تشکل های کشاورز محور بهترین جایگاه تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، فردین شمس روز شنبه در نشست تعاون روستایی استان البرز و تشکل های تعاون روستایی با اصحاب رسانه، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری ایجاد بسیاری از شرکت های تعاونی در سطح استان در قالب شرکت های منابع طبیعی، تعاونی زنان و تعاونی تخصصی مرغ را در دستور کار قرار داده ایم.
وی با اشاره به اینکه بعضی از این شرکت ها تشکیل شده و مابقی در نیمه دوم سال اجرایی خواهد شد، افزود: نگاه مثبت و تعامل سازنده به این تشکل ها که بزرگترین بنگاه اقتصاد استان هستند، کارآفرینی و اشتغال را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: با ایجاد صنایع تبدیلی در کنار روستاهای می توان از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها جلوگیری کرد که جزو برنامه های این سازمان است تا از طریق صندوق حمایت و توسعه بخش کشاورزی این امر با استفاده از ظرفیت تشکل های پویا محقق شود.

***راه اندازی اتحادیه های تخصصی کشاورزی در البرز
شمس در ادامه ایجاد اتحادیه های تخصصی کشاورزی را یکی از فعالیت های این بخش دانست و گفت: اتحادیه های این استان به سمت اتحادیه های تخصصی می رود به طوریکه هم اکنون اتحادیه های تعاونی کشاورزی زنبورداران، دامداران، آبزیان مصرفی، قارچ، مرغداران و تعاونی های روستایی راه اندازی شده است.
وی تاکید کرد: در این استان هدف، نگاه و توجه جدی مسئولین استان به این بخش است که یکی از خاستگاه های مهم تعاون روستایی است تا مدیران، فعالیت های تعاونی های روستایی را ببینند.

***البرز، نیازمند یک پایانه مستقل عرضه محصولات کشاورزی
مدیر تعاون روستایی استان البرز افزود: این استان نیازمند یک پایانه مستقل عرضه ی محصولات کشاورزی است.
وی تاکید کرد: اگر این پایانه راه اندازی شود تولید کنندگان هر بخش محصولات خود را وارد این پایانه بدون دخالت واسطه ها کرده و می توانند بازار خوبی را در استان ایجاد کنند.

***صادرات محصولات روستایی به کشور روسیه
شمس در ادامه با اشاره به اینکه سالانه میزان زیادی از محصولات تولیدی تشکل ها و تعاونی های کشاورزی به خارج از کشور صادر می شود، گفت: در نظر داریم تا در سال جاری با همکاری اتاق بازرگانی، تشکل های روستایی در بحث صادرات تولیداتشان به کشور روسیه ورود کنند.
وی افزود: بنا داریم تا این تولیدات را از طریق پایانه فرودگاه پیام در صورت تامین یارانه سوخت هواپیماهای باربری انجام دهیم در غیر اینصورت صادرات به صورت زمینی انجام خواهد شد.
این مسئول در ادامه در خصوص فعالیت تعاون روستایی، بیان داشت: تعاون روستایی از سال 1346 آغاز به کار کرد که از همان زمان شروع به تشکل تعاونی ها در سطح روستاها برای تامین ارزاق عمومی روستاییان و کشاورزان مناطق کرد.
وی افزود: بسیاری از بهره برداران تشکل های تعاون روستایی، عضو و سهامدار این شرکت ها و تشکل ها هستند و وظیفه اصلی تعاون روستایی نظارت، هدایت و راهنمایی تشکل ها و اتحادیه ها است.
شمس تاکید کرد: تعاون روستایی در بسیاری از خریدهای تضمینی همچون گندم، جو، کلزا، ذرت، پیاز و سیب زمینی و خریدهای حمایتی همچون شیرخام از دامداران مناطق و همچنین توزیع میوه پایانی سال اقدام می کند.
در روستاهای استان البرز بالغ بر 70 واحد تعانی در تمام تخصصی های بخش مشغول فعالیت هستند که هفت تعاونی تولید با زیرساخت مناسب و چهار نظام صنفی شهرستانی و یک نظام صنفی استانی به جهت صیانت از حقوق کشاورزان فعالیت می کنند.
6156/ 6155

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا