رييس كميسيون فرهنگی اجتماعي شوراي اسلامي شهر اصفهان مطرح كرد

پایگاه خبری ارک اصفهان:

 

آموزش در زمینه خانواده نیازمند یکپارچه سازی است/لزوم توجه به اثر بخشی برنامه ریزی برای خانواده ها

رييس كميسيون فرهنگی اجتماعي شوراي اسلامي شهر گفت: آموزش نحوه صحيح زندگي به خانواده ها خوب است، ولي حجم بالاي آموزش ها، هنوز هم بحران درونی خانواده ها را كاهش نداده است.

اصغر آذربايجاني ضمن تبريك روز ملي خانواده با نگاه منتقدانه اي گفت: تمركز بر روي سيستم آموزشي در حوزه خانواده خوب است ولي آموزش هاي زياد هنوز بحران خانواده ها را كاهش نداده است. اينكه از هر سهازدواج در شهر اصفهان يكي از آنها به طلاق مي انجامد، بحراني است كه با آن مواجهيم. اين صحيح نيست كه بگوييم سيستم هاي متولي نتوانسته اند شرايطي را پديد آورند كه خانواده ها از آموزش برخوردار شوند ، اما هنوز هم خانواده ها بحران زده هستند و آمار طلاق و گسستگي عاطفي بالاست.

آسيب شناسي را جدي بگيريم
وي به نقش بازخورد فعاليت هاي شهري در حوزه آموزش به شهروندان اشاره كرد و ادامه داد: بايد آسيب شناسي را جدي بگيريم و آماري از اثربخشي فعاليت هايمان در دست داشته باشيم. مقوله مهم در حوزه هاي فرهنگي و آموزشي، اثر بخشي است. آيا فعاليت هاي پراكنده و گسسته از هم برون دادي نيز دارد؟

ذربايجاني نگاه نقادانه خويش را با اين جملات تكميل كرد: چطور است كه هر چه تلاش مي كنيم باز هم شاهد نتيجه مطلوب نيستيم و انگار اتفاقي نيفتاده است؟ پاسخ به اين سوال ما را به سمت ” اثربخشي” سوق مي دهد.
عضو شوراي اسلامي شهر به برنامه ها و نشست هاي پاتوق خانواده و مثبت خانواده در ماه مبارك رمضان اشاره كرد و افزود: هيجان مردم و حضور شهروندان در برنامه هاي اجتماعي بالاست اما بعد از اين برنامه ها نياز به آمار و داده گيري قوي داريم تا اثربخشي برنامه را تخمين بزنيم و تاثير آن را در حوزه روابط اجتماعي بدانيم. يافتن اثربخشي برنامه باعث پديد آمدن الگويي است تا از رهگذر آن حلقه مفقوده ثبات خانواده آشكار شود.
وي در ادامه سخنان خود به لزوم نگاه يكپارچه به موضوع خانواده اشاره كرد و ادامه داد: خانواده محوري يك مقوله عام است. نگاه محوري به خانواده اگر به عنوان پيوست در برنامه ها قرار گيرد، جريان سازي را به وجود مي آورد. مشكل امروز اين است كه در حوزه هاي فرهنگي جزيره هاي متعددي كار مي كنند و هيچ گاه به جريان دائمي و هم افزايي منتهي نمي شوند. همين دليل باعث مي شود تا جامعه ما در سطوح مختلف درگير حل معضلات و چالش ها نمي شود.
نگاه خانواده محور در سطوح مختلف برنامه ريزي شهري مد نظر قرار گيرد​
در اجتماع، انتشارات به چاپ كتب زيادي درباره آموزش مسائل خانوادگي پرداخته است، دنياي مجازي پر از آموزه هاي خانوادگي است. صداوسیما به ساخت برنامه هاي خانواده محور مبادرت مي ورزد و… ولي به عنوان يك سلسله اعمال كنار هم قرار نمي گيرند تا متصل به هم باشد و هر كدام سهمي از بار حل مسئله معضلات خانواده را به دوش بكشد. اگر هم افزايي پيش آيد تمامي اين موارد حُكم حلقه هاي يك زنجير را خواهند داشت كه با هم تشكيل دهنده يك كُل را مي دهند.
آذربایجانی افزود: برآنيم كه حداقل در حوزه مديريت شهري به فكر پيوست خانواده باشيم و در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي اين كار را نهادينه كنيم. اگر معتقديم خانواده به عنوان بنياد اصلي جامعه در رشد و تعالي افراد نقش به سزا دارد و تنها حوزه اي است كه هم در سلامت فردي و هم در سلامت اجتماعي تاثير مي گذارد، باید در سلسله برنامه هاي مديريت شهري  اين مسئله رعايت شود و برنامه هاي شهري مدون درباره خانواده فرابخشي گردد.  لازم است نگاه خانواده محور در سطوح مختلف برنامه ريزي شهري مد نظر قرار بگيرد نه فقط در يك يا چند معاونت.
وي با اشاره به ابلاغ سياست هاي شانزده گانه در حوزه خانواده از سوي رهبر نظام گفت: اين مورد در نوع خود يك الگوست كه مي تواند نگاه فرابخشي و فرادستگاهي را معنا كند. نگاه هم افزا مي تواند معضلات را حل كند.

ترسيم الگوي ايراني و اسلامي در حوزه كميته روابط اجتماعي خانواده موثر است
بخش سوم صحبت هاي رييس كميسيون اجتماعي فرهنگي ورزشي شوراي اسلامي سبك زندگي بود. آذربايجاني در اين باره گفت: سبك زندگي و نحوه رفتار ما مقوله با اهميتي است. بايد آنقدر توانمند رفتار كنيم تا سبك زندگي اسلامي ايراني بر سبك هاي عرضه شده در اجتماع غلبه كند. لذا ترسيم الگوي ايراني و اسلامي در حوزه كميته روابط اجتماعي خانواده مي تواند باعث پديد آمدن موج جديدي از برنامه هاي خانواده محور باشد. اين الگو مي تواند در برنامه ريزي كميته فرهنگ روابط اجتماعی و خانواده شهرداري اصفهان مبناي عمل برنامه هايي چون پاتوق خانواده قرار گيرد. آنچه مبناي سياست نظام سلطه غرب قرار گرفته، واپاشي جامعه با نشانه گرفتن صلابت و استحكام خانواده است. غرب مي داند كه اگر خانواده از هم پاشيده شود جامعه نيز به فنا خواهد رفت؛ اما مي توان با اصلاح رفتاري شاهد اتفاق برعكس باشيم يعني با تحكيم خانواده و ترويج الگوي ايراني اسلامي جامعه اي متحد و يك دست و كامل بسازيم كه اين در گرو ساختن خانواده هاي همدل و مستحكم است.
آذربايجاني در پايان، با تاكيد بر عنصر اثر بخشي گفت:‌ گام هاي اثر بخشي اقدامات كميته فرهنگ روابط اجتماعي و خانواده بايد هدف گذاري شود و رفتن به سمت اين اهداف با گام هاي معين صورت گيرد؛ لذا تعريف گام ها در اثربخشي اقدامات بسيار مهم است. تمام اقدامات اين كميته، در پي اولويت هاي 9 گانه ارجاع شده از سوي شوراي اسلامي شهر اصفهان به شهرداري است و تمام تلاش خود را براي پيگيري امور انجام مي دهيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا