تغییر اقلیم در ایران آفتی برای تولیدات باغی است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، یحیی ابطالی روز شنبه در آیین گشایش بیست و دومین کنگره ملی گیاه پزشکی ایران که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، افزود: امروزه در بسیاری از مناطق کشور باغ ها سیمای زمستانی پیدا کرده اند و بسیاری از عرصه ها از بستر تولید خارج می شوند.
وی پیش بینی کرد که با این روند تغییر اقلیم در ایران تا سال 2050 تولیدات باغی در کشورمان 25 درصد نسبت به آنچه که امروز تولید می شود، کاهش یابد.
وی اظهار داشت: به همین منظور در آینده مسئولیت گیاه پزشکان با توجه به شرایط آب و خاک و تغییر اقلیم خطیرتر می شود به همین منظور جامعه نیازمند حمایت و استفاده از خدمات محققان گیاه پزشکی است.
وی گفت: این در حالی است که در اروپا و آمریکا تغییر اقلیم به نفع آن هاست زیرا ساعات آفتابی بیشتری خواهند داشت.
ابطالی به مشکلاتی در بخش مبارزه با آفات و بیماری ها و استفاده از سموم در بخش کشاورزی ایران اشاره کرد و افزود: یکی از این مشکلات موضوع پیش آگاهی و مدلینگ است زیرا هنوز سیستم پیش آگاهی در کشور مربوط به 50 سال پیش است و نمی توانیم برای یک موضوع خاص پس از 50 سال مدلی برای فردای آن ارایه بدهیم.
وی با بیان اینکه دانش باید به سرمایه و تجاری سازی ختم شود، ادامه داد: در کشور ما دانش در بخش علف های هرز به خوبی شروع شده که افتخاری برای ایران است اما تاکنون روش خاصی برای مقابله با یک آفت نداشته ایم.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، قرنطینه محصولات کشاورزی را یکی از مظلوم ترین بخش ها در کشور دانست و افزود: بسیاری از مشکلات در کشور ما در بخش کشاورزی به دلیل نادیده گرفته شدن قرنطینه است.
ابطالی گفت: متاسفانه بیماری های ویروسی نفس باغبانی کشور را می گیرد و تعداد آفت کش های میکروبی و گیاه پایه بسیار محدود است و باید تجاری سازی آن ها انجام شود.
وی بیان داشت: به همین منظور بایستی تنوع بخشی سموم مختلف در کشور انجام شود و این در حالی است که ثبت سم در کشور شروع کار است لیکن باید تجاری سازی شود.
وی افزود: اگر بخواهیم بیش از 600 عامل بیماری زا و خسارت زا را مهار کنیم باید روی آن ها کاراصولی انجام دهیم.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه دانش استفاده از سم در کشور ما پایین است، ادامه داد: باید دستور العمل های استفاده از سم را اصلاح کنیم.
وی تاکید کرد: اگر قرار است به امنیت غذایی فکر کنیم بایستی در بحث سموم کار شیمیست ها را جدی بگیریم.
ابطالی گفت: در کشور ما از بحث آفت کش ها غفلت شده به طوریکه از جدیدترین سموم با قدیمی ترین ابزار استفاده می کنیم.
کنگره ملی گیاه پزشکی ایران به مدت چهار روز در کرج ادامه خواهد داشت.
6156/ 6155

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا