آموزش برای تمامی گروه‌های فعال در حوزه گردشگری ضروری است/ دانشکده توریسم در دانشگاه تبریز ایجاد شود

93914

 

 

 

 

 

 

استاد رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه تبریز به اهمیت آموزش برای تمامی گروه‌های فعال در حوزه گردشگری تاکید کرد.

 

“محمدرضا عیوضی” در گفت‌وگو با ارک نیوز ، منطقه آذربایجان‌شرقی با اشاره به لزوم آموزش در سه بخش همگانی، متولیان و سرمایه گذاران گردشگری، اظهار کرد: در امر آموزش همکاری و همراهی دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فنی و حرفه ای، صدا و سیما، شهرداری ها و انجمن های صنفی با یکدیگر ضروری است و هر یک از ادارات فوق به تنهایی در عرصه آموزش گردشگری موفق نخواهند بود.

 

وی با تاکید بر نقش کلیدی و راهبردی دانشگاه‌ها در آموزش گردشگری، خاطر نشان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها تاکنون به رسالتشان تنها در حد ایجاد رشته نظری مدیرت جهانگردی در استان، عمل کرده‌اند و با وجود گذشت حدود 10 سال از ایجاد رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه تبریز، گروه مدیریت جهانگردی شکل نگرفته است، این در حالی است که دانشکده توریسم در طی این سال‌ها ایجاد می‌شد .

 

وی ادامه داد: البته جا دارد از تلاش‌های دکتر پناهی، رئیس دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز و دکتر صنوبر مدیر گروه مدیریت دانشگاه تبریز قدردانی کرد، امیدوارم که تبریز 2018  بهانه‌ای برای تاسیس گروه و دانشکده توریسم در دانشگاه تبریز باشد.

 

عیوضی با انتقاد از عملکرد برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در حوزه گردشگری، تأکید کرد: این‌ نهاد‌ها حتی زحمت پیدا کردن و استفاده از مدرسان متخصص حوزه گردشگری را به خود نمی‌دهند و بر اساس ارتباطات کار، آموزش مدیریت جهانگردی را پیش می‌برند که آفتی بزرگ برای صنعت گردشگری و آموزش گردشگری محسوب می‌شود.

 

وی در خصوص ایجاد گروه و دانشکده گردشگری در آذربایجان‌شرقی گفت: با این کار امکان ایجاد رشته‌های کاربردی در دانشگاه ها فراهم شده و در سایه رشته های عملی و کاربردی گردشگری، استان شاهد تربیت کادر کاربلد برای حوزه گردشگری خواهد بود.

 

وی با اشاره به وضعیت شغلی فارغ التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی، عنوان کرد: صنعت و بخش خصوصی بنا به دلایلی از فارغ التحصیلان این رشته چندان استفاده نمی‌کنند؛ بطوری که درصد بسیار اندکی از این افراد در بخش خصوصی به کار گرفته شده‌اند. در بین فارغ التحصیلان افراد کار بلدی حضور دارند که متأسفانه بیکار مانده‌اند و یا به اجبار در سایر حوزه ها مشغول به کار شده‌اند.

 

وی با تاکید بر این که تبریز 2018 فرصت مغتنمی برای رونق گردشگری استان است، افزود: می‌توان از فارغ التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی در آموزش‌های همگانی و نیز آموزش متولیان گردشگری استفاده کرد و در این راه آموزش و پرورش می‌تواند استفاده حداکثری را از این ظرفیت، بکند.

 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی گردشگری در مدارس با استفاده ز فارغ التحصیلان گردشگری، می‌تواند به نتایج قابل توجهی در راستای اهداف تعیین شده برای آموزش گردشگری و ایجاد آمادگی در جامعه برای میزبانی تبریز 2018 دست یابد.

 

عیوضی با تأکید بر همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: این دو سازمان در یک اقدام مشترک و با استفاده از ظرفیت های همدیگر در زمینه آموزش متولیان و فعالان گردشگری می‌توانند اقدامات خوبی را انجام دهند.

 

وی افزود: برای مثال با برگزاری دوره‌های آشپزی، سرویس‌دهی در رستوران‌ها و هتل‌ها و … سطح استاندارد خدمات‌دهی در رستوران‌ها و تاسیسات‌اقامتی را ارتقاء دهند و یا با برگزاری کارگاه های آموزشی حرفه‌ای صنایع دستی علاقمندان را وارد عرصه تولید صنایع دستی در آمدزایی کنند که کمکی بزرگی برای اقتصاد خانواده و به تبع آن بر اقتصاد استان خواهد بود.

 

وی به ظرفیت بالای شهرداری ها در توسعه گردشگری اشاره کرد و افزود: شهرداری‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در معاونت های فرهنگی و اجتماعی خود و استفاده از فارغ التحصیلان مدیریت جهانگردی، می توانند در آموزش همگانی گردشگری نقش مهمی را ایفا کنند.

 

عیوضی، در خصوص صدا و سیما و گستره پوششی آن خاطر نشان کرد: صدا و سیما می تواند با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه‌ها و به ویژه اساتید و کارشناسان گردشگری برای الگو سازی فرهنگی و کارآفرینی و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری مخاطبان شنیداری و دیداری خود را آگاه کنند.

 

وی از انجمن های صنفی گردشگری به عنوان موتور محرکه گردشگری یاد کرد و گفت: این انجمن‌ها وظایف بزرگی برعهده دارند و با توجه به پشتوانه مالی خود و تسلط بر صنعت گردشگری می‌توانند حامیان مالی بعضی از طرح های آموزشی گردشگری باشند؛ چرا که هر حرکت مثبت و رو به رشد در گردشگری، موجبات بهره مندی بیش از پیش اعضای این انجمن های صنفی را که در صنعت دستی دارند، فراهم خواهد ساخت.

 

وی ادامه داد: انجمن های صنفی با توجه به اشرافیتشان به صنعت توریسم و آشنایی کامل با  نکات ضعف و قدرت آن در شهر و استان  نقش تسهیل گر و راه‌بری را دارند و می‌توانند توصیه های ارزنده ای برای سیاست‌گذاران و مجریان طرح های آموزش گردشگری ارائه کنند.

 

عیوضی در پایان خاطر نشان کرد: این انجمن‌ها با ملزم کردن موسسات و شرکت های فعال در صنعت گردشگری به استفاده از کارکنان آموزش دیده در زمینه‌های مرتبط، نقش ارزنده و مهمی در جهت ارتقاء سطح استاندارد خدمات‌دهی داشته باشند که بطور مستقیم افزایش سطح و کیفیت خدمات دهی در صنعت گردشگری را در پی خواهد دشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا