل» بود. این روزنامه با اشاره به گزارش دیوان محاسبات نوشت: بر اساس این گزارش طی یک سال گذشته 397نفر مدیر یا کارمند دارای دریافتی ماهانه بیش از 20میلیون تومان بوده اند. علاوه بر این گفته شده که در بازه زمانی مورد رسیدگی بیشترین میانگین ماهانه پرداختی در حوزه بانک ها و بیمه ها مبلغ 62میلیون و 233هزار تومان مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است. همچنین در سایر دستگاه های دولتی بالاترین آن مربوط به رییس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن 55میلیون و 33هزار ریال در وجه رییس وقت هیات عامل صندوق توسعه ملی بوده است.
تعادل افزود: همچنین گفته شده است که در بازه زمانی مورد رسیدگی بیشترین میانگین ماهانه پرداختی در حوزه بانک ها و بیمه ها مبلغ 62میلیون و 233 هزار تومان مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است همچنین در سایر دستگاه های دولتی بالاترین آن مربوط به رییس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن 55میلیون تومان در وجه رییس وقت هیات عامل صندوق توسعه ملی بوده است. بیشترین پرداخت های مازاد در 20میلیون تومان نیز مربوط به خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نفت، بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی و دانشگاه های تابعه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان های توسعه یی و موسسات و همچنین دستگاه هایی که قانون مذکور در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی و بانک ها و بیمه ها بوده است.
روزنامه «خراسان» ضمن انتشار گزارشی در این خصوص، در سرمقاله خود با عنوان «آمار نجومی بگیرها 15یا 397 نفر؟» آورد: اولین مساله قابل توجه، مربوط به تفاوت گزارش دهی دیوان محاسبات با دولت می شود. در گزارش دیوان محاسبات، ملاک مشخصی برای تعریف حقوق های نجومی معین شده است. ملاکی که اتفاقاً از اظهار نظرهای دولتی ها و به خصوص وزیر اقتصاد در ماه های اخیر گرفته شده است. همین موضوع باعث شده است تا آمارهای یادشده منتهی با تفاوت زیاد، با آخرین آمارهای دولت کاملاً متمایز باشد. 397 در مقابل 15!
در ادامه می خوانیم: اما در خصوص نحوه مواجهه دولت با این پدیده، تا کنون دو اقدام و رویکرد صورت گرفته است. اول این که 15 مورد عزل، جابجایی و یا درخواست برای استعفا صورت گرفته است. و ثانیاً دولتی ها علیرغم خلاف عرف خواندن این دریافتی ها، تاکید بر غیر قانونی نبودن آن ها دارند. آن ها می گویند این دریافتی ها با استفاده از مصوبات قانونی صورت گرفته است. نمونه اخیر آن هم تاکید دو روز قبل معاون اول رئیس جمهور است. حتی پس از این موضع گیری، دولتی ها در مقام نوعی حمایت از برخی از نجومی بگیران برآمده اند. استفاده از عباراتی هم چون ذخیره و سرمایه نظام از سوی نوبخت برای تعدادی از این افراد، از این جمله است.
روزنامه «کیهان» هم در عنوان نخست خود، خواهان مجازات مدیران نجومی به تعداد دست کم 400 نفر شد و آنان را «دزدان بیت المال» نامید. در این گزارش می خوانیم: می توان از دولت پرسید که مدیران برکنار شده که تنها بخشی از مدیران نجومی بگیر بوده اند به چه اتهامی برکنار شده اند؟ اگر سخن جهانگیری مبنی بر اینکه مدیران فوق الاشاره دریافتی های قانونی داشته اند صحیح باشد برخورد با این مدیران نجومی بگیر قانونی غیرعادلانه است !
روی دیگر سکه گزارش دیوان محاسبات و اظهارات اخیر جهانگیری آن است که دولت در ماه های ابتدایی رسانه ای شدن فیش های نجومی به دنبال آرام کردن افکار عمومی بوده است و برخورد با تعداد بسیار اندکی از مدیران حرامخوار تنها برای آرام کردن اوضاع صورت گرفته است و دولت در روزهای گذشته با این استنباط که غائله خوابیده است به دنبال بسته شدن پرونده فیش های نجومی است.
«وزارت اقتصاد اول شد» عنوان نخست روزنامه «جهان صنعت» بود که در زیر این عنوان می خوانیم: در این گزارش نکات جالبی به چشم می خورد که در تابستان از نظر افتاده بود از جمله اینکه بیشترین میانگین ماهانه پرداختی به مدیر عامل بانک صادرات و معادل 62 میلیون تومان بود. اما در حالی که اغلب فیش های لو رفته مربوط به مدیران بانک ها و بیمه ها بوده است، به نظر می رسد از برخی مسایل در تابستان چشم پوشی شده بود، از جمله اینکه بیشترین پاداش دریافتی مربوط به یکی از معاونان وزیر امور اقتصادی و دارایی و مبلغی معادل 290 میلیون تومان در سال 94 بوده است. همچنین پاداش های 237 میلیون تومانی و 212 میلیون تومانی نیز در همان سال به مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون سازمان امور مالیاتی تعلق گرفته بود. افزون بر این، به نظر می رسد در همان زمانی که برای دریافت وام های 10 میلیون تومانی ازدواج زوج های جوان پشت درهای بانک می ماندند و بانک ها از کمبود منابع می نالیدند، منابع بانک ها خرج وام های 800 میلیون و 600 میلیون تومانی به مدیران بانکی و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی می شد.
جهان صنعت ادامه داد: با این وجود در حالی که افشا کنندگان فساد های اقتصادی را به زندان می اندازند و بعد گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده است، می پرسند چرا اصحاب رسانه واقعیت کشور را به مردم نمی گویند به نظر می رسد مجازات کسانی که فسادشان افشا شده است بسیار کمتر از این حرف ها باشد. کما اینکه افرادی که تخفیف های نجومی داده اند همچنان آزادانه می گردند و بیشترین مجازاتی که برای دریافت کنندگان حقوق ها، پاداش ها و وام های نجومی در نظر گرفته شده است نیز اخراج از محل خدمت و استرداد مبالغ دریافت شده است که البته مورد دوم چندان ممکن به نظر نمی رسد.
«دنیای اقتصاد» در گزارش «اکران اعداد نجومی در مجلس» آورد: دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی، دیروز نخستین گزارش «همراه با اعداد و ارقام» درباره موضوع دریافتی های نامتعارف مدیران را در سه محور حقوق و مزایا، پاداش ها و وام ها ارائه کرد. براساس این گزارش که دیروز از سوی عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات قرائت شد، بازه زمانی 1388 تا 1394 برای بررسی حقوق و مزایا و بازه زمانی 1391 تا 1394 برای بررسی پاداش ها در نظر گرفته شده است. رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که تنها 4/ 0 درصد مدیران دولتی، دارای دریافتی ماهانه بیش از 200 میلیون ریال بوده اند.

** توصیه های رهبری به حوزه های علمیه
رهبر انقلاب صبح دیروز در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه توصیه هایی را در زمینه های گوناگون برای حوزه های علمیه، بیان کرد. شماری از روزنامه ها تاکیدها و توصیه های رهبری را در عنوان های نخست خود جای دادند.
روزنامه «جوان» زیر عنوان «حوزه علمیه مبلغ فضای مجازی تربیت کند» از زبان رهبر انقلاب نوشت: یکی از نیازهای مهم حوزه علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه ریزی بلندمدت، دقیق و زمان بندی شده براساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است. …حوزه علمیه پشتوانه اقامه حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به خوبی اجرا کند، حوزه علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می شود، تذکر دهد. رهبری همچنین، در ادامه افزود: سخنور و مبلغ فضای مجازی از جمله نکاتی است که باید در حوزه های علمیه توجه ویژه ای به آنها شود.
«تدوین طرح تحول و مرکز مطالعات راهبردی در حوزه علمیه قم» عنوان برگزیده روزنامه «فرهیختگان» از میان سخنان رهبری بود. این روزنامه به نقل از رهبر انقلاب در این باره نوشت: باید یک مرکز مطالعات راهبردی متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی تشکیل و برنامه تحول و دیگر برنامه های راهبردی حوزه، در این مرکز تدوین شوند.
در گزارش روزنامه «سیاست روز» هم آمده است: رهبری در پایان سخنان خود، چند توصیه را بیان کردند و گفتند که پرهیز از دیوان سالاری های شبه دولتی، نشست و برخاست مدیران حوزه با طلبه ها، ایجاد فضای انس با قرآن، در میان طلاب، شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه بویژه در زمینه سیرِ تاریخِ علوم حوزه و تفسیر، تربیت مبلغ های قلمی، سخنور و مبلغ فضای مجازی از جمله نکاتی است که باید در حوزه های علمیه توجه ویژه ای به آنها شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا