پیک مصرف برق شب از روز پیشی گرفت

خبرگزاری ارک – همزمان با کاهش دمای هوا متوسط مصرف روزانه برق کشور در حالی با کاهشی بیش از ۱۰ هزار مگاواتی روبرو شده که برای نخستین بار پیک مصرف برق شب از روز پیشی گرفت.

۲۰ تیر ماه تابستان سال جاری رکورد مصرف برق ایران با ثبت مصرف ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات جابه جا شد و این رکوردزنی منجر به اعمال خاموشی های پراکنده تابستانی در سطح شبکه توزیع و انتقال برق در برخی از نقاط کشور شد.

از سوی دیگر، در روزهای گرم تابستانی در حالی اختلاف پیک مصرف برق روزانه و شبانه کشور به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات رسیده بود که پیش بینی می شد در صورت تداوم مصرف، کشور شاهد خاموشی‌های گسترده برقی باشد.

با این وجود، با اجرای طرح‌های مدیریت مصرف همچون کاهش ساعت کاری دستگاه‌های اداری به ویژه استان‌های جنوب کشور، اجراي دو طرح «تعطيلات و تعميرات» و «ذخيره عملياتي» تاحدودی پیک مصرف برق تابستانی مهار و از اعمال خاموشی‌های گسترده جلوگیری شد.

با گذشت حدود یک ماه از پیک مصرف برق تابستانی در مرداد و اوایل شهریور ماه سال جاری، متوسط مصرق برق ایران بار دیگر به روند طبیعی خود بازگشت.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: روز گذشته یکشنبه ۶ مهر ماه پیک مصرف برق روزانه در ساعت 13 و 40 دقیقه و به میزان ۳۸ هزار و ۲۰۸ مگاوات به ثبت رسید.

علاوه بر این، پیک مصرف برق شبانه هم در ساعت ۱۸ و 30 دقیقه و به میزان ۳۹ هزار و ۴۱۴ مگاوات به ثبت رسیده است که در مقایسه با نخستین روزهای تابستان پیک مصرف برق ایران کاهشی ۱۰ هزار مگاواتی را تجربه می‌کند.

هم اکنون ذخیره برق نیروگاه‌های کشور به ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ مگاوات افزایش یافته و متوسط مصرف برق صنایع هم حدود سه هزار ۸۰۰ تا سهزار و ۸۵۰ مگاوات به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر، حجم مبادلات برق ایران هم حدود یکهزار و ۹۹۰ تا دو هزار مگاوات بوده که از این میزان سهم صادرات برق یکهزار و ۵۸۹ مگاوات و سهم واردات برق حدود ۴۰۳ مگاوات است.

در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران تا به بیش از ۷۳ هزار مگاوات افزایش یافته که قرار است با اجرای برنامه‌ای 7 ساله این ظرفیت تولید از مرز ۱۰۰ هزار مگاوات عبور کند.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا